Department of Veterinary Disease Biology | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 4 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 3 timers eksamen, delt i 1.5 time uden hjælpemidler (A) og 1.5 time med alle hjælpemidler (B). Ved eksamens start udleveres første opgavesæt (uden hjælpemidler). Når besvarelsen af første opgavesæt afleveres til eksamensvagten, udleveres andet opgavesæt. Herefter må hjælpemidler tages frem. Weight: 50% uden hjælpemidler og 50% med hjælpemidler. Der foretages endeligt en helhedsvurdering. 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 14 April 2010 | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og øvelser. Forelæsningerne ligger for tiden om eftermiddagen og øvelserne om formiddagen. | ||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
I den teoretiske undervisning prioriteres generelle immunologiske principper vedrørende antigener, antistoffer, vævstype-molekyler, T-cellereceptorer, immunologiske metoder, samspil og regulering af immunologisk aktive celler, immunsystemets generelle opbygning, immunitet ved infektion, immundeficiens, overfølsomhed, immunologisk tolerance, autoimmunitet, immunprofylakse og -terapi. I den praktiske undervisning prioriteres vigtige serologiske metoder (immundiagnostik), samt oprensning of karakterisering af antistoffer. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Kurset formidles igennem forelæsninger og øvelser. Til øvelserne høre en øvelsesmanual, der indgår i eksamen som pensum. Under forelæsningerne udleveres enkelte "cases". | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give en teoretisk og praktisk indføring i immunologis hovedområder, med vægt på introduktion af immunsystemets byggestene førende til en generel forståelse vedrørende immunitetsforhold ved infektioner samt immunprofylakse. Et mål er også indføring i brugen af serologiske samt cellulære immunologiske metoder. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Beskrive antigeners struktur specielt med hensyn til B- og T celle epitopers opbygning - Beskrive antistoffers opbygning og dannelse - Beskrive T-celle receptorers opbygning og dannelse - Beskrive vævstype-molekylers opbygning og dannelse - Beskrive øvrige immunologisk vigtige komponenter såsom komplementsystemet og overfladereceptorer - Beskrive immunsystemets celler og organer - Udvise overblik over immunologisk tolerance - Udvise overblik over samspil og regulering af immunsystemets celler - Udvise overblik over immunitetsforhold ved infektioner - Beskrive visse immundeficiente sygdomme - Beskrive visse autoimmune sygdomme - Beskrive overfølsomheder - Anvise immunprofylakser - Beskrive en række immunologiske metoder Færdigheder: -Anvende teoretisk funderede redskaber til løsning af enkle immunologiske problemstillinger med grænseflade til relaterede fagområder -Vælge eksperimentelle teknikker og metoder til anvendelse ved immunologiske undersøgelser -formidle viden skriftligt om problemstillinger inden for immunologiske delområder Kompetencer : Udvikle en faglig viden og et fagsprog med henblik på at kunne diskutere i, med og om immunologi, samt gennem analyse af immunologiske parametre at kunne forstå et dyrs immunologiske reaktioner på infektioner. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
En hvilken som helst god immunologi tekstbog kan i princippet benyttes. For tiden anbefaler vi Agger, Andersen, Leslie og Aasted. Immunologi. Biofolia 2005. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Bent Aasted, bas@life.ku.dk, Department of Veterinary Disease Biology/Section for Virology, Immunology and Fish diseases, Phone: 35332727 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||