Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab | |||||||||||||
English title | Veterinary Anatomy | ||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 2. år | ||||||||||||
Varighed | Fire blokke | ||||||||||||
Pointværdi | 12.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Praktisk eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Praktisk-skriftlig eksamen med hovedvægt på makroskopisk anatomi, dog medinddragende overordnede aspekter af speciel histologi og embryologi. Eksamen forløber som en spottest med afmærkede præparater og teoretiske spørgsmål. Reeksamen studieåret 2008/2009: IBHV har dispensation til at afholde reeksamen på et alternativt tidspunkt. Instituttet skal således ikke afholde reeksamen i mellemugen efter blok 3. Se tekst under vægtning. Vægtning: Reeksamen2008/2009: Instituttet meddeler inden udgangen af blok 1 i de respektive studieår (dvs. i god tid før afvikling af den ordinære eksamen), i hvilken periode reeksamen afvikles. 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger/demoer/histologiøvelser: formiddag - Dissektionsøvelser: eftermiddag. Samundervises integreret med Veterinært basiskursus - Speciel histologi og embryologi. | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Kurset starter Blok 2 Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Blok 1 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Blok 2, Kurset slutter i blok 2 | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Zoologi | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Hensigt er 180 veterinærstuderende | ||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Følgende emner behandles: - Makroskopisk anatomi, medinddragende nødvendige aspekter af speciel histologi og embryologi, af følgende af organismens organsystemer: Støtte- og bevægeapparatet (osteologi, syndesmologi og myologi), karsystemet, immunsystemet, fordøjelsessystemet, respirationssystemet, nervesystemet, sanseorganer, urogenitalsystemet, de endokrine organer samt hud og huddannelser. Organsystemerne gennemgås integreret med kursus i fysiologi. - Organsystemers leje in situ (topografisk anatomi). | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Forelæsninger med parallelt forløbende praktiske øvelser. De praktiske øvelser omfatter dissektioner og makroskopiske demonstrationer af organsystemer og hele kroppe. Kurset afsluttes før eksamen med et koncentreret forløb af forelæsninger og praktiske øvelser i topografisk anatomi. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Kursets hovedmålsætninger er at give (1) en detaljeret teoretisk og praktisk forståelse af organismens struktur hos huspattedyr på det makroskopiske plan samt (2) evne til at anvende den anatomiske terminologi. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Identificere, beskrive og navngive organismens forskellige organsystemer på det makroskopiske plan. - udvise overblik over anatomiske artsvariationer indenfor huspattedyrene. - udvise overblik over den topografiske anatomi. Færdigheder: - Anvende dissektion til afklaring af anatomiske problemstillinger. - Kommunikere om anatomiske forhold ved hjælp af den anatomiske nomenklatur. Kompetencer: - Samarbejde med medstuderende i løsning af anatomiske problemstillinger. - Arbejde selvstændigt med henblik på videreudvikling af det anatomiske videngrundlag. Kriterier for vurdering af målopfyldelse: karaktergivningen baseres på i hvor vid en udstrækning den studerende kan identificere, beskrive og navngive organismens forskellige organsystemer på det makroskopiske plan og have overblik over anatomiske artsvariationer og den topografiske anatomi indenfor huspattedyrene. I relation til 7-trins karakterskalaen vil det følgende gælde for udvalgte karakterer: 12: Den fremragende præstation hvor den studerende demonstrerer udtømmende teoretisk og praktisk overblik med kun ubetydelige fejl og mangler over de spørgsmål og de præparater, som danner grund lag for eksamen. 10: Den fortrinlige præstation hvor den studerende demonstrerer omfattende teoretisk og praktisk overblik, med kun færre og ikke alvorlige fejl og mangler, over de spørgsmål og de præparater, som danner grundlag for eksamen. 7: Den gode præstation, hvor den studerende demonstrerer en basal forståelse af de overordnede principper, men hvor der teoretisk og praktisk mangler en del overblik og detaljer i forhold til de stillede opgaver og præsenterede præparater. 4: Den jævne præstation hvor den studerende demonstrerer en begrænset forståelse af overordnede principper, og hvor der teoretisk og praktisk er større mangler med hensyn til overblik og detaljer i forhold til de stillede opgaver og præsenterede præparater. 02: Den tilstrækkelige præstation hvor den studerende præsenterer et minimum af forståelse af overordnede principper og har væsentlige mangler i sin teoretiske og praktiske viden. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
- K.M. Dyce, W.O. Sack and C.J.G. Wensing: Textbook of Veterinary Anatomy (3rd ed. 2002). - O. Schaller: Illustrated Veterinary Anatomical Nomenclature (1992). - K.H. Schauser and V. Dantzer: Kompendium i Osteologi (1995). - Evans and deLahunta: Guide to the Dissection of the Dog (2000). - C. Frigast and L.C. Berg: Vejledning til dissektionsøvelser for veterinærstuderende I, II og III. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Poul Maddox-Hyttel, poh@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Anatomi & Cellebiologi, Tlf: 35332541 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||