Forest & Landscape | |||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||
Duration | One block | ||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||
Course Level | SLING courses (Skovskolen) | ||
Examination | Final Examination oral examination Practical Examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||
Organisation of Teaching | |||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A | ||
Teaching Language | Danish | ||
Course Contents | |||
Arealtyper og deres anvendelse: Busk-, hegns- og hækplantninger, vejplantninger, græsbevoksninger, blomsterplantninger, vand, belægninger, inventar og renhold Beskrivelser af mål, helheder, vegetationselementer og pleje Tilstandskrav, udførelseskrav, tilsyn og kontrol Metoder, redskaber og maskiner Pleje og vedligeholdelse, renholdelse Plantekendskab og vækstkrav Planternes funktion og vegetationsformer Plantematerialet Vækstbetingelser og stressfaktorer Beskæring, formning og fornyelse af træer Risikotræer | |||
Teaching And Learning Methods | |||
Forelæsninger suppleres med øvelser, ekskursioner og feltarbejde | |||
Learning Outcome | |||
Formål Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i anlægstyperne i byens grønne områder får en grundlæggende viden om og forståelse af 1. arealtyperne, deres anvendelse og udvikling 2. elementer og deres drift i form af pleje, vedligeholdelse og renholdelse 3. kontrolmetoder og -procedurer i forhold til at sikre elementernes pleje Byens grønne områder omfatter følgende anlægstyper: Offentlige friarealer med parkkarakter, friarealer ved boliger, industri, skoler og institutioner, kirkegårde, idrætsanlæg, træer ved veje og gader samt P-pladser. Arealtyperne omfatter: græs, blomster, buske, træer, hække og hegn med vægt på vedplanterne samt vand, belægninger på stier og veje, inventar og renhold. Et element er en driftsenhed, der har behov for den samme pleje eller vedligeholdelse. Formålet indebærer, at den studerende kan Viden: . udvise overblik og kendskab til branchen med hensyn til virksomheder, vilkår og udfordringer . identificere de forskellige arealtyper og elementer, der indgår i et anlæg. . identificere de plantearter, der indgår i et element, og beskrive deres samspil og forskellige vækstkrav til jordbund og klima samt væsentlige skadevoldere . identificere og beskrive de forskellige vegetationstyper, successionsfase og formtype ved anvendelse af relevante fagudtryk . forklare den dynamiske og tidsbaserede udvikling af elementer og anlæg . identificere forskellige belægningstyper på stier og veje . identificere redskaber og maskiner, der anvendes til plejen og vedligeholdelsen . beskrive de væsentlige driftsprocesser i produktionen af vedplanter i en planteskole Færdigheder: . forklare sorterings- og bundtningsbestemmelser for et givet plantemateriale, herunder vurdere plantematerialets kvalitet . registrere, opmåle og beskrive elementerne og deres tilstand i et eksisterende anlæg . vurdere metoder, maskiner og redskaber til udførelse af pleje, vedligeholdelse og renholdelse, herunder beskæring, formning og fornyelse af vedplanter . vurdere metoder, maskiner og redskaber til vedligeholdelse og udbedringer af stier og veje . forklare kontrolmetoder og procedurer og deres formål i forbindelse med pleje og vedligeholdelse Kompetencer: . med udgangspunkt i registreringen og de opstillede driftsmål vurdere resultatet af de anvendte metoder, maskiner og redskaber på plejen og vedligeholdelsen med henblik på at fastholde en given tilstand . anvende de opstillede kvalitetskrav og dertil hørende målemetoder i et arealregistreringsskema med henblik på egenkontrol af elementernes pleje | |||
Course Coordinator | |||
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331595 | |||
Study Board | |||
Study Committee SLING | |||
Course Scope | |||