Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||||
English Title | Natural Resource Management and Society | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Det obligatoriske naturforvaltningsprojekt inddrages i eksamensgrundlaget sammen med det øvrige pensum. 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering og godkedelse af naturforvaltningsprojekt. | ||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A Blok 1 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
1. Opsamling på praktikken: Korte studenteroplæg, udvælgelse og fremlæggelse af relevante problemstillinger. 2. Naturplanlægning i Danmark: Beslutningsprocesser, forvaltningsopbygning og naturpolitik, planstruktur og kompetenceplacering. 3. Samfundsøkonomi: National- og naturressource økonomi, værdisætning af naturområder og naturprojekter (tværgående tema med skovdrift og samfund) 4. Drift af naturarealer: Helhedsplanlægning. 5. Landskabsudpegninger: Habitatdirektivet, vandrammedirektivet, nationale love, fredninger, beskyttelser. Betydningen for forvaltningen og private lodsejere. 7. Udbud, udlicitering og tilbudsgivning: Udbudsregler, projektbeskrivelse, kvalitetsbeskrivelse, udførselskrav, tilbudsgivning, grønne partnerskaber 8. Naturplanlægning i større naturområder: Den multifunktionelle landskabsanvendelse. Integration af forskellige hensyn og ønsker. 9. Ekskursion med Virksomhedsbesøg, projektstyring og projektudførsel. Overvågning og opfølgning. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Forelæsninger bliver suppleret af en del øvelser, ekskursioner og projektarbejde. Naturforvaltningsdelen afsluttes med udarbejdelsen af en handle/forvaltningsplan, som sammen med pensum danner grundlag for eksamen. Der vil være tværgående aktiviteter fælles med kurset skovdrift og samfund. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er at den studerende med udgangspunkt i et større sammenhængende terrestrisk naturareal eller bynært område samt søer og vandløb kan fremstille forvaltnings-, natur- og plejeplaner under hensyntagen til juridiske, økonomiske, fysiske, økologiske og sociale hensyn. Formålet indebærer, at den studerende på et større sammenhængende dansk naturareal kan Videnfeltet - Identificere forskellige administrative bindinger (nationale og internationale) - Identificere forskellige økonomiske, fysiske, økologiske og rekreative potentialer på naturområder. - Klarlægge naturpotentialer og værdisætte dem i forhold til forskellige brugergrupper. Færdigheder - Indsamle, udvælge og bearbejde relevante data gennem forskellige databaser, planer, bekendtgørelser og regulativer. - Træffe beslutning om arealets fremtidige anvendelse, herunder at prioritere mellem naturindhold, rekreativ værdi og produktion. - Vurdere de administrative bindinger i forhold til plangennemførelsen - Argumentere for og forklare sine prioriteter og beslutninger. - udarbejde udbudsmateriale for en konkret opgave samt afgive tilbud på et udbudsmateriale - Styre, kontrollere og overvåge naturprojekter i og udenfor internationale naturområder. Kompetencer - Udarbejde, argumentere og formidle en pleje-, natur-, handle- eller forvaltningsplan, der tilgodeser den multifunktionelle arealanvendelse - Inddrage andre relevante faggrupper til samarbejdet omkring projekter og deres gennemførelse | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31580 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||