Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||||
English Title | Forests and nature | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Naturhensyn: biodiversitet, hjemmehørende planter, naturfredning, § 3 arealer, by-natur, by-økologi, biologisk mangfoldinghed, internationale forpligtigelser, naturnær skovdrift Naturtyper: ferske enge, moser, græsland, strandeng, vandhuller, vandløb, småbiotoper, skov Naturpleje: formålet, 0-scenarier/ succession, trusler, plejemetoder (slåning, græsning, plantning, kulturanlæg, renholdelse, udrensning, oprensning, tynding, hugst) | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
De undervises i de forskellige naturtyper gennem klasseundervisning og øvelser. Der vil være enkelte ekskursioner og feltøvelser. Kurset afsluttes med en projektopgave. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
En have- og parkingeniør vil møde naturareler i byen, hvor de er ansvarlige for driften og plejen. Kurset giver de studerende den nødvendige praksisnære viden og forståelse for natur- og biologiske værdier. På baggrund heraf vil den studerende være i stand til at træffe beslutninger omkring drift og anlæg, der sikrer bevarelse af naturværdierne. Dette indebærer især viden omkring den naturlige økologi. Der refereres i nedenstående målpinde til naturtyperne græs-urte-vegetation, overdrev, ferske enge, strandenge, kærtyper, mose, rørsump og skov Formålene indebærer, at den studerende kan Vidensfeltet: - forklare de grundlæggende biologiske principper omkring naturlige vandløb og vandhuller - redegøre for økologien knyttet til de forskellige naturtyper, herunder særlig hensyn til biodiversiteten - anvende begreber indenfor natur- og skovdrift, så de er i stand til at kommunikere med borgere og fagfolk på området - redegøre for forskellige plejemetoder relateret til de forskellige naturtyper - forstå indgrebenes betydning for fastholdelse af naturtype - forstå næringsstofforholdenes betydning for - diskutere formål med at pleje natur Typer af færdigheder - identificere naturtypen på konkrete terrestriske arealer. - vurdere om vandløb og vandhuller er naturlige - forestå enkle plejeindgreb, f.eks. slåning af græsarealer og tynding i skovbevoksninger - formidle konkrete problemstillinger relateret til skov og naturarealer til borgere og fagfolk. Kompetencer - erkende egen viden og færdigheder i forhold til at kunne træffe beslutninger omkring pleje af værdifulde naturtyper og vide hvilke andre faggrupper, der kan træde til med eksperthjælp. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Linda Bruhn Jørgensen, libj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 353-31599 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||