Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||
English Title | Introduction to urban landscape engineering | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Resultatet af kursets øvelser og opgaver afleveres i et portfolio, som bedømmes. bestået/ikke bestået, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Rettidig aflevering af de stillede øvelser og opgaver samt tilstedeværelse i undervisningen jf. lektionsplan. | ||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisnignen foregår i Nødebo og på Roskilde Tekniske Skole. Den studerende skal selv medbringe sikkerhedssko og arbejdshandsker. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset på mail til pcj@life.ku.dk. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset er en introduktion til have- og parkingeniøruddannelsen, herunder uddannelsesstederne, studiegrupper og studieteknik samt professionen som have- og parkingeniør. Den studerende vil få et indledende erhvervsområdekendskab til den grønne sektor, herunder virksomhedstyper og arbejdsopgaver samt blive introduceret til de mest almene begreber og fagspecifikke termer fra landskabsarkitektur, parkforvaltning samt anlægs- og driftsstyring. Som en central del af introduktionen indgår et praktisk, håndværksmæssigt forløb, hvor de studerende stifter bekendtskab med anlægsgartnerfaget. Øvelserne kan eksempelvis omfatte emner som bærelag, aftræk, materialer, plantning, kulturteknik og beskæring, maskiner samt arbejdsmiljø og anlægsteori. Endvidere vil der blive sat særlig fokus på tre emner 1. "Planter og plantevækst", 2. "GIS - Geografiske Informationssystemer" samt 3. "Kreativitet, innovation og design". Alle tre emner danner grundlag for den videre undervisning på uddannelsen. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsning, holdundervisning, gruppearbejde, praktiske øvelser, feltarbejde, ekskursioner, virksomhedsbesøg og selvstudium | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Introduktionskurset skal give den studerende en indsigt i have- og parkingeniørernes arbejdsfelter samt et grundlag for at koble professionsområdet med uddannelseselementerne i det efterfølgende uddannelsesforløb. Formålene indebærer, at den studerende Vidensfeltet: . forstår professionens placering, opgaver og funktioner i erhvervs- og forvaltningsmæssig sammenhæng . forstår professionens primære opgaver, faglighed og tjenesteydelser . opnår kendskab til jobtyper og jobmarkedet . opnår en forståelse for at være studerende på en videregående uddannelse . kender de mest almindelige maskiner, der anvendes i faget . kender til flere forskellige studieteknikker, som er relevante for uddannelsen Typer af færdigheder: . kan artsbestemme minimum 100 plantearter, der typisk anvendes i urbane miljøer . kan anvende GIS til fremstilling af kort og registrering af planter . kan anlægge simple have- og parkelementer . kan anvende kreative processer som redskab til design og innovation . kan anvende fagsprog i forbindelse med opgaver, virksomhedsbesøg og anden undervisning Kompetencer: . kan overføre den opnåede viden og metoder til fortsat indlæring i de efterfølgende kurser på uddannelsen . kan reflektere over fagområdets placering i forhold til det øvrige arbejdsmarked . Opnår en klar oplevelse af at kunne tage ansvar for egen læring på studiet | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Susanne Ogstrup, sog@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31598 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||