150341 Module 4a: Rural Development Practises and impacts

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearPost experience Master´s Programme
DurationOutside schedule
 
Credits8 (ECTS)
Course LevelPost experience masters programme
Modul 4A på Masteruddannelsen i Landistriktsudvikling og Landskabsforvaltning
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Aflevering af projekt med efterfølgende mundtlig eksamen

Weight: Projektet vægtes med ca. 70%, den mundtlige præstation ca. 30%



7-point scale, external examiner

Dates of Exam:
13 June 2008
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af projekt
 
Organisation of TeachingUndervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed.
 
Block PlacementUdenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites150310 Module 1: Dialoque, development and management in the rural regions II
150321 Module 2a: Local Economy and Business Development in Rural Areas
150331 Module 3a: Civic Society in Rural Areas
Modul 3a: Samfundet i landdistrikterne Det anbefales at tage modul 1, 2a/2b og 3a/3b forud for modul 4a
 
Restrictions25
 
Course Contents
Landdistriktsudvikling og -politik er et nyt politik- og forvaltningsområde, som er i rivende udvikling. Det gøres ofte til et synonym for, at lokale skaber udvikling i deres lokalområde gennem projekter. Rigtig mange er dybt involveret og der findes en række ordninger, som støtter dette arbejde. I modulet skal den studerende i teori og praksis opnå kendskab til begreber som "local eller cultural governance", projektstaten og dens logik, partnerskaber, social kapital, sociale iværksættere og innovation. Den studerende skal også stifte bekendtskab med forskellige evalueringsmetoder. Nyeste forskningsresultater og konkrete lokale udviklingsprojekter indgår som omdrejningspunkt.

Den studerende opnår kendskab på et "state of the art"-niveau af lokal landdistriktsudvikling og -politik, får indsigt i de forskellige ordningers rolle, projektarbejdet og typiske organiseringer, styrker og svagheder, herunder implementeringen af lokal landdistriktspolitik i medfør af strukturreformen og EU's reformer. Perifere egnes udvikling og de særlige udfordringer, man står overfor her, behandles ligeledes, bl.a. med spørgsmålet: nytter lokale projekter?

Undervisere i 2008, bl.a.:
Fuldmægtig Kirsten Hoo Sloth, Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Projektleder Rita Munk, Fødevareministeriet
Lektor Henrik Bang, Københavns Universitet
Adjunkt Pia Heike Johansen, IFUL
Ph.D. studerende Annette Aa. Thuesen, IFUL
Direktør Erik Büchert, Team Møn
Borgmester Olav Juul Gaarn Larsen, Læsø
Saltsyder Poul Christensen, Læsø Sydesalt
Seniorkonsulent Martin Eggert Hansen, Teknologisk Institut
Seniorrådgiver Hanne Tanvig, Skov og Landskab
 
Teaching And Learning Methods
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret om to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt, som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder.
 
Learning Outcome
Modulets hovedmålsætning er at give en teoretisk og erfaringsbaseret indføring i baggrunden for og resultaterne af lokal landdistriktspolitiks mantra: lokale udviklingsprojekter

Lokal landdistriktspolitik og lokal landdistriktsudvikling smelter sammen i form af
civilsamfundets og evt. lokale myndigheders interesser og praksis inden for lokale projekter, støttet af diverse puljer og fonde, senest i form af nedsættelse af Lokale aktionsgrupper. Dette udfordrer klassiske regulerings- og forvaltningsbegreber (local governance overfor government). I modulet arbejdes med baggrundsteorier og belysning af praksis, således projektverdenens baggrund, organisering, fremtræden og effekter.

Når modulet er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:
-Karakterisere centrale baggrunde for lokal landdistriktsudvikling og -politik
-Kende typiske aktiviteter, metoder og organiseringer knyttet til lokal landdistriktsudvikling og -politik
-Kende de vigtigste, gældende ordninger for og aktører i den lokale landdistriktspolitik
-Kende typiske projektrelaterede problemstillinger, potentialer og barrierer, på meso- og og micronicveau
-Kende typiske evalueringsmetoder

Færdigheder:
-Anvende teorier om lokal landdistriktsudvikling og implementering af projekter i praksis
-Anvende forskellige vurderings- og evalueringsmetoder i analyse af lokale udviklingsprojekter
-At kunne opstille en problemformulering
-At kunne bruge relevante videnkilder


Kompetencer:
-Samarbejde med medstuderende om analyse af konkrete projekter
 
Course Coordinator
Hanne W. Tanvig, hwt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331710
 
Attendance Fee
15.000 kr.
 
Study Board
Study Committee MSN
 
Course Scope
lectures32
Excursions16
Colloquia8
preparation70
project work91
supervision2
examination1

220