250046 Wood Anatomy, Dendroecology and Wood Properties

Details
Department of Agriculture and Ecology   66 %
Forest & Landscape   34 %
Earliest Possible YearBSc. 2 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination

Practical Examination


No aid allowed

Description of Examination: Mundtlig eksamination i diagnostik, dendroøkologi og træets egenskaber. Ved eksamen forevises mikro- og makroskopiske ved-præparater (incl. den studerendes egne), dendroøkologiske præparater og/eller illustrationer med relaterede spørgsmål vedrørende træets egenskaber

Weight: Mundtlig eksamination i diagnostik, dendroøkologi og træets egenskaber



7-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamHar fremstillet en personlig præparatsamling, fremlagt et projekt og iøvrigt har deltaget i mindst 75% af undervisningen.
 
Organisation of TeachingKombinerede forelæsninger og øvelser samt ekskursioner
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: C
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesKulturplanters Botanik, Dansk Feltflora og Vegetation, Jordbunds- og Plantekundskab eller tilsvarende
 
Restrictions20
 
Course Contents
Følgende emner behandles:
Vedanatomi: Vedplanters vækst og veddets mikro- og makroskopiske anatomi og identifikation, heriblandt celletyper, kerneved, transportved, marvstråler, årringe. Opbygning af softwood (Nåletræsved) og hardwood (Løvtræsved); de vigtigste kemiske bestanddele (cellulose, hemicellulose, lignin) og cellevæggens struktur på mikroniveau (mikrofibriller, porer)
Dendroøkologi: Forskellige miljøfaktores indflydelse på vækst og struktur behandles teoretisk og praktisk med mikro- og/eller makroskopisk identifikation på vedprøver i felten eller i laboratoriet.
Historiske aspekter af vedanatomi i forbindelse med datering, klimaregistrering, historiske rekonstruktioner m.m. belyses.
Træets egenskaber: specielt veddets relation til vand (svind, flækning, vrid); ligevægtsfugtighed samt veddets rumvægt (mål og angivelse; forskelle mellem træarter; sammenhæng med vandindhold).
Emnerne kædes naturligt sammen, eksempelvis gennemgås de miljøbetingede årsager til ungdomsved, reaktionsved, vækstspændinger, de forårsagede anatomiske strukturændringer identificeres i praksis og relateres efterfølgende til træets egenskaber.

 
Teaching And Learning Methods
Stoffet gennemgås ved forelæsninger (evt. gæsteforelæsninger) vekslende med øvelser og ekskursioner (f.eks. til trælastfirmaer, snedkerier, feltekskursion). Ved øvelserne fremstilles og anvendes præparater til diagnosticering af såvel hjemlige som indførte træarter. Præparatsamlingen er personlig og er udgangspunkt for en evaluering i diagnosticerings kompetencer. I den sidste del af kurset arbejdes der med et selvvalgt emne indenfor stoffet. Dette arbejde skal resultere i en kursusrapport, der fremlægges.
 
Learning Outcome
Efter gennemførelse af kurset forventes den studerende at kunne:

Viden:
- Redegøre for veddets dannelse og strukturelle opbygning
- Forståelse for træ som en biologisk ressource

Færdigheder:
- diagnosticere træarter mikro- og makroskopisk
- forklare økologiske faktorers indflydelse på træets vækst, veddets struktur, anatomiske opbygning og egenskaber
- relatere anatomiske data fra en vedprøve til en historisk perspektivering

Kompetencer:
- Anvende principper for identifikation af træarter på ukendt ved
- evaluere træ som handelsvare og konstruktionsmateriale
- diskutere foranstaltninger til bevarelse af biodiversitet, heriblandt specielt skovning af tropisk tømmer

 
Course Litterature
Schweingruber, B rner & Schulze 2006. Atlas of Woody Plant Stems.ISBN-13: 978-3-540-32523-9
Wilson, R; White, D.J.B. 1986. The Anatomy of Wood. Stobart & Son LTD, London. ISBN 0-85442-034-7
Schweingruber, F.H. 1996. Tree Rings and Environment. Dendroecology.
Bowyer, J.L.; Shmulsky, R.; Haygreen, J.G. 2003: Forest products and wood science. Iowa State Press. ISBN 0-8138-2654-3

 
Course Coordinator
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332816
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures20
theoretical exercises6
practicals51
Excursions12
examination2
project work50
supervision14
preparation51

206