Skov & Landskab | |||||||||||||
English title | Drafting & Design in Landscape Architecture | ||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Præsentation af det forslag der er udarbejdet i kurset Vægtning: Form og indhold vægtes hver 50% 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: B | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 310004 Landskabsanalyse 310039 Plan og design 310040 Naturgrundlaget 1 - Den levende jord 310041 Naturgrundlaget 2 - Vegetation og økologi | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Forelæsninger 1. Æstetiske virkemidler i haveanlæg, herunder skala, proportion, stoflighed, struktur, rumlighed, formsprog, symbolværdi og udtryk. 2. Basale metoder i landskabsarkitektur, dvs. arbejdsprocessen med at få sammenhæng mellem målsætning, registrering, analyse og forslag i et opgaveforløb, herunder brug af koncept, mønster, reference, metafor og skitse. Projektarbejde Realitetsbetonet skitseopgave som løses og præsenteres grafisk og mundtligt. Under forløbet indarbejdes og reflekteres over metodemæssige forhold, herunder idé- og konceptudvikling samt skitseringsteknik. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Sted og emne for skitseopgaven er valgt så projektet bedst muligt fremmer de nævnte kompetencer. Ud fra opgavens forudsætninger skal deltagerne udvikle projektet, få ideer og udvikle dem fra tanker til en reel plan for udformning af stedet. Planen skal formidles så aktørerne, både beslutningstagerne og brugerne af området, kan tage stilling til forslaget. Afleveringen af et projekt sker i form af en planche med forslaget, hvor ideen og selve udformningen af området illustreres. Deltagerne vælger selv om fremstillingen skal være håndtegnet eller digital. Planchen kan suppleres, men ikke erstattes med Power Point. Ved eksamen fremlægges forslaget og den studerende indgår i dialog med censor og eksaminator. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Målet er at træne i at udarbejde landskabsarkitektprojekter, og , nyttiggøre den viden og kunnen, der er indhentet i både obligatoriske og valgfrie kurser, og samtidig fordybe sig i emnerne arkitektonisk håndværk og æstetiske virkemidler.Kurset opøver evnen til at udforme grønne områder gennem konkrete løsningsforslag. Dermed uddybes erfaringerne fra tidligere projektforløb i Plan og Design. Fremgangsmåden er grundlæggende uændret fra disse opgaver, men landskabsanalysekurset kvalificerer undersøgelse af opgavearealet, Anvendelse af prydplanter egetationsbehandlingen og Computer Visualization fremstillings-teknikken. I det efterfølgende Planter og teknologi-kursus fortsættes med samme metoder, men nu med fokus på hhv planteanvendelsen og anlægstekniske løsninger. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: Kan forstå æstetiske virkemidler i eksisterende haveanlæg og i egne projekter Færdigheder: kan udøve det arkitektoniske håndværk, herunder præsentere landskabsarkitektoniske løsninger i en afklaret form. Gennem projektarbejdet opnås øvelse i at problemformulere, registrere, analysere, skitsere og kommunikere fagligt både grafisk og mundtligt. Kompetencer: kan reflektere over og tale om arbejdsmetoder og om den oplevelsesmæssige kvalitet af egne og andres konkrete landskabsarkitektprojekter | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Lynch, K. og G. Hack (1984): Site Planning. 3 ed.. MIT Press, Boston. 500 sider. Stahlschmidt, P. (2007) Kompendium HVÆS. Skov & Landskab. KU Supp. litt Alexander, C, Ishikawa, S., Silverstein (1977): A pattern Language. Oxford Univ. Press, N.Y. Andersson, Sven-Ingvar. Bygninger og landskab: Spredte tanker om at ligge smukt i landskabet, Arkitektens Forlag 2002 Gehl, Jan. Livet mellem husene: udeaktiviteter og udemiljøer 1971 Koolhaas, Rem: Small, Medium, Large, Extralarge 1996 Rasmussen, Steen Eiler. Om at opleve arkitektur, Gad 1966. Stahlschmidt, P. (2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø. Stahlschmidt, P. (2003): Energien i haverummet. Fra: Olsen, Ib Asger (red.) (2003): landskab og landskabsarkitektur - en antologi om tidens tanker. Biofolia, Kbh. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Ellen Marie Braae, embra@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331792 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||