Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering og godkendelse af en obligatorisk feltopgave samt tilstedeværelse ved fremlæggelserne. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Landskabsdannelse . Istidslandskabet og eksogen landskabsdannelse . Ekskursioner og kortøvelser Vedplanter i vintertilstand . Morfologi . Bestemmelsesøvelser . Ekskursioner . Monografisk behandling af bøg, eg, rødgran, douglas, vortebirk Træsamfund . Begreber . Driftsformer . Øvelser i felten Skov- og landskabshistorie . Kulturlandskabets historie og dannelse, herunder øvelse i kortanalyse . Identifikation af fortidsminder og kulturhistoriske spor, herunder særlige driftshensyn . Vegetations- og faunaindvandring/udryddelse | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Forelæsning, holdundervisning, gruppearbejde, øvelser, feltarbejde, projektarbejde, selvstudie, ekskursioner og virksomhedsbesøg | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende i det åbne land og i skoven, skal kunne identificere og beskrive tilstande, dannelse og udvikling for et konkret areal, herunder udpege spor efter geologiske dannelsesprocesser og/eller menneskelig påvirkning. Som et nødvendigt hjælpeværktøj til dette skal den studerende lære at kende og bestemme vedplanter i vintertilstand. Formålene indebærer, at den studerende kan Videnfeltet . beskrive de glaciale og eksogene processer, der har ført til dannelse af det danske landskab. . nævne vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder, der har præget vores kulturlandskab i nyere tid. . kende almindeligt forekommende træer og buske i vintertilstand . kende naturlig udbredelse, proveniensforhold, grundlæggende økologiske krav (jordbund, vand, vind, frost og skadevoldere) og anvendelse for et repræsentativt antal arter. . kende dyrkningssystemerne lavskov, mellemskov og højskov, samt for højskoven driftformerne: renafdrift, skærmforyngelse, gruppevis foryngelse, randforyngelse, kulisseforyngelse, ordnet plukhugst. . kende begrebet naturnær skovdrift i hovedtræk. . identificere og beskrive almindelige landskabsformer på kortmateriale og i felten. . reflektere over glacialteorien i forhold til egne observationer gjort i felten eller på kort. . identificere spor efter vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder både i felten og på kortmateriale. . identificere og genkende følgende begreber i felten: monokultur, ensaldrethed, naturlig og kunstig blanding og naturlig og kunstig foryngelse. Typer af færdigheder . analysere en bevoksningstilstand (under anvendelse af begreberne fra videns- og forståelsesniveauet) og hvor det er muligt henføre tilstanden til en af følgende driftsformer: renafdrift, gruppevis foryngelse og skærmforyngelse. . sammenfatte og reflektere over et givet areals egnethed som voksested for udvalgte vedplanter. . udpege arealer med særlige glaciale eller kulturhistoriske karakter, med henblik på fremtidige driftshensyn. . udvælge arealer, der kan have en særlig formidlingsmæssig interesse (geologisk eller historisk). . bestemme og morfologisk beskrive almindeligt forekommende vedplanter i Danmark i vintertilstand. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Hans Becker-Larsen, hbl@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31592 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||