Department of Basic Science and Environment
90 % Department of Plant Biology and Biotechnology 10 % | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen: 2 timer uden hjælpemidler (opgaver opdelt i korte spørgsmål). 2 timer med hjælpemidler.(opgaver opdelt i korte spørgsmål). Weight: De to dele af eksamen vægtes lige pass/fail, internal examiner Dates of Exam: 22 January 2009 | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Beståelse af laboratorieøvelser. Der afleveres 9 rapporter. 80% af rapporterne skal være godkendt for at bestå kurset. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: onsdag og torsdag formiddag (blok 1) samt onsdag formiddag (blok 2) Teoretiske øvelser: Onsdag morgen Laboratorieøvelser: en eftermiddag pr. uge (hold alle eftermiddage) | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 2 Week Structure: Udenfor ugestruktur Eftermiddag | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Almen og organisk kemi. Fysisk kemiske begreber: Ligevægtslære, syre-base ligevægte, redox ligevægte, opløselighed, reaktionskinetik. Kemiske bindingstyper og stereokemiske forhold. De funktionelle gruppers egenskaber og indbyrdes relationer samt deres derivater. Multifunktionelle forbindelser: Kulhydrater/polysakkarider, aminosyrer/peptider, lipider, DNA/RNA. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Kursets pensum gennemgås i hovedtræk i forelæsningsform, men suppleres med relevante case stories og eksempler på opgaveløsning in plenum. Indlæring og anvendelse af stoffet støttes ved teoretisk øvelsesundervisning på mindre hold, især i form af opgaveløsning. Ved holdundervisningen tilstræbes et valg af eksempler, der især er relevante for veterinærer. Laboratorieundervisningen er obligatorisk og omfatter hjemmeforberedelse, gennemførelse af de praktiske øvelser og rapportskrivning. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give en indføring i basal organisk kemi med vægt på struktur, nomenklatur og reaktioner af de vigtigste funktionelle grupper samt makromolekyler. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: -Navngive alkaner, alkener, alkoholer, ethere, aldehyder, ketoner, syrechlorider, anhydrider, estere, carboxylsyrer, amider, nitriler, thioler samt beskrive deres vigtigste kemiske egenskaber. -Beskrive den kemiske opbygning og de vigtigste kemiske egenskaber af aminosyrer, peptider, proteiner, kulhydrater, lipider samt nukleinsyrer. -Identificere simple organiske forbindelser der udviser stereoisomeri og navngive disse ved brug af cis-trans; E,Z; R,S; eller D,L-nomenklaturen. -Beskrive simple stereokemiske begreber. -Udvise overblik over simple syre-base ligevægte, herunder buffer-systemer. -Beskrive væsentlige kemiske teknikker til oprensning og karakterisering af organiske forbindelser. Færdigheder: -Anvende kemisk viden til løsning af simple kemiske problemstillinger med grænseflade til relaterede fagområder. -Arbejde i laboratorium med udvalgte eksperimentelle teknikker der anvendes i kemiske undersøgelser. -Formidle viden om problemstillinger indenfor delområder af organisk kemi. Kompetencer: - Samarbejde med andre studerende om gennemførsel og afrapportering af laboratorieforsøg. - Udføre simple kemiske undersøgelser indenfor andre fagområder. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Lærebøger: Paula Bruice: Essential Organic Chemistry Masterton & Hurley: Chemistry 5ed. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Paul Robert Hansen, prh@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Bioorganic Chemistry, Phone: 35332573 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||