131101 Aspects of Forest and Landscape Engineering

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelSLING courses (Skovskolen)
 
Examinationwritten examination


No aid allowed

Description of Examination: pass/fail, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamAflevering og godkendelse af obligatoriske opgaver samt tilstedeværelse i undervisningen jf. lektionsplan.
 
Organisation of TeachingNødebo
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Intro til uddannelsen og uddannelsesstedet m.m.

Erhvervsområdekendskab: virksomhedstyper inden for det grønne område

Professionskendskab og skov- og landskabsingeniørens hverdag

Begrebsforståelse: almindelige fagspecifikke begreber fra skovbrug og naturforvaltning/-pleje

Motorsavspraktik: opbygning, vedligeholdelse og brug af motorsav, samt fældningsteori og arbejdsmiljø

Kendskab til træer og buske i sommertilstand

Pyntegrønt og juletræer: grundlæggende målinger og kvalitetsfastsættelse

Kultur, kulturteknik og planteskole
 
Teaching And Learning Methods
Holdundervisning/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Ekskursioner og virksomhedsbesøg Selvstudium
 
Learning Outcome
Introduktionskurset skal opbygge et læringsudbytte, der giver den studerende grundlag for refleksivt at koble mellem professionsområdet generelt og uddannelseselementerne i det efterfølgende uddannelsesforløb.
Med dette som overordnet mål skal introduktionskurset:
- skabe en grundlæggende indsigt i professionens erhvervsvilkår og opgaveområde
- skabe en grundlæggende indsigt i professionsudøverens rolle, funktion og særlige identitet,
- sætte de studerende i egnede praksisnære situationer, der giver en oplevelse af "hands on" i professionens operative opgaveområde og derved bibringer den studerende indsigt i en konkret hverdag.

Formålene indebærer, at den studerende
1) gennem virksomhedsbesøg får viden om
- professionsområdets placering i erhvervsmæssig og forvaltningsmæssige sammenhæng
- professionsområdets primære produktioner og tjenesteydelser
- forskellige karakteristiske profiler på professionsudøvernes forskellige opgaver og funktioner i den erhvervsmæssige sammenhæng
- jobmarkedet

2) opnår et forståelses- og refleksionsniveau, der
- giver grundlag for en kobling mellem professionens opgaveområde og de enkelte uddannelseselementer i den efterfølgende uddannelse, således at den studerende successivt opbygger en stigende grad af helhedsforståelse af professionen
- giver den studerende grundlag og motivation for at se sig som kommende professionsudøver med de krav, kompetencer og muligheder, professionsudøveren udfordres af eller konfronteres med og derigennem skabe professionsidentitet
- gennem professionens begreber og terminologier grundlægger det fagsprog som professionen anvender og kommunikerer på grundlag af

3) opnår en eller flere relevante, praktiske færdigheder inden for professionspraktiske discipliner, således at den studerende kan demonstrere et konkret personligt og fagligt praksisnært kompetenceløft inden for
- det arbejdsoperative område, fx manuelle/motormanuelle discipliner
- det plantefaglige område fx plantebestemmelse og -kendskab

4) relativt kompetent skal kunne drøfte generelle faglige problemstillinger inden for introduktionens læringsramme
 
Course Coordinator
Hans Becker-Larsen, hbl@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331592
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
lectures172
practicals160
Excursions80
examination2

414