Responsible Department | Department of Agriculture and Ecology | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (2,5 timer) er fælles og uden hjælpemidler. Her testes evnen til at anvende den viden, der er opnået under kurset. Den anden del (1,5 time) er liniespecifik. Studerende på Plante-Insekt-bestemmelses-linien testes i at bestemme insekter og planter og de må bruge bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik som hjælpemidler. Studerende på Husdyr-linien bliver testet i at bestemme danske planter fra agerlandet og i anatomi af vertebrater, og må bruge plantebestemmelsesnøgle, dissektionsbestik og lærebog indenfor vertebrater Weight: 100% 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 21 June 2011 | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og ekskursioner. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||
Kurset giver den nødvendige baggrundsviden for alle, der efterfølgende skal beskæftige sig med levende organismer i forskellige sammenhænge. Kurset giver et overblik over de levende organismers formvariation og præsenterer og karakteriserer de store organismegrupper. De principielle forskelle på Eubakterier, Archaea og Eukaryoter fremlægges med udgangspunkt i de kompetencer, der er opnået i kurset Cellebiologi. Ligeledes præsenteres de store grupper indenfor Eukaryoter, f.eks. Alge-grupper, Svampe, Dyr og Planter. Derefter fokuseres på udvalgte grupper indenfor Dyr og Planter, der bliver brugt som udgangspunkt for en gennemgang af morfologi og artskendskab. De vigtigste morfologiske begreber samt analyse af sammenhænge mellem organismers struktur, form og funktion bliver gennemgået og afprøvet ved teoretiske og praktiske øvelser samt på ekskursioner. På ekskursionerne vil kurset koble tilbage til de økologiske grundprincipper, der er behandlet i kurset Naturressourcer og Økologi. Indenfor nogle få udvalgte grupper af Planter og Dyr får de studerende mulighed for at gå i dybden og få en indgående forståelse af systematik, slægtskabsforhold og arter i disse grupper. Indenfor planter fokuseres der på frøplanter; og fire plantefamilier, der indeholder vigtige kulturplanter vil således blive gennemgået i detaljer. Indenfor dyrene lægges vægt på hvirveldyr, insekter og andre hvirvelløse dyr af relevans for kulturlandskabet, herunder parasitter på husdyr. De grundlæggende principper for navngivning af organismer fremlægges og diskuteres. Såvel klassiske metoder til karakterisering af organismer baseret på variation indenfor anatomi, morfologi og kromosomtal, som moderne metoder baseret på molekylærbiologisk variation vil blive præsenteret. Sammenhængen mellem fylogenier (slægtskabstræer) og klassifikation vil tillige blive gennemgået og afprøvet ved øvelser. Kurset er delt i to linier: A) Plante-Insekt-bestemmelses-linien og B) Husdyr-linien. De to linier har fælles forelæsninger og udvalgte øvelser, ekskursioner og opgaver. Derudover har de to linier har et antal linie-specifikke øvelser, ekskursioner og opgaver (se hhv A) og B) i målbeskrivelsen). Studerende, som har valgt Plante-Insekt-bestemmelses-linien, opnår færdigheder i at bruge bestemmelsesnøgler til danske plantearter og insektordener og vil kunne identificere alle danske plantearter og de væsentligste insektordener. Der bliver lagt særlig vægt på planter og insektarter, der er relevante indenfor skovbrug, landbrug, havebrug samt andre menneskepåvirkede systemer. Studerende, som vælger Husdyr-linien, opnår færdigheder i at bruge bestemmelsesnøgle til at bestemme danske planter i agerlandet (kulturplanter og ukrudt) og opnår særlig viden indenfor anatomi og fysiologi af vertebrater, især grupper af relevans for dansk husdyrproduktion. | |||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
Kurset giver de studerende et primært erfaringsgrundlag for dyr og planters variation og forskellighed gennem forelæsninger, teoretiske- og praktiske øvelser og ekskursioner. Teoretisk viden formidlet ved forelæsninger viderebearbejdes i teoretiske og praktiske øvelser, og på ekskursioner. I forløbet er indlagt seks afleveringsopgaver, hvor den studerende får testet sin viden, sit faglige niveau og trænet brugen af det teoretiske stof på praktiske forhold. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne: Viden Udvise overblik over slægtskabsforhold og forskelle mellem de store grupper af levende organismer. Forklare et begrænset antal begreber indenfor konstruktion af slægtskabstræer (fylogenier). Referere regler for navngivning af organismer. Beskrive begreber indenfor dyre- og plantemorfologi. Beskrive fire danske kulturplante-familier . Beskrive A) vigtigste danske insektordener ELLER B) beskrive familier af vertebrater med særligt henblik på husdyr. Identificere et begrænset antal kulturplanter og dyr. A) Anvende identifikationsværktøj til danske planter og insekter ELLER B) Anvende identifikationsværktøj til danske planter i agerlandet samt forklare anatomi, form og funktion hos vertebrater, især fugle og pattedyr Færdigheder Formidle viden om morfologi og artsbestemmelse. Analysere sammenhænge mellem organismers struktur, form, funktion og klassifikation. Forklare regler for navngivning af organismer. Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier (slægtskabstræer). Analysere fire danske kulturplante-familier og indgående forklare deres morfologi, arter og systematik. Forklare livscykler for Blomsterplanter og Nåletræer. Analysere A) vigtigste danske insektordener ELLER B) analysere anatomi, form og funktion hos familier af væsentlige vertebrater. A) Korrekt bestemme alle danske plantearter og væsentligste danske insektordener ved hjælp af "Dansk Flora" og "Simplificeret nøgle til bestemmelse af de vigtigste landlevende insektordener" ELLER B) Korrekt bestemme alle danske plantearter, der indgår i agerlandet (ukrudt og kulturplanter) Kompetencer A) Vurdere og anvende bestemmelsesnøgler til danske plantearter og insektordener ELLER B) Vurdere og anvende bestemmelsesnøgler til danske kulturplantearter samt vurdere slægtskabsforhold mellem vertebrater A) Diskutere betydningen af korrekt bestemmelse af organismer i forhold til anvendelse og niveau ELLER B) Diskutere betydning af korrekt bestemmelse af planter i agerlandet og diskutere betydning og funktion af udvalgte vertebrater | |||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||
Asmussen-Lange, C.B. og Lange, C. 2010. Levende Verden - introduktion til livets evolution og klassifikation. Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O. 2006. Dansk Flora. Gyldendal. Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia. (uddrag af bogen). Lange, C.B.A. og Jacobsen, N. 2010. Biologisk Nomenklatur. Jørgensen, J. M. 2009. Hvirveldyr. Gyldendal. Sømme, L. 1999: Hvirvelløse Dyr. Fotokopi af dele af bog. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 353-32803 Jørgen Eilenberg, jei@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 353-32692 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||