Ansvarligt institut | Institut for Human Ernæring | ||||||||||||
English Title | Basic Nutrition and Institutional Nutrition | ||||||||||||
Tidligst mulig placering | Master udd. (efteruddannelse) | ||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Master udd. (efteruddannelse) | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamination i pensum med udgangspunkt i projektrapport Vægtning: 100% 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af projektrapport | ||||||||||||
Rammer for Undervisning | Kurset afvikles næste gang december 2011-februar 2012 med ansøgninsgfrist 15. oktober 2011 - følg med på uddannelsens hjemmeside (www.life.ku.dk/mfks), hvor der løbende oplyses om planlagte kurser og tidsfrister. | ||||||||||||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Indhold Kurset opbygges omkring en række forelæsninger indenfor følgende emner: Energigivende næringsstoffer: definitioner, klassifikationer, kemisk struktur, fysiske og kemiske egenskaber samt fysiologiske funktion. Fordøjelse, absorption, transport og vævsoptagelser samt faktorer der påvirker disse processer. Interaktioner og samspil med andre næringsstoffer og kostfaktorer. Lagring, mobilisering og metabolisering af makronæringsstoffer. Regulering af makronæringsstoffernes mobilisering i kroppens forbrænding i hvile og under arbejde/aktivitet. Hormoner af speciel betydning for makronæringsstofregulering. Mekanismer for opretholdelse af væske, energi- og makronæringsstofbalance, herunder appetitregulering. Essentielle vitaminer og mineraler: definitioner, klassifikationer, kemisk struktur, fysiske og kemiske egenskaber samt fysiologiske funktion. Den biokemiske rolle og deres betydning i henholdsvis oxidation og antioxidation. Fordøjelse, absorption, transport og vævsoptagelser samt faktorer der påvirker disse processer. Interaktioner og samspil med andre næringsstoffer og kostfaktorer. Lagring, mobilisering og metabolisering Specielle ernæringsbehov: Specielle ernæringsbehov hos ældre; Specielle ernæringsbehov hos handicappede; Sondekost/sondeernæring; Dysfagi Herudover arbejder den studerende løbende på en opgave, der så vidt muligt tager udgangspunkt i problemstillinger, som relaterer sig til den studerendes egen arbejdsplads; eller alternativt aktuelle fødevarepolitiske problemstillinger som eksempelvis fedmeepidemien, functional foods, berigelse. Opgaven skal rumme et realistisk løsningsforslag, som umiddelbart skal kunne implementeres samt overvejelser over, hvorledes en variation af løsningen vil kunne gennemføres. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Forelæsninger, samt vejledning i forbindelse med udarbejdelse af projektrapport | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Målbeskrivelse Formålet med dette kursus er at introducere energigivende og essentielle næringsstoffer samt disses optagelse og omsætning og betydning for den menneskelige organismes normale funktioner. Kvalifikationer Viden Studerende vil efter dette kursus have viden om - de grundlæggende principper for næringsstoffernes fysiologiske funktion - fordøjelse og absorption af energigivende næringsstoffer samt faktorer af betydning herfor. - Absorption, omsætning og funktion af mikronæringsstoffer samt faktorer af betydning herfor. - de specielle ernæringsmæssige behov, der forekommer hos ældre eller handicappede på institution, samt variationerne indenfor disse grupper - problemer omkring sonde-kost, flydende kostformer, kost til dysfagi-patienter Færdigheder Studerende vil efter dette kursus være i stand til at - forstå omsætning og regulering af energigivende næringsstoffer under normale fysiologiske forhold samt betydningen af mikronæringsstoffernes biotilgængelighed og faktorerne herfor. - beregne indholdet af relevante næringsstoffer (både mikro og makro) i udvalgte menuer - forklare grundprincipperne for fordelingen af makronæringsstoffer til særlige kundegrupper - vurdere en kostsammensætning i relation til forbrugere med særlige behov - anvende opnået viden til at udforme ugemenuer til beboere på forskellige institutioner - formidle indholdet i præ-fremstillet kost til kunder med særlige problemer - forklare de problemstillinger, der knytter sig til særlige kostformer (sonde, flydende, energitæt, energireduceret, proteinrig mv.) - reflektere over mulighederne for variation af ugemenuer til beboere på institutioner - anvende udvalgte begreber / teorier til analyse af en problemstilling indenfor kursets temaer - på et teoretisk niveau vurdere ernæringsproblemer knyttet til grupper med særlige behov samt udvikle retter til brug for institutionsbeboere Kompetencer Kandidater vil efter dette kursus kunne - tage ansvar for udviklingen, fremstilling og distribution af menuer til grupper med særlige ernæringsmæssige problemstillinger - tage ansvar for udviklingen, fremstilling og distribution af menuer i generel storkøkkendrift - kunne indgå i dialog på akademisk niveau om fødevarevalg og den sundhedsmæssige værdi af menuer, også til produktion i store mængder - kunne begrunde og diskutere specifikke ernæringsmæssige valg i dialog med kolleger og ledelse | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Susanne Gjedsted Bügel, shb@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Sygdomsforebyggende Ernæring, Tlf: 353-32490 | |||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||
16250 kr | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn MSN (Master, diplom) | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||