Responsible Department | Department of Agriculture and Ecology | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Bedømmelse af projektarbejde. Sluteksamen: 2-timers skriftlig prøve. Weight: Mindre projektarbejde under kursusforløb (20%; hver studerende skal udspecificere sit bidrag til projektarbejdet). Skriftlig prøve ved sluteksamen (80%) 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 05 November 2010 | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Afleveret projektarbejde. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, kollokvier og laboratorieøvelser. Mindre projektarbejde i grupper af ca. 4-6 studerende. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 240025 Microbiology Mikrobiologi (eller lign. basiskursus i mikrobiologi) | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Kurset er, bl.a. med sin metodemæssige basis, et vigtigt redskabsfag for efterfølgende og videregående studier af mikroorganismerne og deres betydning inden for miljø- og naturressource, samt plantevidenskaberne. Under forelæsninger gennemgås de vigtigste grupper af mikroorganismer i relation til deres betydning i danske jord- og vandmiljøer. Vigtige processer gennemgås med henblik på både den genetiske og enzymatiske regulering af aktiviteten. En række anvendelser af mikroorganismer i naturlige miljøer vil eksemplificere både de klassiske og nye, moderne teknologier. Under kollokvier indøves en kritisk vurdering af flere forskellige typer af faglitteratur, såsom fagbøger, videnskabelige tidsskrifter, populære artikler og miljørapporter. Der indøves kritisk datatolkning, baseret på tekst- og figureksempler - og der øves i grundig, faglig diskussion, konklusion og perspektivering. Under laboratorieøvelser gennemgås og indøves metoder som fluorescens mikroskopi af DNA-farvede bakteriepopulationer og påvisning af enkeltceller af specifikke bakteriegrupper med antistof-, GFP- (Green Fluorescent Protein) eller FISH- (Fluorescent In Situ Hybridization) farvning i naturlige prøver fra vand- eller jordmiljøer. I gruppe-baseret projektundervisning(à 4-6 studerende), indøves formuleringen af en miljømæssig problemstilling med mikrobiologisk indhold. Baseret på den parallelle basisundervisning og individuel litteratursøgning søges og beskrives en mikrobiologisk forklaring, løsningsmodel, o.a. på problemstillingen. Endelig indøves gennem fremstilling af en poster/slide præsentation en mundtlig fremstilling af miljøprojektet, baseret på mikrobiologisk terminologi og argumentation. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Fælles forelæsninger, kollokvier og laboratorieøvelser understøtter en gruppe-baseret, projektorienteret undervisning. I undervisningsforløbet indøves således både en platform af basale og metodemæssige kundskaber og et projektorienteret forløb med problemformulering, litteratursøgning og data bearbejdelse, rapportskrivning inkl. data tolkning, diskussion og perspektivering. Gruppernes projekt afsluttes med mundtlig præsentation og fælles evaluering. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Viden: - beskrive nøgleprincipper for antal og sammensætning af bakterier og mikrosvampe i deres naturlige miljø som jord- og vandmiljøer - beskrive nøgleprincipper for mikroorganismernes indvirkning på stofomsætning og -kredsløb i naturen - referere kvantitative og kvalitative metoder til påvisning af mikroorganismerne jord- og vandmiljøer - referere metoder til detektion af specifikke organismer (bakteriestammer) inklusive organismernes metabolisme og vækst i miljøprøver Færdigheder - analysere og identificere miljøfaktorernes indvirkning på mikroorganismernes aktivitet og vækst i specifikke miljøer - analysere og identificere mekanismerne bag mikroorganismernes indbyrdes samspil, f.eks. ved symbiose, konkurrence og prædation - formidle viden om og metoder til påvisning af mikroorganismer og deres rolle i jord og vandmiljøer Kompetencer - udvælge og begrunde anvendelsen af basale og avancerede metoder til undersøgelse af mikroorganismer i komplekse naturprøver - analysere og diskutere mikroorganismernes samspil og påvirkning af stofomsætningen i deres miljø - arbejde selvstændigt i en gruppe og herunder tilegne sig ny viden om metoder til beskrivelse af mikroorganismer, deres metabolisme og indbyrdes samspil | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Materialet til forelæsninger og kollokvier vil være: Lærebog: Maier, R.M., Pepper, I.L. and Gerba, C.P.: Environmental Microbiology. Second Edition. Academic Press. ISBN 978-0-12-370519-8 Forelæsningsnoter (udlagt på Campusnet) Originale artikler (udlagt på Campusnet) | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Jan Sørensen, jan@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Genetics and Microbiology, Phone: 353-32626 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||