Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering og godkendelse af 3 obligatoriske opgaver: Herbarium, jordbund og insekter | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Økosystemer (begreber og processer) Jordbundslære og geologi Planteanatomi og -fysiologi Plantekendskab og plantemorfologi Planteøkologi Vegetationsøkologi: Plantesamfund og coenokliner Insekter og svampe: Som skadevoldere og nytteorganismer i økosystemer Landbrugets og skovbrugets direkte og indirekte virkninger på naturen (luftforurening med kvælstof, forurening af ferske områder med kvælstof og fosfor) Klima og CO2 | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Holdundervisning/forelæsning. Gruppearbejde. Øvelser og feltarbejde. Ekskursioner. Projektarbejde. Selvstudie. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i skove, søer, vandløb og terrestriske naturtyper i det åbne land kan analysere et økosystem med henblik på en bæredygtig forvaltning. Terrestriske naturtyper i det åbne land: Moser (kær og højmoser), ferske enge, strandenge, græsland (græs-urte-vegetation, herunder overdrev), heder, klitter (kystkltter og indlandsklitter), småbiotoper i agerlandet. . Formålet indebærer, at den studerende på et givet naturareal kan Videnfeltet . beskrive elementerne og forklare væsentlige processer i økosystemet igennem iagttagelse og under anvendelse af de økologiske begreber . beskrive og forklare relevante menneskelige påvirkninger af naturtyperne Typer af færdigheder . artsbestemme urter, buske og vedplanter med henblik på at beskrive og identificere naturtyper, herunder plantesamfund og coenokliner . forklare planternes vækstfaktorer med vægt på lys, vand, varme, næring og vind . forklare de økologiske forhold der betinger planternes udbredelse og tilpasninger til voksestedet . udvælge og forklare forskelle i plantemorfologiske og - anatomiske tilpasninger til biotoper med vægt på rod, stængel, blade, blomst, frugt . udvælge et antal insektarter , der er karakteristiske for naturtypen, bestemme arterne til minimum orden/familie og beskrive deres biologi og betydning for økosystemet . artsbestemme et antal skadeinsekter og skadesvampe samt nytteinsekter med henblik på at beskrive deres biologi og betydning for økosystemet . udtage nødvendige kvalitative jordprøver for at beskrive naturtypen med vægt på jordens struktur, tekstur, luft/vandforhold, næringsbindende evne, jordbundsprofil og jordbundsdannende processer . forklare stofkredsløbene for kvælstof og fosfor samt påpege eventuelle ubalancer og angive mulige årsager til ubalancerne med henblik på at forstå de økologiske konsekvenser for økosystemet . forklare de økologiske faktorer, der betinger dyr og planters overlevelses- og spredningsmuligheder i det åbne land . give en plausibel forklaring på den givne lokalitets opståen og udvikling med vægt på sen- og postglaciale processer/ istidslandskabet og endogene processer . forklare den økologiske baggrund for udpegningen af naturområder i henhold til naturbeskyttelsesloven Kompetencer . analysere naturarealet med henblik på vegetationsudviklingen (0-scenarie) . forklare de processer, der påvirker vegetationsudvikling med henblik på at kunne fastholde bestemte vegetationstyper og plantesamfund (plagioklimaks) . identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der påvirker en given lokalitets flora og fauna, relatere disse faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse . analysere og vurdere økologiske konsekvenser af konkrete indgreb og tiltag | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Linda Bruhn Jørgensen, libj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31599 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||