131405 Innovation og Markedsføring (udbydes fra E2011)

Detaljer
Ansvarligt institutSkov & Landskab

English TitleInnovation and Marketing
Tidligst mulig placeringBachelor 3. år til Kandidat 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeSLING kurser (Skovskolen)
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve

Portfolio eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAlle 7 cases skal være afleveret og godkendt. 3 cases afrapporteres også med en mundtlig præsentation.
 
Rammer for UndervisningUndervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk
 
BlokplaceringBlok 2
Ugestruktur: A
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
1 + 2: Idéer, kreativitet & motivation:
. Personlige mål ift. Kursusmål
. Innovation vs entrepreneurship vs iværksætteri
. Idéprocessen: Fra idé til "produkt"
. Kommunikation
. Kreativitet
. Motivation
. Skal jeg starte for mig selv?: Forretningsplanen; Besøg af/hos en iværksætter
Caseoplæg 1 (Synopsis/mdt. præsentation):
Forslag: Afprøv din idé, vurdering af andres idéer, forretningsplaner
v/f.eks. patent- og varemærkestyrelsen, C4/Erhvervsservice alt. en bank/udlånsafdeling, Dansk Entrepreneurship Academy

3: Virksomhed & produkt
. Fundament: vision, mission, værdier, branding
. Idégrundlag/SW(OT)
. Handlingsparametre: Product (fysiske, serviceydelser, idéer), strategier; Price; Place; Promotion
Caseoplæg 2 (Skr. opgave/mdt. tilbagem.)
Forslag: Markedsføring og salg af serviceydelser, Branding af en grøn servicevirksomhed, Branding af et juletræ/Normann
v/HedeDanmark, Dansk Juletræsdyrkerforening/Henrik Mainz

4 + 5: Marked & kunder
. Fra produktions-, salgs-, markedsførings- til samfundskoncepter
. Markedstyper: BtC, BtB
. Uafhængig omverden/fjernmiljø: Demografi, økonomi, kultur, teknologi, lovgivning, interesseorg. og massemedier, internationalt miljø, trends og tendenser
. Afhængig omverden/nærmiljø: Konkurrenter, leverandører, mellemhandlere
. Kunder: Segmentering, målgrupper, købsadfærd
. SWOT/TOWS-matrix
. Markedsinformation: Dataindsamling- og bearbejdning, kildekritik
Caseoplæg 3: (Synopsis/mdt. præsentation) Forslag: Nyt produkt/serviceydelse, idé - indsaml/bearbejd relevant sekundær markedsdata, og/eller forslag til hvordan man vil indsamle primær data, segmentering af markedet - bestemmelse af målgruppe(r)
v/analyseintitut, planteskole, HedeDanmark, Juletræsdyrkerforening, Skovforening

6: Markedsføringsstrategier
. Markedsføringsmål: Overordnede, delmål
. Markedsføringsstrategi: Strategiformer, marketingmix
. Markedsføringsplanlægning: Kommunikationsprocessen; Budskaber; Formidling
. Parameter-mix
. International markedsføring
Caseoplæg 4 (Skr. opgave/mdt. tilbagemelding) Forslag: Hvilke budskaber til hvilke målgrupper - hvor?
v/kontroversiel reklamemand, der kan provokere lidt eller har gjort noget anderledes ved valg af budskaber, medier, metoder

7: Markedsføringsplanen
/handlingsplanen
. Markedsføringsplanen: Marketing-mix; Implementering, budget og kontrol
. Handlingsplanen, evt. Gannt-kort
. Fra idé til produkt (annonce, brochure, pressemeddelelse, folder, tryksager, messestand/udstillingsmateriale etc.): Samarbejdet m/professionelle markedsføringspartnere (kommunikations-afdelinger/firmaer, reklame- og mediebureauer, grafiker, fagblade, øvrige medier
Caseoplæg 5 (Synopsis/mdt. præsentation)
Forslag: Fra idé til promotion af produkt - lav et konkret produkt (se ovenstående) på baggrund af f.eks. målgruppen i case 3 og begrund dit valg
v/besøg på/af kommunikationsafd. f.eks. på S&L, LIFE, reklame- el. mediebureau, grafisk virksomhed (processen), fagblad el. andet medie,
aktuel fagmesse el. udstilling (H&L, Langesø, landbrugsmesse, Skov & Teknik el.lign.)

