131208 Nature and Landscape Management

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

Earliest Possible YearBSc. 2 year to BSc. 3 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
 
Level of CourseSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

oral examination

Practical Examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Requirement for Attending ExamUnder kurset udarbejdes en obligatorisk opgave i landskabsanalyse, der skal godkendes af underviseren
 
Organisation of TeachingUndervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: C

Blok 4
Week Structure: C
 
Language of InstructionDanish
 
Course Content
* Introduktion til naturpleje
Hvad er naturpleje? Eksempler på opgaver der er relevante for en skov- og landskabingeniør.
Afgrænsning af fagområdet
Opstilling af målsætninger

* Plejemetoder
Gennemgang af de forskellige plejemetoder
Græsning: de forskellige dyr og deres plejebehov, potentiale (herunder græsningsmønstre) , begrænsninger, fordele og ulemper
Slåning: De forskellige maskiner, deres potentiale, begrænsninger, fordele og ulemper.
Afbrænding, rydning og andre metoder.

* Pleje af lysåbne naturtyper
Gennemgang af status-mål-midler for de mest almindelige naturtyper (ferskeenge, moser, hede, overdrev, Klit og strandeng).
Bæredygtig naturpleje, hvor de økologiske hensyn vejer tungt.
Plejeplanlægning, udførsel og konsekvensvurdering.

* Landskabsanalyser
Udarbejdelse af statusvurdering over et givet areal, med henblik på at skaffe overblik (administrativt, biologisk og historisk). Indsigt i befolkningen ønsker til naturen, samt klarlægge arealets potentiale.

* Pleje af vandløb
Statusvurdering for vandløbene
Vandløbsmålsætninger
Fysiske forhold i vandløbene

* Bekæmpelse af invasive arter
Fokus på landskabsukrudt, deres udbredelse og metoder til begrænsning og bekæmpelse.

* Småplantninger i det åbne land
Plantning, renholdelse og vedligeholdelse af læhegn, vildt- og skjulebeplantninger. Plantearter og økonomi.
 
Teaching and learning Methods
Holdundervisnings og forelæsning. Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde. Ekskursioner.
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i terrestrisk naturer areal, søer og vandløb kan
. beskrive og vurdere tilstanden
. redegøre for natur- og rekreativt potentiale
. opstille forskellige relevante målsætninger under hensyntagen til økonomiske, økologiske, juridiske og sociologiske interesser
. anvise forskellige plejetiltag, der fører til målopfyldelse
. vurdere konsekvenserne af målopfyldelse og metodevalg

Formålene indebærer, at den studerende på et givet dansk naturareal kan:

Vidensfeltet:
- identificere og navngive danske naturtyper og deres underinddeling i henhold til botaniske og juridiske gældende termologier.
- beskrive den nuværende tilstand med vægt på biologiske, fysiske, rekreative og samfundsmæssige værdier.
- beskrive mulighederne for rekreative anlæg på baggrund af befolkningens ønsker til naturen.
- beskrive drifts- og plejemetoder, med hovedvægt på græsning, maskinløsninger, termiske indgreb, der kan føre til målopfyldelse.
Redegøre for forskellige plejemetoders fordele og ulemper.

Færdigheder
- definere status og opstille målsætninger på baggrund af vegetations- og faunasammensætningen under hensyntagen til de overordnede politiske og økonomiske rammer.
- anvende fysisk indeks til vurderingen af forholdene i vandløb.
- udvise overblik over forskellige praktiske begrænsninger i forbindelse med driftsanvisninger med henblik på beliggenhed, fugtighed, terrænformer.
- reflektere over de enkelte plejemetoders egnethed herunder redegøre for metodevalg og konsekvenser samt opstille og argumentere for alternative metoder.
- reflektere over betydningen af pleje tidspunktet, samt hvordan resultatet påvirkes af tidspunktet for udførelsen.

Kompetencer
- vurdere arealets egnethed som habitat for dyre og plantearter.
- vurdere arealets egnethed med henblik på forskellige rekreative anvendelsesmuligheder.
- håndtere og prioritere blandt forskellige interesser.
- ræsonnere sig frem til den optimale målsætning herunder forklare styrker og svagheder ved metodevalget.
- sammenligne og diskutere forskellige drifts- og plejemetoder der kan føre til målopfyldelse.
- vælge det optimale tidspunkt for pleje, drifts eller bekæmpelsestiltag under en given målsætning.
- diskutere og udvælge optimale plejemetoder og tidspunkt for et konkret areal.
- udarbejde pleje- eller restaureringsanvisninger.
- diskuterer og argumentere for metodevalg og konsekvenser.
- igangsætte og overvåge pleje, regulerings og restaureringsopgaver der fører til målopfyldelse.
- forudsige hvornår og i hvilket omfang specialkompetencerne bør inddrages.
 
Course Coordinator
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31580
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Work Load
lectures30
practicals100
Excursions86
preparation175
examination23

414