Responsible Department | Department of Plant Biology and Biotechnology | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timer skriftlig eksamen Weight: 100% 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 25 January 2011 | ||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Deltagelse i min. 4 ud af 6 praktiske øvelser og beståelse af projekt (rapport + præsentation) | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen består af forelæsninger, praktiske øvelser med mikroskopiarbejde, teoretiske øvelser og projektopgaver | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Forelæsningerne fokuserer på forholdet mellem funktion og struktur i frøplanter på organ-, vævs- og celleniveau og giver en grundlæggende forståelse af de fysiologiske processer som koordinerer plantens vækst og udvikling. Herudover lægges der vægt på de vegetative og florale organers opbygning, herunder forskellen på nøgenfrøede, tokim- og enkimbladede planter. Dette inkluderer: Den hierarkiske opbygning af plantens krop. Planteorganers funktion. Celle- og vævstyper. Udvikling og struktur af den primære rod, stængel og blad. Sekundær vækst i rod og stængel. Ledningsvævets funktioner. Optagelsesveje og transportmekanismer for vand og opløste uorganiske og organiske substanser. Plantehormoner og eksterne vækstfaktorer (lysperception, døgnrytmer, fotoperiodisme). Fyllotaksi og bladbevægelse. Blomstens anatomi, befrugtningen og struktur af frugt og frø. Kontrol af blomstring. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, uddybende teoretiske øvelser, samt praktiske øvelser, der omfatter fremstilling af præparater til mikroskopi, histologiske farvemetoder, mikroskopisk analyse af præparater og dokumentation af givne strukturer ved tegning. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Kursets formål er at give en forståelse af forholdet mellem funktion og struktur i frøplanter på organ-, vævs- og celleniveau. På kurset opnås desuden en grundlæggende forståelse af de fysiologiske processer som koordinerer plantens vækst og udvikling. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Beskrive planters grundlæggende livsprocesser og opbygning, herunder de generelle biologiske principper der styrer udvikling. - Identificere og navngive vigtige strukturer i planter. Færdigheder: - Arbejde med et mikroskop, herunder at lave og farve mikroskopiske snit. - Vurdere indre og ydre vækstfaktores indvirkning på plante vækst og udvikling. Kompetencer: - Fortolke mikroskopiske præperater, i relation til planters struktur og funktion. - Forstå og fortolke biologisk information på et grundlæggende niveau | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
1) Taiz and Zeiger (2006) Plant Physiology 4th ed. 2) Kompendium som indeholder 'Section 5: The Angiosperm Plant Body: Structure and Development' (from Raven et al. 2005) og Martens and Schulz: Lab Manual for Plant Anatomy (købes i boghandlen). | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Bjarke Veierskov, bv@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Section for Transport Biology, Phone: 353-32616 Helle Juel Martens, hjm@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Section for Plant Biochemistry, Phone: 353-32193 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||