131208 Natur- og landskabspleje

Detaljer
Ansvarligt institutSkov & Landskab

English TitleNature and Landscape Management
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år til Bachelor 3. år
VarighedTo blokke
 
Pointværdi15 (ECTS)
 
KursustypeSLING kurser (Skovskolen)
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen

Praktisk eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenUnder kurset udarbejdes en obligatorisk opgave i landskabsanalyse, der skal godkendes af underviseren
 
Rammer for UndervisningUndervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: C

Blok 4
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
* Introduktion til naturpleje
Hvad er naturpleje? Eksempler på opgaver der er relevante for en skov- og landskabingeniør.
Afgrænsning af fagområdet
Opstilling af målsætninger

* Plejemetoder
Gennemgang af de forskellige plejemetoder
Græsning: de forskellige dyr og deres plejebehov, potentiale (herunder græsningsmønstre) , begrænsninger, fordele og ulemper
Slåning: De forskellige maskiner, deres potentiale, begrænsninger, fordele og ulemper.
Afbrænding, rydning og andre metoder.

* Pleje af lysåbne naturtyper
Gennemgang af status-mål-midler for de mest almindelige naturtyper (ferskeenge, moser, hede, overdrev, Klit og strandeng).
Bæredygtig naturpleje, hvor de økologiske hensyn vejer tungt.
Plejeplanlægning, udførsel og konsekvensvurdering.

* Landskabsanalyser
Udarbejdelse af statusvurdering over et givet areal, med henblik på at skaffe overblik (administrativt, biologisk og historisk). Indsigt i befolkningen ønsker til naturen, samt klarlægge arealets potentiale.

* Pleje af vandløb
Statusvurdering for vandløbene
Vandløbsmålsætninger
Fysiske forhold i vandløbene

* Bekæmpelse af invasive arter
Fokus på landskabsukrudt, deres udbredelse og metoder til begrænsning og bekæmpelse.

* Småplantninger i det åbne land
Plantning, renholdelse og vedligeholdelse af læhegn, vildt- og skjulebeplantninger. Plantearter og økonomi.
 
Undervisningsform
Holdundervisnings og forelæsning. Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde. Ekskursioner.
 
Målbeskrivelse
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i terrestrisk naturer areal, søer og vandløb kan
. beskrive og vurdere tilstanden
. redegøre for natur- og rekreativt potentiale
. opstille forskellige relevante målsætninger under hensyntagen til økonomiske, økologiske, juridiske og sociologiske interesser
. anvise forskellige plejetiltag, der fører til målopfyldelse
. vurdere konsekvenserne af målopfyldelse og metodevalg

Formålene indebærer, at den studerende på et givet dansk naturareal kan:

Vidensfeltet:
- identificere og navngive danske naturtyper og deres underinddeling i henhold til botaniske og juridiske gældende termologier.
- beskrive den nuværende tilstand med vægt på biologiske, fysiske, rekreative og samfundsmæssige værdier.
- beskrive mulighederne for rekreative anlæg på baggrund af befolkningens ønsker til naturen.
- beskrive drifts- og plejemetoder, med hovedvægt på græsning, maskinløsninger, termiske indgreb, der kan føre til målopfyldelse.
Redegøre for forskellige plejemetoders fordele og ulemper.

Færdigheder
- definere status og opstille målsætninger på baggrund af vegetations- og faunasammensætningen under hensyntagen til de overordnede politiske og økonomiske rammer.
- anvende fysisk indeks til vurderingen af forholdene i vandløb.
- udvise overblik over forskellige praktiske begrænsninger i forbindelse med driftsanvisninger med henblik på beliggenhed, fugtighed, terrænformer.
- reflektere over de enkelte plejemetoders egnethed herunder redegøre for metodevalg og konsekvenser samt opstille og argumentere for alternative metoder.
- reflektere over betydningen af pleje tidspunktet, samt hvordan resultatet påvirkes af tidspunktet for udførelsen.

Kompetencer
- vurdere arealets egnethed som habitat for dyre og plantearter.
- vurdere arealets egnethed med henblik på forskellige rekreative anvendelsesmuligheder.
- håndtere og prioritere blandt forskellige interesser.
- ræsonnere sig frem til den optimale målsætning herunder forklare styrker og svagheder ved metodevalget.
- sammenligne og diskutere forskellige drifts- og plejemetoder der kan føre til målopfyldelse.
- vælge det optimale tidspunkt for pleje, drifts eller bekæmpelsestiltag under en given målsætning.
- diskutere og udvælge optimale plejemetoder og tidspunkt for et konkret areal.
- udarbejde pleje- eller restaureringsanvisninger.
- diskuterer og argumentere for metodevalg og konsekvenser.
- igangsætte og overvåge pleje, regulerings og restaureringsopgaver der fører til målopfyldelse.
- forudsige hvornår og i hvilket omfang specialkompetencerne bør inddrages.
 
Kursusansvarlig
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31580
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger30
praktiske øvelser100
ekskursioner86
forberedelse175
eksamen23

414