131405 Innovation and Marketing

Details
Responsible DepartmentForest & Landscape

Earliest Possible YearBSc. 3 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

written examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Requirement for Attending ExamAlle 7 cases skal være afleveret og godkendt. 3 cases afrapporteres også med en mundtlig præsentation.
 
Organisation of TeachingUndervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: A
 
Language of InstructionDanish
 
Course Content
1 + 2: Idéer, kreativitet & motivation:
. Personlige mål ift. Kursusmål
. Innovation vs entrepreneurship vs iværksætteri
. Idéprocessen: Fra idé til "produkt"
. Kommunikation
. Kreativitet
. Motivation
. Skal jeg starte for mig selv?: Forretningsplanen; Besøg af/hos en iværksætter
Caseoplæg 1 (Synopsis/mdt. præsentation):
Forslag: Afprøv din idé, vurdering af andres idéer, forretningsplaner
v/f.eks. patent- og varemærkestyrelsen, C4/Erhvervsservice alt. en bank/udlånsafdeling, Dansk Entrepreneurship Academy

3: Virksomhed & produkt
. Fundament: vision, mission, værdier, branding
. Idégrundlag/SW(OT)
. Handlingsparametre: Product (fysiske, serviceydelser, idéer), strategier; Price; Place; Promotion
Caseoplæg 2 (Skr. opgave/mdt. tilbagem.)
Forslag: Markedsføring og salg af serviceydelser, Branding af en grøn servicevirksomhed, Branding af et juletræ/Normann
v/HedeDanmark, Dansk Juletræsdyrkerforening/Henrik Mainz

4 + 5: Marked & kunder
. Fra produktions-, salgs-, markedsførings- til samfundskoncepter
. Markedstyper: BtC, BtB
. Uafhængig omverden/fjernmiljø: Demografi, økonomi, kultur, teknologi, lovgivning, interesseorg. og massemedier, internationalt miljø, trends og tendenser
. Afhængig omverden/nærmiljø: Konkurrenter, leverandører, mellemhandlere
. Kunder: Segmentering, målgrupper, købsadfærd
. SWOT/TOWS-matrix
. Markedsinformation: Dataindsamling- og bearbejdning, kildekritik
Caseoplæg 3: (Synopsis/mdt. præsentation) Forslag: Nyt produkt/serviceydelse, idé - indsaml/bearbejd relevant sekundær markedsdata, og/eller forslag til hvordan man vil indsamle primær data, segmentering af markedet - bestemmelse af målgruppe(r)
v/analyseintitut, planteskole, HedeDanmark, Juletræsdyrkerforening, Skovforening

6: Markedsføringsstrategier
. Markedsføringsmål: Overordnede, delmål
. Markedsføringsstrategi: Strategiformer, marketingmix
. Markedsføringsplanlægning: Kommunikationsprocessen; Budskaber; Formidling
. Parameter-mix
. International markedsføring
Caseoplæg 4 (Skr. opgave/mdt. tilbagemelding) Forslag: Hvilke budskaber til hvilke målgrupper - hvor?
v/kontroversiel reklamemand, der kan provokere lidt eller har gjort noget anderledes ved valg af budskaber, medier, metoder

7: Markedsføringsplanen
/handlingsplanen
. Markedsføringsplanen: Marketing-mix; Implementering, budget og kontrol
. Handlingsplanen, evt. Gannt-kort
. Fra idé til produkt (annonce, brochure, pressemeddelelse, folder, tryksager, messestand/udstillingsmateriale etc.): Samarbejdet m/professionelle markedsføringspartnere (kommunikations-afdelinger/firmaer, reklame- og mediebureauer, grafiker, fagblade, øvrige medier
Caseoplæg 5 (Synopsis/mdt. præsentation)
Forslag: Fra idé til promotion af produkt - lav et konkret produkt (se ovenstående) på baggrund af f.eks. målgruppen i case 3 og begrund dit valg
v/besøg på/af kommunikationsafd. f.eks. på S&L, LIFE, reklame- el. mediebureau, grafisk virksomhed (processen), fagblad el. andet medie,
aktuel fagmesse el. udstilling (H&L, Langesø, landbrugsmesse, Skov & Teknik el.lign.)

8 + 9: Aktuelt markedsføringstema
f.eks. "Oplevelsesøkonomi i naturen", "Alternative indtægter i det grønne"
m/ekskursion
. Teoretisk oplæg relateret til tema
. Forberedelse af ekskursion, spørgsmål mv.
Caseoplæg 6: (Ekskursion/skr. Opgave
Samlet tilbagemelding på case 1-6=Karakter - gives som mdt tilbagemelding)
Forslag: Analyse af det aktuelle markedsføringskoncept og forslag til forbedringer/justeringer
v/Egeskov Slot, Vallø Stift/Løndal Østerskov (afd. 5)
 
Teaching and learning Methods
Forelæsninger, case-opgaver, Projektarbejde, e-learning
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er, at den studerende opnår en forretningsmæssig viden og indsigt i de processer, der kendetegner innovation og markedsføring samt færdighed i at anvende nogle af de mest udbredte metoder i denne sammenhæng.

Målkategorier
Formålet indebærer, at den studerende kan

Typer af færdigheder
- indsamle de data, som anvendes i en markedsanalyse
- udarbejde en markedsplan
- udarbejde en SWOT - analyse
- finde og anvende rådgivere og kilder til information
- vurdere egne og andres forretningsideer og dokumentere grundlaget for sine overvejelser
- anvende professionelle metoder ved analyse og beslutning på grundlag et case
- udarbejde en forretningsplan i hovedtræk
- læse rapporter om konkrete forslag til innovation og markedsføring og uddrage det relevante med henblik på beslutningstagning
- vurdere egne og andres forretningsideer og dokumentere grundlaget for sine overvejelser
- anvende professionelle metoder ved analyse og beslutning på grundlag et case
- udarbejde en forretningsplan i hovedtræk
- læse rapporter om konkrete forslag til innovation og markedsføring og uddrage det relevante med henblik på beslutningstagning
- præsentere en forretningside både skriftligt og mundtligt
- præsentere og begrunde sine valg i forbindelse med forretningsplaner, markedsanalyser og SWOT-analyser
- præsentere og begrunde en vurdering af andres forretningsplaner, markedsanalyser og SWOT-analyser, hvad enten den studerende støtter dem eller ej

Kompetencer
- opnå en forståelse for den kompleksitet og usikkerhed, som forretningsmæssige tiltag (innovationer) ofte er underkastet og kunne inddrage dette ved udarbejdelse og fremlæggelse af rapporter.
- arbejde med en kalkuleret risiko ved at foretage relevante analyser i forbindelse med vurdering af et marked, og i denne sammenhæng dokumentere dette.
- anvende viden fra andre fag i forbindelse med innovation og markedsføring
- træffe relevante beslutning i en mindre virksomhed og dokumentere grundlaget for beslutningen over for samarbejdspartnere, fx banken
- indgå i ledergruppen i en større virksomhed og her levere et relevant grundlag for beslutningstagning og implementeing
- samarbejde med og begrunde (dokumentere) valg over for eksterne samarbejdspartnere
- identificere og vurdere kilder til at følge den faglige udvikling inden for innovation og markedsføring med vægt på, hvad der er relevant for en skov- og landskabsingeniør
 
Course Coordinator
Anne Nysted Christophersen, anyc@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Personnel, Phone: 353-31623
 
Study Board
Study Committee SLING