Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||
English Title | Nature and Landscape Management | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Praktisk eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Under kurset udarbejdes en obligatorisk opgave i landskabsanalyse, der skal godkendes af underviseren | ||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: C Blok 4 Ugestruktur: C | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
* Introduktion til naturpleje Hvad er naturpleje? Eksempler på opgaver der er relevante for en skov- og landskabingeniør. Afgrænsning af fagområdet Opstilling af målsætninger * Plejemetoder Gennemgang af de forskellige plejemetoder Græsning: de forskellige dyr og deres plejebehov, potentiale (herunder græsningsmønstre) , begrænsninger, fordele og ulemper Slåning: De forskellige maskiner, deres potentiale, begrænsninger, fordele og ulemper. Afbrænding, rydning og andre metoder. * Pleje af lysåbne naturtyper Gennemgang af status-mål-midler for de mest almindelige naturtyper (ferskeenge, moser, hede, overdrev, Klit og strandeng). Bæredygtig naturpleje, hvor de økologiske hensyn vejer tungt. Plejeplanlægning, udførsel og konsekvensvurdering. * Landskabsanalyser Udarbejdelse af statusvurdering over et givet areal, med henblik på at skaffe overblik (administrativt, biologisk og historisk). Indsigt i befolkningen ønsker til naturen, samt klarlægge arealets potentiale. * Pleje af vandløb Statusvurdering for vandløbene Vandløbsmålsætninger Fysiske forhold i vandløbene * Bekæmpelse af invasive arter Fokus på landskabsukrudt, deres udbredelse og metoder til begrænsning og bekæmpelse. * Småplantninger i det åbne land Plantning, renholdelse og vedligeholdelse af læhegn, vildt- og skjulebeplantninger. Plantearter og økonomi. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Holdundervisnings og forelæsning. Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde. Ekskursioner. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i terrestrisk naturer areal, søer og vandløb kan . beskrive og vurdere tilstanden . redegøre for natur- og rekreativt potentiale . opstille forskellige relevante målsætninger under hensyntagen til økonomiske, økologiske, juridiske og sociologiske interesser . anvise forskellige plejetiltag, der fører til målopfyldelse . vurdere konsekvenserne af målopfyldelse og metodevalg Formålene indebærer, at den studerende på et givet dansk naturareal kan: Vidensfeltet: - identificere og navngive danske naturtyper og deres underinddeling i henhold til botaniske og juridiske gældende termologier. - beskrive den nuværende tilstand med vægt på biologiske, fysiske, rekreative og samfundsmæssige værdier. - beskrive mulighederne for rekreative anlæg på baggrund af befolkningens ønsker til naturen. - beskrive drifts- og plejemetoder, med hovedvægt på græsning, maskinløsninger, termiske indgreb, der kan føre til målopfyldelse. Redegøre for forskellige plejemetoders fordele og ulemper. Færdigheder - definere status og opstille målsætninger på baggrund af vegetations- og faunasammensætningen under hensyntagen til de overordnede politiske og økonomiske rammer. - anvende fysisk indeks til vurderingen af forholdene i vandløb. - udvise overblik over forskellige praktiske begrænsninger i forbindelse med driftsanvisninger med henblik på beliggenhed, fugtighed, terrænformer. - reflektere over de enkelte plejemetoders egnethed herunder redegøre for metodevalg og konsekvenser samt opstille og argumentere for alternative metoder. - reflektere over betydningen af pleje tidspunktet, samt hvordan resultatet påvirkes af tidspunktet for udførelsen. Kompetencer - vurdere arealets egnethed som habitat for dyre og plantearter. - vurdere arealets egnethed med henblik på forskellige rekreative anvendelsesmuligheder. - håndtere og prioritere blandt forskellige interesser. - ræsonnere sig frem til den optimale målsætning herunder forklare styrker og svagheder ved metodevalget. - sammenligne og diskutere forskellige drifts- og plejemetoder der kan føre til målopfyldelse. - vælge det optimale tidspunkt for pleje, drifts eller bekæmpelsestiltag under en given målsætning. - diskutere og udvælge optimale plejemetoder og tidspunkt for et konkret areal. - udarbejde pleje- eller restaureringsanvisninger. - diskuterer og argumentere for metodevalg og konsekvenser. - igangsætte og overvåge pleje, regulerings og restaureringsopgaver der fører til målopfyldelse. - forudsige hvornår og i hvilket omfang specialkompetencerne bør inddrages. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31580 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||