Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||
English Title | Interpretation and Promotion | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Casebaseret synopsis | ||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
1. Formidlingsteori: Målgrupper, afsender, mål, budskaber, medievalg 2. Læringsteori: Forudsætninger, læringsmål, læringsformer (Mange intelligenser, læringsstile) 3. Mundtlig formidling: Præsentationsteknik, kropssprog, stemmeføring, personlig fremtræden 4. Skriftlig formidling: Foldere, artikler, hjemmesider, rapporter, pressemeddelelser 5. Planlægning og evaluering: Formidlingens mål, midler, forløb, evalueringsmetoder 6. Støttepunkter for formidling: Publikumsfaciliteter, stier, skilte, foldere, pladser mv. 7. Refleksionsmetoder: Feedbackmetode, egenrefleksion, nytænkning | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Undervisningen foregår som klasse- og holdundervisning afvekslende med løsning af opgaver og mindre projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret, mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel formidlingspræsentation i relation til det afsluttende kursusprojekt | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Målet med kurset er at den studerende skal kunne planlægge, gennemføre og evaluere forskellige typer af formidlingsaktiviteter. Herunder skal den studerende i arealforvaltningen kunne identificere de faciliteter, der er nødvendige for at understøtte formidlingens gennemførelse. Målet indebærer, at den studerende kan Videnfeltet: - identificere forskellige målgrupper, deres værdier og forudsætninger - forklare sine overvejelser med valg af målgruppe, formidlingsmedie og budskaber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsplan - anvende forskellige læringsmæssige begreber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsaktiviteter - forholde sig kritisk og reflekteret til de forhold og processer, der skaber optimale forudsætninger for læring Typer af færdigheder: - tilrettelægge, gennemføre og evaluere konkrete mundtlige formidlingsaktiviteter, herunder guidede ture - udarbejde konkrete skriftlige formidlingsprodukter, med vægten lagt på pressemeddelelser, foldere, skilte, artikler, rapporter - opstille konkrete mål med formidling og i relation hertil udvælge relevante midler i formidlingen - tilrettelægge mundtlige formidlingssituationer ud fra hensigtsmæssige overvejelser omkring valg af budskaber, mål med formidlingen, målgrupper og øvrige praktiske forhold - kan analysere og vurdere hjemmesiders opbygning og indhold, således at den studerende bliver i stand til at bidrage med indhold og udvikling af hjemmesider. Kompetencer: - analysere et naturområdes muligheder og begrænsninger i forhold til udvikling af nuværende og potentielle formidlingsaktiviteter - inddrage relevante samarbejdsparter i tilrettelæggelse og gennemførelse af en formidlingsplan - kan forstå sig selv i forhold til at udvikle egne formidlingskompetencer | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Mette Åskov Knudsen, mek@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31604 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||