Forest & Landscape | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||
Examination | written examination No aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner | ||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering og godkendelse af obligatoriske opgaver samt tilstedeværelse i undervisningen jf. lektionsplan. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Nødebo | ||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Intro til uddannelsen og uddannelsesstedet m.m. Erhvervsområdekendskab: virksomhedstyper inden for det grønne område Professionskendskab og skov- og landskabsingeniørens hverdag Begrebsforståelse: almindelige fagspecifikke begreber fra skovbrug og naturforvaltning/-pleje Motorsavspraktik: opbygning, vedligeholdelse og brug af motorsav, samt fældningsteori og arbejdsmiljø Kendskab til træer og buske i sommertilstand Pyntegrønt og juletræer: grundlæggende målinger og kvalitetsfastsættelse Kultur, kulturteknik og planteskole | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Holdundervisning/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Ekskursioner og virksomhedsbesøg Selvstudium | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Introduktionskurset skal opbygge et læringsudbytte, der giver den studerende grundlag for refleksivt at koble mellem professionsområdet generelt og uddannelseselementerne i det efterfølgende uddannelsesforløb. Med dette som overordnet mål skal introduktionskurset: - skabe en grundlæggende indsigt i professionens erhvervsvilkår og opgaveområde - skabe en grundlæggende indsigt i professionsudøverens rolle, funktion og særlige identitet, - sætte de studerende i egnede praksisnære situationer, der giver en oplevelse af "hands on" i professionens operative opgaveområde og derved bibringer den studerende indsigt i en konkret hverdag. Formålene indebærer, at den studerende 1) gennem virksomhedsbesøg får viden om - professionsområdets placering i erhvervsmæssig og forvaltningsmæssige sammenhæng - professionsområdets primære produktioner og tjenesteydelser - forskellige karakteristiske profiler på professionsudøvernes forskellige opgaver og funktioner i den erhvervsmæssige sammenhæng - jobmarkedet 2) opnår et forståelses- og refleksionsniveau, der - giver grundlag for en kobling mellem professionens opgaveområde og de enkelte uddannelseselementer i den efterfølgende uddannelse, således at den studerende successivt opbygger en stigende grad af helhedsforståelse af professionen - giver den studerende grundlag og motivation for at se sig som kommende professionsudøver med de krav, kompetencer og muligheder, professionsudøveren udfordres af eller konfronteres med og derigennem skabe professionsidentitet - gennem professionens begreber og terminologier grundlægger det fagsprog som professionen anvender og kommunikerer på grundlag af 3) opnår en eller flere relevante, praktiske færdigheder inden for professionspraktiske discipliner, således at den studerende kan demonstrere et konkret personligt og fagligt praksisnært kompetenceløft inden for - det arbejdsoperative område, fx manuelle/motormanuelle discipliner - det plantefaglige område fx plantebestemmelse og -kendskab 4) relativt kompetent skal kunne drøfte generelle faglige problemstillinger inden for introduktionens læringsramme | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Hans Becker-Larsen, hbl@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331592 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||