Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||||
English Title | Design and urban planting projects | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Kursets øvelser afleveres i et portfolio og den studerende præsenterer en valgfri opgave fra portfolien ved en mundtlig eksamen. Vægtning: Den samlede præsentation i portfolien og den mundtlige eksamen vurderes i forhold til målopfyldelsen. bestået/ikke bestået, intern censur | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Med udgangspunkt i en konkret lokalitet skal den studerende udarbejde et skitseforslag med tilhørende planteplaner. Det kræver at den studerende får indsigt i følgende: . Registrering . Analyse . Rumlige forhold . Områdets historie og biologi . Plantekvalitet . Artsvalg . Vækstforhold . Beplantningens udviklingspotentiale . Plantevalg . Skitseringsteknik . Plantegninger . Lys-skyggeforhold . Jordprøver I kurset vil der blive sat særlig fokus på valg af planter (træer, buske, urter, græs), planters vækstforhold, og basale konstruktioner som eksempelvis plantehuller- og bede, rodvenlig befæstelse samt hvilken betydning planter og plantevalget har biologisk, æstetisk, sundhedsmæssigt, funktionelt og økonomisk. Planter har betydning for byens natur, menneskers sundhed og kan reducere de klimaskabte problemer og er et af have- og parkingeniørernes vigtigste arbejdsredskaber. Skitser og præsentationsmateriale udarbejdes digitalt i samarbejde med det sideløbende kursus i "IT til projektering - CAD" | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Hovedparten af undervisningen vil foregå som tegneøvelser i klasselokalet med vejledning fra underviseren, fremlæggelser og diskussioner i grupper og plenum. De forskellige opgaver fra øvelserne samles i et portfolio, som indgår i vurderingen ved eksamen. Endvidere vil der blive givet forelæsninger i planter og planteanvendelse og den studerende skal udarbejde mindre skriftlige opgaver om planter. Disse opgaver samles ligeledes i portfoliet. De studerende skal undervejs i forløbet præsentere deres opgaver for hinanden og bliver undervist i præsentationsteknik og konstruktiv feedback med henblik på at kunne bruge hinanden som sparringspartnere. Der undervises både ved tegnebordet og der gives forelæsninger i eksempelvis planteanvendelse, skitseringstekniker og præsentationsteknik. I både litteratur og forelæsningerne vil den studerende blive præsenteret for rumlige, kulturhistoriske, funktionelle og biologiske forholds betydning for menneskers ophold og trivsel i byrummet og parken, herunder brug af beplantning som rumdannende funktion, økologiske processer og fremme af bynatur. Registrering af planter og rumlige forhold foregår udendørs i det udvalgte projektområde. Kurset planlægges i tæt tilknytning til det sideløbende kursus i "IT til projektering - CAD". Det forudsættes at den studerende selv anskaffer sig diverse tegneredskaber og har egen pc, der er velegnet til større kort- og tegneøvelser. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er at give den studerende en introduktion til design og projektering af byens grønne områder. Formålene indebærer, at den studerende: Vidensfeltet: . Kender til de grundlæggende skitserings- og tegneteknikker . Kan læse og forstå situationsplaner og tekniske tegninger . Kender til og forstår målestoksforhold . Forstår hvilke faktorer, der er medvirkende til at skabe attraktive urbane miljøer . Kender til mundtlige præsentationsteknikker Typer af færdigheder: . Kan anvende skitsering som et redskab til udvikling af byens grønne områder . Kan udarbejde situationsplaner indeholdende alle relevante informationer som eksempelvis tegningshoved, nordpil, signaturforklaring, målestoksforhold og forklarende tekst . Kan anvende beplantning som arkitektonisk element . Kan udarbejde enkle planteplaner . Kan udarbejde enkle tekniske tegninger . Har en bevidsthed om planters forskellige egenskaber i forhold til biologiske, æstetiske og sundhedsmæssige aspekter . Kan give og modtage konstruktiv feedback . Kan formidle og præsentere et planforslag for fagfolk Kompetencer . Kan anvende de kendte planter i andre tilsvarende projekter . Overføre de opnåede metoder til fortsat indlæring . Afprøve nye skitseringsteknikker og metoder . Eksperimentere med præsentation af planteelementer i design . Udvikle egen kreative tænkning | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Susanne Ogstrup, sog@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31598 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||