Department of Bacic Animal and Veterinary Sciences | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamination. Besvarelse af spørgsmål stillet i relation til hovedemner behandlet i de enkelte kursusuger (der trækkes ét hovedemne til eksamen, og der er afsat tid til forberedelse). Weight: Eksamen: 100% pass/fail, internal examiner | ||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Godkendt præsentation ved et ugentlig seminar. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og kursusrapport. Undervisningen meddeles på dansk og engelsk. | ||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | Biokemi og Produktionsdyrenes anatomi og fysiologi | ||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset omfatter beskrivelse af næringsstoffer, næringsstoffernes absorption, transport og fordeling i organismen, omsætning og balance i de ekstracellulære næringsstofpuljer, omsætning og udnyttelse af protein, fedt og energi i hele den intakte organisme. Den hormonale regulering af omsætningen i næringsstof- og vævspuljerne, vækstens, laktationens og reproduktionsprocessernes fysiologi og immunologi. Der lægges vægt på de betydeligste husdyrproduktioner samt familiedyr og dyrenes reaktioner på deres nærmiljø. Den principielle baggrund for bestemmelse af energi- og næringsbehov og fastsættelse af normer for næringsforsyning til forskellige livsytringer gennemgås. Der gives et grundigt kendskab til fodermidlers sammensætning og deres egnethed i relation til fodersammensætning, -teknologi, -konservering og -hygiejne. Der gives grundlag for rationsvurdering og -anvendelse med relation til produktkvalitet, ressourceforbrug, sundhed og miljø. Kurset er en nødvendig forudsætning for Tema: Husdyrvidenskab 1. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Den skemalagte undervisning benyttes gennem hele semestret til kombinerede forelæsninger og teoretiske øvelser. Der vil under øvelserne blive lagt op til, at opgaverne diskuteres og løses I grupper. Ved ugentlige kollokvier fremlægges og diskuteres løsningen af de teoretiske øvelser. Ved hvert ugentligt kollokvium vil grupperne på skift skulle fremlægge løsningsforslag og virke som opponenter. Hver gruppe skal have godkendt deres fremlæggelse og deres opponent indsats for at kunne indstilles til eksamen. Kursus afsluttes med en individuel mundtlig eksamination. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Viden: - Skal kunne demonstrere grundlæggende kendskab til fodermidlers sammensætning og egnethed til husdyr og familiedyr. - Skal kunne demonstrere grundlæggende kendskab til næringsstofomsætning, samt udnyttelse af næringsstoffer og energi til forskellige livsytringer (vækst, reproduktion, laktation og ægproduktion). - Skal kunne demonstrere grundlæggende kendskab til fysiologiske processer ved forskellige livsytringer. Færdigheder: - Skal kunne vurdere foders anvendelighed til husdyr. - Skal kunne forklare de fysiologiske og ernæringsmæssige faktorer, der påvirker vækst, reproduktion, laktation og ægproduktion. - Skal kunne forklare grundlæggende principper vedrørende fastlæggelse af næringsstofbehov og normer til forskellige livsytringer. Kompetencer: - Skal selvstændigt kunne identificere og tilegne sig den nødvendige videnskabelige information til løsning af fagets problemstillinger. - Skal kunne formidle faglige problemstillinger til fagfæller. Kriterier for vurdering af målopfyldelse: For at bestå kurset skal den studerende ved den mundtlige eksamen kunne redegøre for væsentlige elementer i fodermidlers anvendelighed og næringsværdi til drøvtyggere, enmavede pattedyr og fugle, herunder de grundlæggende ernæringsmæssige og fysiologiske principper for appetitregulering og foderoptagelse, næringstoffordøjelighed, absorption, kvantitativ omsætning, udnyttelse og behov for næringsstoffer og energi til forskellige livsytringer. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
- Chwalibog, André: Næringsværdi og Næringsbehov. Samfundslitteratur, 2006. - Cunningham:Textbook of Veterinary Physiology. 3rd Edition. Saunders, 2002 - Hvelplund, T., Nørgaard, P.: Kvægets Ernæring og Fysiologi. DJF rapport Husdyrbrug nr. 53 (bind 1) og 54 (bind 2). 2003. - McDonald, P., Edwards, R.A., Greenhalgh, J.F.D., Morgan, C.A. Animal Nutrition. Longman. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Christopher Harold Knight, chkn@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Physiology & Biochemistry, Phone: 35332566 Anne-Helene Tauson, aht@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Animal Nutrition, Phone: 35333039 André Chwalibog, ac@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Animal Nutrition, Phone: 35333044 Peder Nørgaard, pen@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Animal Nutrition, Phone: 35333033 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||