Responsible Department | Forest & Landscape |
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 2 year |
Duration | One block |
Credits | 7.5 (ECTS) |
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) |
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner |
Requirement for Attending Exam | Alle 7 cases skal være afleveret og godkendt. 3 cases afrapporteres også med en mundtlig præsentation. |
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk |
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A |
Language of Instruction | Danish |
Course Content | |
1 + 2: Idéer, kreativitet & motivation: . Personlige mål ift. Kursusmål . Innovation vs entrepreneurship vs iværksætteri . Idéprocessen: Fra idé til "produkt" . Kommunikation . Kreativitet . Motivation . Skal jeg starte for mig selv?: Forretningsplanen; Besøg af/hos en iværksætter Caseoplæg 1 (Synopsis/mdt. præsentation): Forslag: Afprøv din idé, vurdering af andres idéer, forretningsplaner v/f.eks. patent- og varemærkestyrelsen, C4/Erhvervsservice alt. en bank/udlånsafdeling, Dansk Entrepreneurship Academy 3: Virksomhed & produkt . Fundament: vision, mission, værdier, branding . Idégrundlag/SW(OT) . Handlingsparametre: Product (fysiske, serviceydelser, idéer), strategier; Price; Place; Promotion Caseoplæg 2 (Skr. opgave/mdt. tilbagem.) Forslag: Markedsføring og salg af serviceydelser, Branding af en grøn servicevirksomhed, Branding af et juletræ/Normann v/HedeDanmark, Dansk Juletræsdyrkerforening/Henrik Mainz 4 + 5: Marked & kunder . Fra produktions-, salgs-, markedsførings- til samfundskoncepter . Markedstyper: BtC, BtB . Uafhængig omverden/fjernmiljø: Demografi, økonomi, kultur, teknologi, lovgivning, interesseorg. og massemedier, internationalt miljø, trends og tendenser . Afhængig omverden/nærmiljø: Konkurrenter, leverandører, mellemhandlere . Kunder: Segmentering, målgrupper, købsadfærd . SWOT/TOWS-matrix . Markedsinformation: Dataindsamling- og bearbejdning, kildekritik Caseoplæg 3: (Synopsis/mdt. præsentation) Forslag: Nyt produkt/serviceydelse, idé - indsaml/bearbejd relevant sekundær markedsdata, og/eller forslag til hvordan man vil indsamle primær data, segmentering af markedet - bestemmelse af målgruppe(r) v/analyseintitut, planteskole, HedeDanmark, Juletræsdyrkerforening, Skovforening 6: Markedsføringsstrategier . Markedsføringsmål: Overordnede, delmål . Markedsføringsstrategi: Strategiformer, marketingmix . Markedsføringsplanlægning: Kommunikationsprocessen; Budskaber; Formidling . Parameter-mix . International markedsføring Caseoplæg 4 (Skr. opgave/mdt. tilbagemelding) Forslag: Hvilke budskaber til hvilke målgrupper - hvor? v/kontroversiel reklamemand, der kan provokere lidt eller har gjort noget anderledes ved valg af budskaber, medier, metoder 7: Markedsføringsplanen /handlingsplanen . Markedsføringsplanen: Marketing-mix; Implementering, budget og kontrol . Handlingsplanen, evt. Gannt-kort . Fra idé til produkt (annonce, brochure, pressemeddelelse, folder, tryksager, messestand/udstillingsmateriale etc.): Samarbejdet m/professionelle markedsføringspartnere (kommunikations-afdelinger/firmaer, reklame- og mediebureauer, grafiker, fagblade, øvrige medier Caseoplæg 5 (Synopsis/mdt. præsentation) Forslag: Fra idé til promotion af produkt - lav et konkret produkt (se ovenstående) på baggrund af f.eks. målgruppen i case 3 og begrund dit valg v/besøg på/af kommunikationsafd. f.eks. på S&L, LIFE, reklame- el. mediebureau, grafisk virksomhed (processen), fagblad el. andet medie, aktuel fagmesse el. udstilling (H&L, Langesø, landbrugsmesse, Skov & Teknik el.lign.) 8 + 9: Aktuelt markedsføringstema f.eks. "Oplevelsesøkonomi i naturen", "Alternative indtægter i det grønne" m/ekskursion . Teoretisk oplæg relateret til tema . Forberedelse af ekskursion, spørgsmål mv. Caseoplæg 6: (Ekskursion/skr. Opgave Samlet tilbagemelding på case 1-6=Karakter - gives som mdt tilbagemelding) Forslag: Analyse af det aktuelle markedsføringskoncept og forslag til forbedringer/justeringer v/Egeskov Slot, Vallø Stift/Løndal Østerskov (afd. 5) | |
Teaching and learning Methods | |
Forelæsninger, case-opgaver, Projektarbejde, e-learning | |
Learning Outcome | |
Formålet med kurset er, at den studerende opnår en forretningsmæssig viden og indsigt i de processer, der kendetegner innovation og markedsføring samt færdighed i at anvende nogle af de mest udbredte metoder i denne sammenhæng. Målkategorier Formålet indebærer, at den studerende kan Typer af færdigheder - indsamle de data, som anvendes i en markedsanalyse - udarbejde en markedsplan - udarbejde en SWOT - analyse - finde og anvende rådgivere og kilder til information - vurdere egne og andres forretningsideer og dokumentere grundlaget for sine overvejelser - anvende professionelle metoder ved analyse og beslutning på grundlag et case - udarbejde en forretningsplan i hovedtræk - læse rapporter om konkrete forslag til innovation og markedsføring og uddrage det relevante med henblik på beslutningstagning - vurdere egne og andres forretningsideer og dokumentere grundlaget for sine overvejelser - anvende professionelle metoder ved analyse og beslutning på grundlag et case - udarbejde en forretningsplan i hovedtræk - læse rapporter om konkrete forslag til innovation og markedsføring og uddrage det relevante med henblik på beslutningstagning - præsentere en forretningside både skriftligt og mundtligt - præsentere og begrunde sine valg i forbindelse med forretningsplaner, markedsanalyser og SWOT-analyser - præsentere og begrunde en vurdering af andres forretningsplaner, markedsanalyser og SWOT-analyser, hvad enten den studerende støtter dem eller ej Kompetencer - opnå en forståelse for den kompleksitet og usikkerhed, som forretningsmæssige tiltag (innovationer) ofte er underkastet og kunne inddrage dette ved udarbejdelse og fremlæggelse af rapporter. - arbejde med en kalkuleret risiko ved at foretage relevante analyser i forbindelse med vurdering af et marked, og i denne sammenhæng dokumentere dette. - anvende viden fra andre fag i forbindelse med innovation og markedsføring - træffe relevante beslutning i en mindre virksomhed og dokumentere grundlaget for beslutningen over for samarbejdspartnere, fx banken - indgå i ledergruppen i en større virksomhed og her levere et relevant grundlag for beslutningstagning og implementeing - samarbejde med og begrunde (dokumentere) valg over for eksterne samarbejdspartnere - identificere og vurdere kilder til at følge den faglige udvikling inden for innovation og markedsføring med vægt på, hvad der er relevant for en skov- og landskabsingeniør | |
Course Coordinator | |
Anne Nysted Christophersen, anyc@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Personnel, Phone: 353-31623 | |
Study Board | |
Study Committee SLING | |