Institut for Jordbrug og Økologi | |||||||||||||||||||
English title | Diversity of Animals and Plants | ||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen kun visse hjælpemidler Dansk Flora. Frederiksen et al. 2006. Gyldendal. Nøgle til insektbestemmelse. Kompendium. Dissektionsbestik Beskrivelse af eksamen: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (2,5 timer) er fælles og uden hjælpemidler. Her testes evnen til at anvende den viden, der er opnået under kurset. Den anden del (1,5 time) er liniespecifik. Studerende på Plante-Insekt-bestemmelses-linien testes i at bestemme insekter og planter og de må bruge bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik bruges som hjælpemidler. Studerende på Store-Husdyr-linien bliver testet i form, funktion og systematik for bla. fugle og pattedyr Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 25. juni 2010 | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i mindst 75% af ekskursionerne. Aflevering og godkendelse af mindst 75% af hjemmeopgaverne. | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og ekskursioner. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset giver den nødvendige baggrundsviden for alle, der efterfølgende skal beskæftige sig med levende organismer i forskellige sammenhænge. Kurset starter med en "øjenåbner øvelse", hvor de studerende stilles over for helt konkrete problemer indenfor biologisk diversitet. Kurset giver derefter et overblik over de levende organismers formvariation og præsenterer og karakteriserer de store organismegrupper. De principielle forskelle på Eubakterier, Archaea og Eukaryoter fremlægges med udgangspunkt i de kompetencer, der er opnået i kurset Cellebiologi. Ligeledes præsenteres de store grupper indenfor Eukaryoter, f.eks. Alge-grupper, Svampe, Dyr og Planter. Derefter fokuseres på udvalgte grupper indenfor Dyr og Planter, der bliver brugt som udgangspunkt for en gennemgang af morfologi og artskendskab. De vigtigste morfologiske begreber samt analyse af sammenhænge mellem organismers struktur, form og funktion bliver gennemgået og afprøvet ved teoretiske og praktiske øvelser samt på ekskursioner. På ekskursionerne vil kurset koble tilbage til de økologiske grundprincipper, der er behandlet i kurset Naturressourcer og Økologi. Indenfor nogle få udvalgte grupper af Planter og Dyr får de studerende mulighed for at gå i dybden og få en indgående forståelse af systematik, slægtskabsforhold og arter i disse grupper. Indenfor planter fokuseres der på frøplanter; og fire plantefamilier, der indeholder vigtige kulturplanter vil således blive gennemgået i detaljer. Indenfor dyrene lægges vægt på hvirveldyr, insekter og andre hvirvelløse dyr af relevans for kulturlandskabet, herunder parasitter på husdyr. De grundlæggende principper for navngivning af organismer fremlægges og diskuteres. Såvel klassiske metoder til karakterisering af organismer baseret på variation indenfor anatomi, morfologi og kromosomtal, som moderne metoder baseret på molekylærbiologisk variation vil blive præsenteret. Sammenhængen mellem fylogenier (slægtskabstræer) og klassifikation vil tillige blive gennemgået og afprøvet ved øvelser. Kurset er delt i to linier: A) Plante-Insekt-bestemmelses-linien og B) Store-Husdyr-linien Studerende, som har valgt Plante-Insekt-bestemmelses-linien opnår færdigheder i at bruge bestemmelsesnøgler til danske plantearter og insektordener og vil kunne identificere alle danske plantearter og de væsentligste insektordener. Der bliver lagt særlig vægt på planter og insektarter, der er relevante indenfor skovbrug, landbrug, havebrug samt andre menneskepåvirkede systemer. Studerende som vælger Store-Husdyr-linien opnår særlig viden indenfor parasitter på danske husdyr samt anatomi, form, funktion og klassifikation af fugle og pattedyr. De to linier har fælles forelæsninger og udvalgte øvelser, ekskursioner og opgaver; og de to linier har et større antal linie-specifikke øvelser, ekskursioner og opgaver (se hhv A) og B) i målbeskrivelsen). Skulle en studerende på et senere tidspunkt i studiet finde ud af, at den valgte linie er i uoverensstemmelse med den ønskede bachelor-fagpakke, så kan man ENTEN komme tilbage og følge de linie-specifikke øvelser og ekskursioner for den ønskede linie; ELLER man kan tale med de kursusansvalige for relevante fagpakke-kurser og få anvist, hvordan man ved selvstudium kan indhente den manglende viden. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Kurset giver de studerende et primært erfaringsgrundlag for dyr og planters variation og forskellighed gennem forelæsninger, teoretiske- og praktiske øvelser og ekskursioner. Teoretisk viden formidlet ved forelæsninger viderebearbejdes i teoretiske og praktiske øvelser, og på ekskursioner. I forløbet er indlagt seks afleveringsopgaver, hvor den studerende får testet sin viden, sit faglige niveau og trænet brugen af det teoretiske stof på praktiske forhold. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne: Viden Udvise overblik over slægtskabsforhold og forskelle mellem de store grupper af levende organismer. Forklare et begrænset antal begreber indenfor konstruktion af slægtskabstræer (fylogenier). Referere regler for navngivning af organismer. Beskrive begreber indenfor dyre- og plantemorfologi. Beskrive fire danske kulturplante-familier . Beskrive A) fire danske insektordener ELLER B) beskrive fire familier af væsentlige husdyr. Identificere et begrænset antal kulturplanter og dyr. A) Anvende identifikationsværktøj til danske planter og insekter ELLER B) Forklare anatomi, form og funktion hos fugle og pattedyr og udvalgte parasitter. Færdigheder Formidle viden om morfologi og artsbestemmelse. Analysere sammenhænge mellem organismers struktur, form, funktion og klassifikation. Forklare regler for navngivning af organismer. Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier (slægtskabstræer). Analysere fire danske kulturplante-familier og indgående forklare deres morfologi, arter og systematik. Forklare livscykler for Blomsterplanter og Nåletræer. Analysere A) fire danske insektordener ELLER B) analysere fire familier af væsentlige husdyr. A) Korrekt bestemme alle danske plantearter og væsentligste danske insektordener ved hjælp af "Dansk Flora" og "Simplificeret nøgle til bestemmelse af de vigtigste landlevende insektordener" ELLER B) Genkende afgrøder fra fire danske kulturplante-familier og beskrive de morfologiske forskelle på disse. Kompetencer A) Vurdere og anvende bestemmelsesnøgler til danske plantearter og insektordener ELLER B) Vurdere slægtskabsforhold mellem pattedyr. A) Diskutere betydningen af korrekt bestemmelse af organismer i forhold til anvendelse og niveau ELLER B) Diskutere betydning af korrekt bestemmelse og betydning og funktion af udvalgte parasitter på danske husdyr. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Asmussen, C.B. og Lange, C. 2004. Levende Verden - introduktion til livets evolution og klassifikation. Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O.. 2006. Dansk Flora. Gyldendal. Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia. (uddrag af bogen). Lange, C.B.A. og Jacobsen, N. 2007. Biologisk Nomenklatur. Jørgensen, J. M. 2009. Hvirveldyr. Gyldendahl. Sømme, L. 1999: Hvirvelløse Dyr. Fotokopi af bog. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332803 Jørgen Eilenberg, jei@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332692 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||