Responsible Department | Forest & Landscape | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Level of Course | Post experience masters programme | ||||||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination All aids allowed Description of Examination: Der afleveres 4-6 små opgaver. Weight: Opgaverne vægtes ligeligt. Karakteren er et gennemsnit af alle opgaver 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. I de mellemliggende perioder løses en projektopgave med vejledning | ||||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Udenfor blokstruktur Udenfor blokstruktur Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Man kan starte på uddannelsen med dette modul | ||||||||||||||||||
Restrictions | 25 | ||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||
En stor del af den offentlige landskabs-forvaltning har som mål at beskytte, opretholde eller fremme landskabsværdier, herunder værdier knyttet til den biologiske mangfoldighed og andre dele af landskabets naturindhold. Selv om der indenfor givne kulturer er store fællestræk i den enkeltes værdiopfattelse, vil landskabsværdier grundlæggende være knyttet til den enkelte person og hans/hendes natursyn. Derfor må den enkelte ejers/brugers opfattelse af det værdifulde sammen med politiske prioreteringer og ekspertvurdering indgå i enhver planlægningsorienteret landskabsanalyse. Der lægges endvidere vægt på landskabsanalyse-metoder til lokalisering af anlæg, prioritering af indsats, identifikation af værdier og sammenhænge samt visuel konsekvensanalyse. | |||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og dels af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Modulet har to hovedmål: 1. give den studerende en indføring i faglitteraturen knyttet til landskabsværdier og natursyn, 2. bibringe færdigheder i anvendelse af forskellige metoder til landskabsanalyse og -evaluering, herunder især færdigheder i identifikation af beskyttelses- og forbedringsbehov i landskabet. Ved modulets afslutning skal den studerende være i stand til at: Viden: - referere vigtige former for natursyn og landskabsværdier - give en oversigt over forskellige analyseopgaver og dertil anvendelige metoder Færdigheder: - anvende metoder til historisk landskabsanalyse - anvende metoder til analyse af landskabskarakterer - anvende metode til rum analyse Kompetencer: - gennemføre og fremstille landskabsanalyser så de umiddelbart kan anvendes i praktisk planlægningsarbejde | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Jørgen Primdahl, jpr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 353-31822 | |||||||||||||||||||
Course Fee | |||||||||||||||||||
16.000 kr. | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee MSN | |||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||