Department of Agriculture and Ecology | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen Weight: Sluteksamen udgør 100% 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 25 June 2010 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | De studerende kan kun gå op til sluteksamen, hvis de har afleveret og fået godkendt mindst 75% af deres ekskursionsrapporter og hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
No Credit Points With | Ingen | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Naturgrundlag 1 | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset kombinerer viden om økologiske processer og vegetation til forståelse af de vigtigste danske økosystemer. Basalt plantekendskab i omkring 200 karakteriske danske arter (f.eks. Bøg, Gul Iris og Strand-Sennep) bliver introduceret som redskab til beskrivelse af økosystemer. Der bruges såvel videnskabelige som danske plantenavne. Kurset starter med en kort gennemgang af planternes ydre opbygning og den dertil knyttede terminologi som bruges i bestemmelsesværker. De studerende bliver fortrolige med økologiske problemstillinger, arbejdsmetoder og terminologi, indenfor plante-populationsbiologi, samfundsøkologi og systemøkologi. Kurset foretager en gennemgang af artssammensætning i naturlige og halvnaturlige danske vegetationstyper og deres økologiske forudsætninger bliver forklaret. Størstedelen af undervisningen bygger på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursionerne. Kurset giver også en oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der ligger som baggrund for og er med til at forklare den aktuelle vegetation. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gennemgås basale økologiske principper og her introduceres Danmarks hyppigste økosystemer. Forelæsningerne gør i udstrakt grad brug af visuelle materialer, inklusive IT præsentationer. I øvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, plantekendskab ved hjælp af bestemmelsesværker og gennem udarbejdelse af planteindsamlinger fra ekskursionsområderne. Ved ekskursionerne beses karakteristiske danske vegetationstyper og der besøges økologisk relevante områder. Der udarbejdes skriftlige rapporter over ekskursionerne og teoretiske hjemmeopgaver. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne forstå det økologiske naturgrundlag, dvs. samspillet mellem vegetation, lokalitet og 'land use' i forskellige landskabstyper i Danmark. Gennem kurset får de studerende et økologisk vidensgrundlag for at kunne foretage byplanlægning og landskabsforvaltning på en miljømæssig kvalificeret måde. Viden: - Identificere danske plantearter og vegetationstyper - Beskrive generelle principper i økologi og deres anvendelse - Relatere økologiske teorier til de øvrige jordbunds- og plantefag ved byplanlægnings- og landskabsarkitekturstudierne Færdigheder: - Arbejde med danske bestemmelsesværker og økologisk litteratur - Analysere naturlige og antropogene vegetationstyper og økosystemer - Vurdere økologiske muligheder til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, byplanlægning og landskabsforvaltning Kompetencer: - Diskutere fagets muligheder for at planlægge og forvalte plantepopulationer og økosystemer på en bæredygtig måde - Evaluere økologiske processer i relation til kulturelle værdier og etiske principper | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Cotgreave, P. og Forseth, I. (2006): Introductory Ecology. Blackwell Science. Frederiksen, S. et al. (2006): Dansk Flora. Gyldendal. Petersen, P.M. og Vestergaard, P. (2006): Vegetationsøkologi. Gyldendal. Suppleret med udleverede noter og ekskursionsrapporter. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332814 Jacob Weiner, jw@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332822 | |||||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||||
Ingen | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||