Responsible Department | Department of Agriculture and Ecology | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Level of Course | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen Weight: Sluteksamen udgør 100% 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 24 June 2011 | ||||||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | De studerende kan kun gå op til sluteksamen, hvis de har afleveret og fået godkendt mindst 75% af deres ekskursionsrapporter. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | NB: Kurset er nedlagt fra og med blok 4 2011. Er lagt sammen med 250071 og kører nu som 250089 Botanik. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 240011 Diversity of Animals and Plants Dyrs og planters diversitet (eller tilsvarende) | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||||
Kurset kombinerer systematisk og økologisk viden til at opbygge forståelse af alle vigtige danske vegetationstyper. Udvidet plantekundskab er et nødvendigt redskab til praktiske vegetationsanalyser. Kurset giver en gennemgang af planternes ydre opbygning og den dertil knyttede terminologi som fortsættelse af kurset 'Dyr og Planters Diversitet'. Hovedvægten er på familier og slægter, der er væsentlige for forståelse af dansk vegetation. Der lægges vægt på, at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi, herunder anvendelsen af såvel videnskabelige som danske plantenavne. Kurset introducerer også elementære feltmetoder; endvidere foretages en gennemgang af naturlige og halvnaturlige, danske plantesamfunds artssammensætning og samfundenes økologiske forudsætninger. Der lægges vægt på, at emnerne meget klart relateres til den virkelige verden og i så vid udstrækning som muligt bygger på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursionerne. Kurset giver også en kort oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der ligger som baggrund for og er med til at forklare den aktuelle vegetation. | |||||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af feltbotanikkens centrale problemstillinger samtidig med, at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Ved forelæsningerne gøres i udstrakt grad brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og IT præsentationer. I øvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, morfologi og plantekendskab ved hjælp af danske og fremmedsprogede bestemmelsesværker og gennem udarbejdelse af plantebeskrivelser af indsamlinger udtaget i ekskursionsområde. Ved ekskursionerne beses karakteristiske danske landskabstyper og besøges botanisk relevante områder. Der udarbejdes skriftlige rapporter over ekskursionerne og små teoretiske projekter. Ved skriveøvelser får den studerende lejlighed til at kontrollere sin erhvervede viden. Skriveøvelserne bliver ikke rettede, men ved efterfølgende udlevering af 'standard'-besvarelser kan man vurdere sig selv og eventuelt medvirke til at afklare problemstillinger i det gennemgåede stof. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne forstå naturgrundlaget, dvs. samspillet imellem plantepopulationer, lokalitet, menneskelige indgreb og den resulterende vegetation i forskellige landskabstyper i Danmark. Kurset er en forudsætning for, at de studerende har det nødvendige naturvidenskabelige vidensgrundlag for at kunne foretage landskabsplanlægning og forvaltning på en miljømæssig kvalificeret måde. Viden: - Identificere danske plantearter og vegetationstyper - Beskrive generelle love og principper i planteøkologi Færdigheder: - Bruge dansk og fremmedsproget botanisk litteratur og bestemmelsesværker - Analysere naturlige og antropogene plantepopulationer og vegetationstyper - Anvende økologiske metoder til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, plantedyrkning, natur- og landskabsforvaltning Kompetencer: - Evaluere fagets muligheder for planlæge og forvalte danske planter og vegetationstyper på en bæredygtigt måde - Diskutere konsekvenserne ud fra kulturelle værdier og etiske principper - Relatere økologiske teorier til øvrige jordbunds- og plantefag ved naturressourcestudiet | |||||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||||
Frederiksen, S., Rasmussen, F.N. & Seberg, O. (red.) (2006): Dansk flora. Gyldendal. Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B (1999): Systematisk botanik. Samfundslitteratur. Mikkelsen, V. M. (1981): Morfologisk botanik. Samfundslitteratur. Petersen, P.M. og Vestergaard, P. (2006): Vegetationsøkologi. Gyldendal. Suppleret med udleverede noter og ekskursionsrapporter. Vejre, H., Rasmusen, L.H. og Borggaard, O.K. (2002): Noter i geologi og landskabslære for KVL-studerende. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Marten Sørensen, ms@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 353-32815 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||