Ansvarligt institut | Skov & Landskab | ||||||||||||||||||
English Title | Module 4a: Rural Development Practises and impacts | ||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Master udd. (efteruddannelse) | ||||||||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Master udd. (efteruddannelse) | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen på baggrund af skriftlig projektopgave. 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af opgaver | ||||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed.I de mellemliggende perioder løses små opgaver | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Man kan starte på uddannelsen med dette modul | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 25 | ||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Landdistriktsudvikling og -politik er et nyt politik- og forvaltningsområde, som er i rivende udvikling. Det gøres ofte til et synonym for, at lokale skaber udvikling i deres lokalområde gennem projekter. Rigtig mange er dybt involveret og der findes en række ordninger, som støtter dette arbejde. I modulet skal den studerende i teori og praksis opnå kendskab til begreber som "local eller cultural governance", projektstaten og dens logik, partnerskaber, social kapital, sociale iværksættere og innovation. Den studerende skal også stifte bekendtskab med forskellige evalueringsmetoder. Nyeste forskningsresultater og konkrete lokale udviklingsprojekter indgår som omdrejningspunkt. Den studerende opnår kendskab på et "state of the art"-niveau af lokal landdistriktsudvikling og -politik, får indsigt i de forskellige ordningers rolle, projektarbejdet og typiske organiseringer, styrker og svagheder, herunder implementeringen af lokal landdistriktspolitik i medfør af strukturreformen og EU's reformer. Perifere egnes udvikling og de særlige udfordringer, man står overfor her, behandles ligeledes, bl.a. med spørgsmålet: nytter lokale projekter? Undervisere i 2008, bl.a.: Fuldmægtig Kirsten Hoo Sloth, Indenrigs- og Sundhedsministeriet Projektleder Rita Munk, Fødevareministeriet Lektor Henrik Bang, Københavns Universitet Adjunkt Pia Heike Johansen, IFUL Ph.D. studerende Annette Aa. Thuesen, IFUL Direktør Erik Büchert, Team Møn Borgmester Olav Juul Gaarn Larsen, Læsø Saltsyder Poul Christensen, Læsø Sydesalt Seniorkonsulent Martin Eggert Hansen, Teknologisk Institut Seniorrådgiver Hanne Tanvig, Skov og Landskab | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og dels af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Modulets hovedmålsætning er at give en teoretisk og erfaringsbaseret indføring i baggrunden for og resultaterne af lokal landdistriktspolitiks mantra: lokale udviklingsprojekter Lokal landdistriktspolitik og lokal landdistriktsudvikling smelter sammen i form af civilsamfundets og evt. lokale myndigheders interesser og praksis inden for lokale projekter, støttet af diverse puljer og fonde, senest i form af nedsættelse af Lokale aktionsgrupper. I modulet arbejdes med baggrundsteorier og belysning af praksis, således projektverdenens baggrund, organisering, fremtræden og effekter - med særlig vægt på lokale studier. Når modulet er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - karakterisere centrale baggrunde for lokal landdistriktsudvikling og -politik - kende typiske aktiviteter, metoder og organiseringer knyttet til lokal landdistriktsudvikling og -politik - kende de vigtigste, gældende ordninger for og aktører i den lokale landdistriktspolitik - kende typiske projektrelaterede problemstillinger, potentialer og barrierer, på meso- og og micronicveau - kende typiske evalueringsmetoder Færdigheder: - anvende teorier om lokal landdistriktsudvikling og implementering af projekter i praksis - anvende forskellige vurderings- og evalueringsmetoder i analyse af lokale udviklingsprojekter - kunne opstille en problemformulering - kunne bruge relevante videnkilder Kompetencer: - samarbejde med medstuderende om analyse af konkrete projekter | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Hanne Wittorff Tanvig, hwt@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 353-31710 | |||||||||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||||||||
16.000 kr. | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn MSN (Master, diplom) | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||