Responsible Department | Department of Basic Science and Environment | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen efter blok 2 og blok 3: 1½ timer uden hjælpemidler 2½ timer med hjælpemidler Weight: De to deleksaminer vægter ens. 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 25 January 2011 | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Godkendte laboratorierapporter (75%). Godkendte case-opgaver (75%). | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, efterlæsninger, teoretiske øvelser, laboratorieøvelser, case-opgaver, eksempelopgaver | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C, LØ: mandag eftermiddag, onsdag formiddag og fredag formiddag Blok 3 Week Structure: C, LØ: mandag eftermiddag, onsdag formiddag og torsdag formiddag. Laboratorieøvelser uden for struktur | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Matematik og databehandling | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Almen og uorganisk kemi: Det periodiske system, molbegrebet, navngivning, bindingstyper, indledende koordinationskemi, afstemning af reaktionsligninger, støkiometri, kemisk ligevægt (syre-base-, fældnings- og kompleksligevægte), gassers opløselighed i væske, aktivitetsbegrebet, redoxreaktioner. Stofkemi med vægt på udvalgte grundstoffers biologiske og miljømæssige betydning. Elektrisk ledningsevne, kolligative egenskaber (osmotisk tryk etc.), termodynamik (kalorimetri, enthalpi, entropi, og fri energi), elektrokemi og reaktionskinetik (første og anden ordens processer etc.). Analytisk kemi, introduktion til spektroskopi med særlig vægt på forståelse af grundbegreberne i UV-VIS, IR og NMR spektroskopi. Almindelige chromatografiske metoder. Organisk kemi: Terminologier (opskrivning af formler og reaktionsligninger), navngivning af organiske stoffer. Struktur, funktion, polaritet og reaktivitet af organiske molekyler. Stereokemi (inkl. D/L, R/S, Fischerprojektion; Newman, Haworth, kileformer, etc.) De funktionelle gruppers kemi: Analytisk kemi, introduktion til spektroskopi med vægt på forståelse af grundbegreberne i NMR. Simple chromatografiske metoder både i teori og praksis. Introduktion til bioorganisk kemi herunder kulhydratkemi, aminosyrer, peptider og proteiner, nukleinsyrer, andre biopolymere samt biosyntetiske transformationer og metabolisme. En del af undervisningen vil være opdelt i en række emner, der er mere specifikt rettet mod de forskellige studieretninger. Enkelte laboratorieøvelser, en del teoretiske opgaver samt en eller to case-opgaver vil således være fagspecifikke. Fødevarevidenskabuddannelsen tilbydes levnedsmiddelkemi , dvs. kemi, der er relevant for fødevarer og fødevareforskning (lipider, oxidationsprocesser, frie radikaler, harskning, etc.). Biologi-Bioteknologi-uddannelsen tilbydes biologisk kemi af kvantitativ karakter, hvor termodynamik og kinetik kombineres med biologiske makromolekyler. De forventes at have høje naturvidenskabelige kvalifikationer og skal kunne regne på tingene. Enzymer vil indgå som en vigtig del. Naturressource-uddannelsen tilbydes dels analytisk kemi og dels miljø-relateret kemi af mere kvalitativ karakter. Såvel organisk som uorganisk kemi kan indgå her. Kursets laboratoriedel skal illustrere, uddybe og forankre de teoretiske principper gennem praktiske øvelser. Laboratoriekurset omfatter en introduktion til laboratoriesikkerhed samt træning i sikkerhedsmæssigt korrekte laboratorie-rutiner inkluderende almindelig god laboratorieskik . På laboratorieøvelseskurset vil de studerende møde grundlæggende kemiske enhedsprocesser (fremstilling af opløsninger efter forskrift, pH måling, titrering, etc.) samt stifte bekendtskab med syntetiske og analytiske metoder inden for den uorganiske og almene kemi. På den organiske del vil de møde grundlæggende kemiske enhedsprocesser (destillation, ekstraktion, etc.) samt stifte bekendtskab med syntetiske og analytiske metoder inden for den organiske kemi. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Hovedtrækkene af kursets pensum gennemgås i forelæsningsform, men suppleres med relevante case-opgaver og eksempler på opgaveløsning in plenum. Indlæring og anvendelse af stoffet støttes ved teoretisk øvelsesundervisning på mindre hold, især i form af opgaveløsning, samt ved aflevering af web-baserede hjemmeopgaver. Laboratorieundervisningen er obligatorisk og omfatter hjemmeforberedelse, gennemførelse af de praktiske øvelser og rapportskrivning. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse for KEMI Kemi skal bibringe aftagergruppen de nødvendige grundlæggende forudsætninger for forståelse af den kemiske baggrund vedrørende naturressourcer, levnedsmidler og biologiske processer i dyr og planter, Viden: Efter at have gennemført kurset forventes den studerende at kunne: - Redegøre for kemiens grundlæggende love, principper, begreber, nomenklatur og metoder inden for kursets emneområder - Redegøre for de forskellige grundstoffer, deres kemiske forbindelser, samt for udvalgte kemiske reaktioner inden for kursets emneområder Færdigheder: Den studerende skal kunne - anvende og kombinere definitioner og formler fra kursets emneområder - analysere kemi skrevet som tekst og omsætte det til kemiske reaktionsskemaer. - benytte kemisk terminologi til beskrivelse og forklaring af kemiske reaktioner. - udføre beregninger til at løse basale problemstillinger indenfor almen, ourganisk og organisk kemi. - vurdere måleusikkerhed og bruge enheder korrekt. - udføre simple kemiske eksperimenter, herunder simple kemiske analyser med rimelig præcision. - Kompetencer: Den studerende skal efter kurset - være i besiddelse af de nødvendige kvalifikationer i uorganisk, organisk, fysisk og analytisk kemi så vedkommende kan arbejde i det videre virke som naturvidenskabelig kandidat fra LIFE, KU. - kunne relatere viden om uorganisk og organisk stofkemi, kemisk binding og termodynamik til alment kemiske problemstillinger, fortolke resultatet af analysen og drage relevante konklusioner - udvise god laboratoriepraksis, herunder arbejde sikkert i et eksperimentelt kemisk laboratorium i overensstemmelse med gængs praksis for laboratoriesikkerhed. - kunne redegøre for teori og databehandling i et kemisk eksperiment samt redegøre for udvalgte eksperimentelle teknikker. - kunne tolke eksperimentelle analytiske data med henblik på analyse af udvalgte kemisk prøver. - kunne bruge it i form af: Course Compass, regneark til dataanalyse og behandling, tekstbehandling til rapportering, ChemBioDraw el.lign. til optegning af strukturer og formler, ChemBioDraw el.lign. til indøvning af nomenklatur og stereokemi, fremstilling af posters ved hjælp af Powerpoint el.lign. | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Housecroft & Constable "CHEMISTRY" (4. udgave) "KEMI" - uddrag fra General Chemistry af Hill, Petrucci, McCreary og Perry. Vejledning til laboratorieøvelser i Kemi. Supplerende materiale (noter, case-opgaver, eksempelopgaver etc.) udleveres via Absalon. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
John Nielsen, jn@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Bioorganic Chemistry, Phone: 353-32436 Morten Jannik Bjerrum, mobj@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Bioinorganic Chemistry, Phone: 353-32452 Hans Erik Lundager Madsen, helm@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Bioinorganic Chemistry, Phone: 353-32403 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||