250012 Danish Flora and Vegetation

Details
Department of Agriculture and Ecology
Earliest Possible YearBSc. 1 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

Some Aid allowed

Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen

Weight: Sluteksamen udgør 100%



7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
18 June 2009
 
Requirement For Attending ExamDe studerende kan kun gå op til sluteksamen, hvis de har afleveret og fået godkendt mindst 75% af deres ekskursionsrapporter.
 
Organisation of TeachingForelæsninger 12%, øvelser 26%, ekskursioner 14%, andre undervisningsformer 48%
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites240011 Diversity of Animals and Plants
Dyrs og planters diversitet (eller tilsvarende)
 
RestrictionsIngen
 
Course Contents
Kurset kombinerer systematisk og økologisk viden til at opbygge forståelse af alle vigtige danske vegetationstyper. Udvidet plantekundskab er et nødvendigt redskab til praktiske vegetationsanalyser. Kurset giver en gennemgang af planternes ydre opbygning og den dertil knyttede terminologi som fortsættelse af kurset 'Dyr og Planters Diversitet'. Hovedvægten er på familier og slægter, der er væsentlige for forståelse af dansk vegetation. Der lægges vægt på, at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi, herunder anvendelsen af såvel videnskabelige som danske plantenavne. Kurset introducerer også elementære feltmetoder; endvidere foretages en gennemgang af naturlige og halvnaturlige, danske plantesamfunds artssammensætning og samfundenes økologiske forudsætninger. Der lægges vægt på, at emnerne meget klart relateres til den virkelige verden og i så vid udstrækning som muligt bygger på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursionerne. Kurset giver også en kort oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der ligger som baggrund for og er med til at forklare den aktuelle vegetation.



 
Teaching And Learning Methods
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af feltbotanikkens centrale problemstillinger samtidig med, at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Ved forelæsningerne gøres i udstrakt grad brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og IT præsentationer. I øvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, morfologi og plantekendskab ved hjælp af danske og fremmedsprogede bestemmelsesværker og gennem udarbejdelse af plantebeskrivelser af indsamlinger udtaget i ekskursionsområde. Ved ekskursionerne beses karakteristiske danske landskabstyper og besøges botanisk relevante områder. Der udarbejdes skriftlige rapporter over ekskursionerne og små teoretiske projekter. Ved skriveøvelser får den studerende lejlighed til at kontrollere sin erhvervede viden. Skriveøvelserne bliver ikke rettede, men ved efterfølgende udlevering af 'standard'-besvarelser kan man vurdere sig selv og eventuelt medvirke til at afklare problemstillinger i det gennemgåede stof.
 
Learning Outcome
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne forstå naturgrundlaget, dvs. samspillet imellem plantepopulationer, lokalitet, menneskelige indgreb og den resulterende vegetation i forskellige landskabstyper i Danmark. Kurset er en forudsætning for, at de studerende har det nødvendige naturvidenskabelige vidensgrundlag for at kunne foretage landskabsplanlægning og forvaltning på en miljømæssig kvalificeret måde.

Viden:
- Identificere danske plantearter og vegetationstyper
- Beskrive generelle love og principper i planteøkologi

Færdigheder:
- Bruge dansk og fremmedsproget botanisk litteratur og bestemmelsesværker
- Analysere naturlige og antropogene plantepopulationer og vegetationstyper
- Anvende økologiske metoder til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, plantedyrkning, natur- og landskabsforvaltning

Kompetencer:
- Evaluere fagets muligheder for planlæge og forvalte danske planter og vegetationstyper på en bæredygtigt måde
- Diskutere konsekvenserne ud fra kulturelle værdier og etiske principper
- Relatere økologiske teorier til øvrige jordbunds- og plantefag ved naturressourcestudiet
 
Course Litterature
Frederiksen, S., Rasmussen, F.N. & Seberg, O. (red.) (2006): Dansk flora. Gyldendal.
Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B (1999): Systematisk botanik. Samfundslitteratur.
Mikkelsen, V. M. (1981): Morfologisk botanik. Samfundslitteratur.
Petersen, P.M. og Vestergaard, P. (2006): Vegetationsøkologi. Gyldendal. Suppleret med udleverede noter og ekskursionsrapporter.
Vejre, H., Rasmusen, L.H. og Borggaard, O.K. (2002): Noter i geologi og landskabslære for KVL-studerende.
 
Course Coordinator
Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332814
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures24
practicals30
theoretical exercises24
Excursions30
project work24
preparation59
examination15

206