Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo. Hvis du ikke er indskrevet på have- og parkingeniøruddannelsen tilmeldes kurset via mail til pcj@life.ku.dk | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Naturhensyn: biodiversitet, hjemmehørende planter, naturfredning, § 3 arealer, by-natur, by-økologi, biologisk mangfoldinghed, internationale forpligtigelser, naturnær skovdrift Naturtyper: ferske enge, moser, græsland, strandeng, vandhuller, vandløb, småbiotoper, skov Naturpleje: formålet, 0-scenarier/ succession, trusler, plejemetoder (slåning, græsning, plantning, kulturanlæg, renholdelse, udrensning, oprensning, tynding, hugst) | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
De undervises i de forskellige naturtyper gennem klasseundervisning og øvelser. Der vil være enkelte ekskursioner og feltøvelser. Kurset afsluttes med en projektopgave. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
En have- og parkingeniør vil møde naturareler i byen, hvor de er ansvarlige for driften og plejen. Kurset giver de studerende den nødvendige praksisnære viden og forståelse for natur- og biologiske værdier. På baggrund heraf vil den studerende være i stand til at træffe beslutninger omkring drift og anlæg, der sikrer bevarelse af naturværdierne. Dette indebærer især viden omkring den naturlige økologi. Der refereres i nedenstående målpinde til naturtyperne græs-urte-vegetation, overdrev, ferske enge, strandenge, kærtyper, mose, rørsump og skov Formålene indebærer, at den studerende kan Vidensfeltet: - forklare de grundlæggende biologiske principper omkring naturlige vandløb og vandhuller - redegøre for økologien knyttet til de forskellige naturtyper, herunder særlig hensyn til biodiversiteten - anvende begreber indenfor natur- og skovdrift, så de er i stand til at kommunikere med borgere og fagfolk på området - redegøre for forskellige plejemetoder relateret til de forskellige naturtyper - forstå indgrebenes betydning for fastholdelse af naturtype - forstå næringsstofforholdenes betydning for - diskutere formål med at pleje natur Typer af færdigheder - identificere naturtypen på konkrete terrestriske arealer. - vurdere om vandløb og vandhuller er naturlige - forestå enkle plejeindgreb, f.eks. slåning af græsarealer og tynding i skovbevoksninger - formidle konkrete problemstillinger relateret til skov og naturarealer til borgere og fagfolk. Kompetencer - erkende egen viden og færdigheder i forhold til at kunne træffe beslutninger omkring pleje af værdifulde naturtyper og vide hvilke andre faggrupper, der kan træde til med eksperthjælp. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Linda Bruhn Jørgensen, libj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 353-31599 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||