Responsible Department | Department of Basic Science and Environment
20 % Department of Agriculture and Ecology 54 % Forest & Landscape 13 % Institute of Food and Resource Economics 13 % | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Individuel mundtlig eksamination med udgangspunkt i projekt og pensum. Weight: Mundtlig eksamination med udgangspunkt i projekt og pensum 100% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Godkendt min 75% øvelsesrapporter i hvert af 4 temaer; afleveret eksamensportfolie: projektrapport, procesbeskrivelse, fremlæggelse, opponering, efterskrift (personligt), 8 øvelsesrapporter | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, ekskursion, cases og øvelser, samt et længere projektforløb. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||
(1) Autøkologi/fysiologisk økologi; studiet af enkelt organismers fysiologiske tilpasning til deres omgivelser. (2) Populationsøkologi; biologisk vækst, populationsvækst og afgørende faktorer for populationsstørrelser og studiet af samspillet mellem populationer (demografi, matematisk beskrivelse af populationstilvækst, intra- og interspecifik konkurrence, prædation og herbivori, parasitisme og sygdom, nedbrydere, mutualisme). (3) Samfundsøkologi og succession; hovedtræk af artssammensætning, samfundsstrukturer og biodiversitet. (4) Overblik over energi, vand og stof kredsløb (fx C, N, P, S, Ca) i lokale og globale økosystemer og naturressourcer. (5) Beskrivelse af hvad der karakteriserer de fire sfærer: biosfære, lithosfære, hydrosfære og atmosfære med hovedvægt på landområder, ferske vande og kystnære havområder. (6) Biologisk produktivitet og udnyttelse (både aktuelt og potentielt) af landområder til landbrug, skovbrug, havebrug, grundvandsmagasiner, og naturområder. Herunder økologiske og antropogene funktioner af vegetation, vand og jordbund. (7) Terrestriske og akvatiske produktionssystemer og naturressourcer, antropogen påvirkning og sårbarhed, samt eksempler på miljøpåvirkninger som kan true disse. Bevaringsbiologi og genøkologi, forvaltning af arter, naturgenopretning, bæredygtighed for naturressourcer. | |||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
Kurset baseres på forelæsninger kombineret med cases, og øvelser hvor der skal udarbejdes rapporter. Sideløbende et 14-ugers projektforløb med læring om det problemorienterede projektarbejde og gennemførelse af projekt med afsluttende rapport, hvor det faglige indhold er nært knyttet til pensum. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give et tværvidenskabeligt kendskab til biologiske og ikke-biologiske naturressourcer og forståelse af de grundlæggende økologiske love og principper. Dette danner basis for studier af og arbejde med bæredygtig anvendelse af naturressourcer og fødevareproduktionssystemer. I dette kursus er naturressourcer primært landområder, ferske vande og kystnære havområder. Økologi er det videnskabelige studium af de samspil, som bestemmer mængde og fordeling af organismer. Desuden gives en metodemæssig indføring i det problemorienterede projektarbejdes form, indhold og proces, samt redskaber til at arbejde effektivt med projekter i kurset og senere i studiet, samt for at kunne arbejde professionelt som akademiker. Når kurset er gennemført forventes den studerende at kunne: Viden . Beskrive variationen i og sammenhængen mellem organismers form og funktion. . Beskrive principperne for mekanismer og biotiske, abiotiske, evolutionære og historiske forhold der regulerer arters forekomst, populationsdynamik, biodiversitet og biologiske samfund. . Klassificere organismer ud fra deres trofiske niveau, livsstrategi og interaktion med andre organismer i økosystemer. . Nævne de væsentligste komponenter, faktorer og reaktioner i lithosfæren, hydrosfæren og atmosfæren, og disses betydning for en bæredygtig udnyttelse og påvirkning af jord, vand og luft. . Udvise overblik over stoffers transport indenfor og imellem økosystemer på såvel lokal som global skala. . Beskrive naturressourcers funktion og påvirkning i jordbrug, skovbrug, havebrug og fødevareproduktionssystemer. Færdigheder . Problematisere naturressourcers anvendelse og beskyttelse i jordbrug, skovbrug, havebrug og fødevareproduktionssystemer. . Opstille og teste simple økologiske hypoteser på konkrete problemstillinger. . Anvende matematiske modeller til simulering af økologiske processer og omsætning af organisk stof, og vurdere disse modellers forudsætninger og begrænsninger. . Analysere effekter af arealanvendelse og driftsformer på størrelse af puljer og strømme i de biogeokemiske kredsløb både globalt og lokalt, herunder ligheder og forskelle mellem C, N, P og energikredsløbet. . Identificere, analysere og formulere en faglig relevant problemstilling. . Arbejde konkret problemorienteret og projektorganiseret i en gruppe, samt at formidle resultatet både mundtligt og skriftligt efter normerne for videnskabelig formidling i studierapportform inden for fagområderne husdyr, planter, miljø, naturforvaltning eller miljøøkonomi. Kompetencer . Anvende den naturvidenskabelige metode som grundlag for en videnbaseret argumentation indenfor udnyttelse af naturressource, miljøbeskyttelse og biodiversitet. . Samarbejde i grupper, og udvise forståelse for gruppedynamik i et samarbejde. Dokumentere opmærksomhed om egen læring i forbindelse med alle projektets aspekter. | |||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||
Smith, R.L. and Smith, T.M. (2009): Elements of Ecology, 7th Benjamin Cummings (Pearson). Keller E.A. and Botkin, D.B. (2007): Essential Environmental Science. 1st edition. Wiley. Øvelsesvejledning til Naturressourcer og Økologi (2009). (udarbejdes af faglærerne og findes online i Absalon). Dahl, A.; Dich, T.; Hansen, T. og Olsen V. (2005): Styrk Projektarbejdet. En redskabsbog til problemorienteret projektarbejde. Biofolia, Frederiksberg | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Bjarne W. Strobel, bjwe@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 353-32411 Per Moestrup Jensen, pmj@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 353-32673 | |||||||||||||||||||
Course Fee | |||||||||||||||||||
100 DKK til ekskursion | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||