Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||
English Title | Advisory Service and Communication | ||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: B | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
1. Egen kompetenceafklaring: Psykologiens betydning, metoder 2. Personlig gennemslagskraft: Kommunikation, feedback, assertion, retorik, fremlæggelser 3. Konflikhåndtering: Løsningsmetoder, roller/ parter, borgerinddragelse, egen konfliktstrategi 4. Rådgivning: rådgivningsroller/ konsulentroller, målgrupper, etik, rollespil 5. Netværk: Funktion og formål, typer af netværk | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Forelæsningerne vil tilføre overblik over fagets tilhørende teori samt eksempler og cases. Der udover arbejdes med projekter, øvelser, rollespil m.m. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Formålet med kurset er at den studerende tilegner sig redskaber og metoder, som giver mulighed for at forstå sig selv i de forskellige formelle roller, som en færdiguddannet Skov- og landskabsingeniør professionelt skal agere i. Der sættes særlig fokus på de roller, hvor Skov- og landskabsingeniøren er i en erhvervsmæssig relation med kunder, chefer, borgere, offentlige myndigheder og andre interessenter. Formålet indebærer, at den studerende Videnfeltet - opnår viden om forskellige netværkstyper og deres muligheder og begrænsninger - opnår viden om de forskellige roller og jobfunktioner, som en skov- og landskabsingeniør typisk er ansat til at varetage overfor eksterne målgrupper Typer af færdigheder - kan anvende kommunikationsteorier i forhold til konkrete rådgivnings- og formidlingssituationer - kan agere som faglig rådgiver eller konsulent overfor interne og eksterne målgrupper - kan facilitere konkrete borgerinddragelsesprojekter - kan analysere en konfliktfyldt situation relateret til forholdet til/ eller mellem borgere, brugergrupper, kunder og lign. og foreslå løsningsorienterede metoder Kompetencer - kan reflektere over egen evne til at kommunikere og træffe beslutninger og udvikle denne - kan reflektere over egen rolle i konflikter og hvordan konflikter håndteres - kan reflektere over og udvikle egen gennemslagskraft i relationen til andre mennesker i det professionelle virke - kan reflektere over betydningen af forskellige interessenters natursyn og etiske ståsted i relation til kommunikationen med disse. - kan reflektere over forskellige roller en rådgiver/ konsulent kan vælge i forhold til en kunde, og forholde sig til hvad det betyder for resultatet af rådgivningen. - kan identificere og indgå i netværk samt vedligeholde egen netværksdeltagelse | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31595 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||