Department of Bacic Animal and Veterinary Sciences | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall No aid allowed Description of Examination: 2 timers auditorieeksamen. Eksamen består af 30 multiple choice opgaver fordelt på 6 emneområder 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 04 April 2009 | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og teoretiske øvelser. Begge dele formiddag | ||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset omfatter følgende emner: Klassisk Mendelsk genetik, herunder genotype/fænotype sammenhæng og interaktion mellem gener. Indavl og slægtskab samt opstilling af genealogiske diagrammer og segregationsanalyse. Den normale transmission af egenskaber fra generation til generation og afvigelser herfra. Det vil sige celledeling, kromosomstruktur, Kromosom-anomalier og mutationer. Kobling og genkortlægning. Grundlæggende DNA teknologier og deres anvendelse til genomanalyse. Det drejer sig bl.a. om anvendelsen af genetiske markører, kloning af DNA, etablering af biblioteker, DNA sekventering og PCR amplificering. Introduktion til populationsgenetikken, herunder Hardy-Weinberg loven og principper knyttet til effektive populationsstørrelser og selektion. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Forelæsninger, cases, teoretiske øvelser | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Kurset danner basis for forståelsen af generelle genetiske principper for nedarvning af egenskaber og sygdomme. Kurset giver desuden et teoretisk indblik i de metoder og teknologier, der i dag anvendes til at analysere og karakterisere genomer. Der vil blive arbejdet med genetiske problemstillinger på både individ- og populationsniveau. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden - Definere principperne for Mendelsk nedarvning Identificere de klassiske monogene nedarvningsformer - Beskrive opbygningen af et pattedyrgenom - Sammenfatte problemstillinger i forbindelse med indsamling af data til genetiske undersøgelser - Redegøre for forudsætninger for H-W ligevægt - Redegøre for principper og anvendelsesområder for koblingsundersøgelser, herunder genomscan - Beskrive DNA teknikker til analyse af genomer Færdigheder - Anvende teoretisk funderede metoder til at udregne forventede udspaltningsratioer og risiko for sygdom - Opstille og analysere genealogiske diagrammer - Beregne indavlsgraden for dyr i en stamtavle - Foretage genetisk kortlægning af 3 gener med angivelse af rækkefølge og genetisk afstand - Beregne genetiske parametre for populationer, herunder H-W ligevægt, fænotype frekvens, genotype frekvens og allel frekvens - Vurdere hvilke DNA teknikker der er relevante til løsning af en given genetisk problemstilling - Fortolke resultater fra PCR, skæring med restriktionsenzymer, elektroforese og sekventering. Kompetencer - Diskutere problemstillinger forbundet med DNA teknologi, herunder genetisk diagnostik - Forudsige udspaltningen af simpelt nedarvede sygdomme - Opsøge ny viden/litteratur om genetiske problemstillinger Kriterier for vurdering af målopfyldelse: Eksamensopgaverne er inddelt i 6 emneområder, se nedenfor. Opgaverne består af 30 multiple choice spørgsmål, fordelt med 4-6 spørgsmål indenfor hver af de 6 emneområder. De 30 opgaver tæller ligeligt med 1 point pr. opgave. Besvarelsen af opgaverne skal demonstrere et bredt kendskab til basal genetik. For at bestå, må max ét af de 6 emneområder være helt uden rigtige besvarelser, uanset det samlede antal opnåede point. 1. Mendel Genetik: Omfatter principperne for Mendelsk nedarvning og de klassiske nedarvningsformer. Der spørges til specifikke begreber samt til den sandsynlige fordeling af afkom for både monohybrid og dihybrid krydsninger. 2. Celledeling, kromosomer og mutationer Omfatter opgaver der vedrører celledeling samt de problemstillinger der knytter sig til kromosomfejl og mutationer. 3. Segregationsanalyse og Indavl Omfatter opgaver der knytter sig til stamtavleanalyser, herunder segregationsanalyse og indavlsberegning. Desuden stilles spørgsmål vedrørende udregning af sandsynligheden for sygdom hos et individ ud fra familieoplysninger. 4. Koblingsanalyse Omfatter opgaver i genetisk kortlægning af gener med angivelse af rækkefølge og genetisk afstand. Desuden opgaver hvor den studerende skal afgøre om en given markør er informativ og koblet til et sygdomsgen i en familie. 5. DNA teknologi Omfatter opgaver om DNA teknikker til analyse af genomer samt viden om genomets opbygning herunder markører. 6. Populationsgenetik Omfatter principperne for Hardy-Weinberg loven, beregning af HW-ligevægt samt centrale populationsgenetiske begreber som f.eks. fitness, genetisk drift og founder effekt. For at få karakteren 12, skal den studerende have opnået mindst 29 point. For alle karakterer gælder det at besvarelsen skal demonstrere et bredt kendskab til basal genetik og max ét af de 6 delområder må være helt uden rigtige besvarelser. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
- Genetics - From Genes to Genomes 3rd ed. Hartwell LH, Hood L, Goldberg ML, Reynolds AE, Silver LM, Veres RC. McGraw-Hill, New York, USA, 2004 | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Helle Friis Proschowsky, hfp@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Genetics & Bioinformatics, Phone: 35333067 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||