Ansvarligt institut | Skov & Landskab |
English Title | Landscape architecture |
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år |
Varighed | En blok |
Pointværdi | 7.5 (ECTS) |
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) |
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, intern censur |
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk |
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: A |
Undervisningssprog | Dansk |
Kursusindhold | |
Den studerende vil få et overblik over havekunstens og byplanlægningens historie samt hvordan landskabsingeniørfagets samspil har været hermed. I havekunstens historie vil der være en gennemgang af forskellige stilperioder med vægt på, hvordan renæssancen, barokken, klassicismen, romantikken og modernismen kom til udtryk i Europa og Danmark. Med udgangspunkt i konkrete eksempler vil den studerende blive præsenteret for forskellige anlægs- og driftsmæssige problemstillinger i relation til historiske og moderne anlæg. I undervisningen vil der være en teoretisk og praktisk tilgang til menneskers brug af byen og det offentlige rum, herunder byplanlægningens og landskabsarkitekturens betydning for bevægelses- og opholdsmønstre. Som et led heri præsenteres den studerende for forskellige landskabsanalyser som eksempelvis rumlig analyse og områdeanalyse. Der vil desuden blive en kort gennemgang af dansk skov- og landskabshistorie, herunder kulturlandskabets strukturelementer og disses samspil med naturgrundlaget. Som en overordnet ramme for kurset vil der være en gennemgang af og diskussioner om betydningen af forskellige syn på natur og æstetik, og hvordan dette afspejler sig i landskabsarkitekturen og byplanlægningen med henblik på at give den studerende et videnskabsteoretisk grundlag for den videre uddannelse. | |
Undervisningsform | |
I kurset benyttes flere forskellige læringsmåder. Det vil skifte fra år til år og kan blandt andet være forelæsninger, øvelser, case studier, litteraturstudier, diskussioner, film, rollespil, gruppearbejde, ekskursioner samt selvstudium. | |
Målbeskrivelse | |
Formålet med kurset er, at introducere den studerende til at se og forstå have- og parkingeniørfaget i historisk, kulturelt og videnskabsteoretisk perspektiv. Den studerende får med denne viden forudsætninger for at samarbejde med andre faggrupper og formidle et anlægs kvaliteter i forhold til drift og nyanlæg. Formålene indebærer, at den studerende Vidensfeltet: . Kan redegøre for havekunstens forskellige stilperioder i Danmark og Europa . Har basal viden om byplanlægningens historie i Danmark og Europa . Har basal viden om dansk skov- og landskabshistorie . Kan forstå aktuelle driftsmæssige problemstillinger i tilknytning historiske og nutidige have- og parkanlæg . Kan anvende forskellige typer af landskabsanalyse . Kan udpege og analysere særlige problemfelter i forhold til driften af historiske anlæg . Kan udpege og analysere særlige problemfelter i drift og udviklingen af grønne områder i forhold til forskellige målgrupper natursyn, herunder interesseorganisationer . Kan beskrive forskellige former for natursyn og hvordan de forskellige natursyn påvirker oplevelsen af et anlæg Typer af færdigheder . Kan anvende relevante landskabsanalyser til at beskrive og vurdere forskellige problemstillinger i et grønt urbant anlæg . Kan formidle resultaterne af forskellige analyser til borgere og andre faggrupper Kompetencer . Kan reflektere over hvilke virkemidler, der kan understøtte driften af et anlæg, så anlæggets historie respekteres og understøttes med nutidige virkemidler . Kan indgå i faglige diskussioner og et respektfuldt samarbejde med andre faggrupper om anlæg og drift af urbane grønne områder . Kan med indsigt i forskellige personers natursyn fremme helhedsorienterede og bæredygtige løsninger for udvikling af byens grønne rum | |
Kursusansvarlig | |
Susanne Ogstrup, sog@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31598 | |
Studienævn | |
Studienævn SLING | |