8 + 9: Aktuelt markedsføringstema
f.eks. "Oplevelsesøkonomi i naturen", "Alternative indtægter i det grønne"
m/ekskursion
. Teoretisk oplæg relateret til tema
. Forberedelse af ekskursion, spørgsmål mv.
Caseoplæg 6: (Ekskursion/skr. Opgave
Samlet tilbagemelding på case 1-6=Karakter - gives som mdt tilbagemelding)
Forslag: Analyse af det aktuelle markedsføringskoncept og forslag til forbedringer/justeringer
v/Egeskov Slot, Vallø Stift/Løndal Østerskov (afd. 5)
 
Undervisningsform
Forelæsninger, case-opgaver, Projektarbejde, e-learning
 
Målbeskrivelse
Formålet med kurset er, at den studerende opnår en forretningsmæssig viden og indsigt i de processer, der kendetegner innovation og markedsføring samt færdighed i at anvende nogle af de mest udbredte metoder i denne sammenhæng.

Målkategorier
Formålet indebærer, at den studerende kan

Typer af færdigheder
- indsamle de data, som anvendes i en markedsanalyse
- udarbejde en markedsplan
- udarbejde en SWOT - analyse
- finde og anvende rådgivere og kilder til information
- vurdere egne og andres forretningsideer og dokumentere grundlaget for sine overvejelser
- anvende professionelle metoder ved analyse og beslutning på grundlag et case
- udarbejde en forretningsplan i hovedtræk
- læse rapporter om konkrete forslag til innovation og markedsføring og uddrage det relevante med henblik på beslutningstagning
- vurdere egne og andres forretningsideer og dokumentere grundlaget for sine overvejelser
- anvende professionelle metoder ved analyse og beslutning på grundlag et case
- udarbejde en forretningsplan i hovedtræk
- læse rapporter om konkrete forslag til innovation og markedsføring og uddrage det relevante med henblik på beslutningstagning
- præsentere en forretningside både skriftligt og mundtligt
- præsentere og begrunde sine valg i forbindelse med forretningsplaner, markedsanalyser og SWOT-analyser
- præsentere og begrunde en vurdering af andres forretningsplaner, markedsanalyser og SWOT-analyser, hvad enten den studerende støtter dem eller ej

Kompetencer
- opnå en forståelse for den kompleksitet og usikkerhed, som forretningsmæssige tiltag (innovationer) ofte er underkastet og kunne inddrage dette ved udarbejdelse og fremlæggelse af rapporter.
- arbejde med en kalkuleret risiko ved at foretage relevante analyser i forbindelse med vurdering af et marked, og i denne sammenhæng dokumentere dette.
- anvende viden fra andre fag i forbindelse med innovation og markedsføring
- træffe relevante beslutning i en mindre virksomhed og dokumentere grundlaget for beslutningen over for samarbejdspartnere, fx banken
- indgå i ledergruppen i en større virksomhed og her levere et relevant grundlag for beslutningstagning og implementeing
- samarbejde med og begrunde (dokumentere) valg over for eksterne samarbejdspartnere
- identificere og vurdere kilder til at følge den faglige udvikling inden for innovation og markedsføring med vægt på, hvad der er relevant for en skov- og landskabsingeniør
 
Kursusansvarlig
Anne Nysted Christophersen, anyc@life.ku.dk, Skov & Landskab/Sekretariatet, Tlf: 353-31623
 
Studienævn
Studienævn SLING