Responsible Department | Department of Agriculture and Ecology
70 % Department of Agriculture and Ecology 20 % Institute of Food and Resource Economics 10 % | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum Weight: 100% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Temakursus. 15 dobbeltforelæsninger m. tilhørende teoretiske øvelser. Eksperimentelt projektarbejde. Ekskursion til Plantekongres. Lærebog suppleret med nye oversigtsartikler fra internationale tidskrifter. | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: B Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 240071 Basic Plant Biology 250021 Soil, Water and Plants | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Det overordnede emne for temakurset er plantevækstfaktorer, afgrødefysiologi, plantedyrkning og planteforædling. Følgende delelementer indgår: (i) planteforædling til bedre afgrøder (genetisk diversitet, forædlingsteknikker, bioteknologi m.v.). (ii) plantevækst i relation til jordbund og klima, (iii) planteproduktion (bæredygtighed, sædskifte, dyrkningsmæssige foranstaltninger, plantesygdomme etc. ) og (iv) plantekvalitet i relation til foder, human ernæring, bioenergi og prydplanter. Temakurset omfatter en teoretisk del (35%) og et eksperimentelt temaprojekt (65%). Det eksperimentelle projekt er problemorienteret og baseret på laboratoriearbejde og/eller analyse af eksisterende datamateriale. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Den teoretiske del består af 15 dobbeltforelæsninger, hvor generelle og specielle forhold omkring udvalgte emner i relation til det tværgående tema introduceres og gennemgås. Forelæsningerne lægger op til teoretiske øvelser, hvor de studerende arbejder med problemstillinger relateret til forelæsningsemnet. De studerendes valg af projekt sker på baggrund af idé-oplæg eller et katalog over mulige emner/problemstillinger udarbejdet af faglærere fra forskellige fagmiljøer. Derved sikres, at de laboratorielogistiske forudsætninger er til stede, samt at problemstillingerne bliver konkrete og aktuelle, således at temakursets deltagere får mulighed for at anskue/forstå temaets faglige indhold i en større sammenhæng. De studerende arbejder i grupper med en gruppestørrelse på 3-5 pr. gruppe. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Temakursets formål er: -at give tværfaglig viden om det naturgivne og biologiske grundlag for plantevækst, planteproduktion og planteforædling. -at give integreret viden om planters genetik og fysiologi i relation til vækst, kvalitet og ressourceudnyttelse under forskellige kombinationer af ydre vækstfaktorer. -at give redskaber til en helhedsvurdering af mulighederne for at forbedre planters produktivitet, ressourceudnyttelse, kvalitet og tolerance over for ufavorable eller ændrede jordbunds- og klimaforhold. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Referere grundlæggende fysisk-kemiske og biologiske parametre i jord-plante-atmosfære systemet - Beskrive sammenhængen mellem plantevækstfaktorer, afgrødefysiologi og plantevækst - Beskrive interaktionen mellem genetiske, biologiske og edafiske nøglefaktorer, som styrer afgrødeplanters ressourceudnyttelse, modstandsdygtighed over for ufavorable vækstvilkår og kvalitet som fødemidler, foder eller prydplanter. Færdigheder: - Integrere viden om biologiske processer, fysisk-kemiske miljøfaktorer og naturgivne ressourcer til en operationel helhed. - Anvende bæredygtighedsbegrebet på planteproduktionssystemer, herunder low-input dyrkningssystemer. - Vurdere betydningen af genetisk diversitet og mulighederne for at frembringe nye og bedre sorter af kulturplanter gennem traditionel forædling og bioteknologi. - Identificere, analysere, formulere og bearbejde en konkret faglig problemstilling i forhold til jord, planter, klima og miljø. - Demonstrere en forståelse af anvendelsesområdet for specifikke analysemetoder og eksperimentelle resultater, inkl. modelanvendelse, til målrettet analyse og vurdering af konkrete problemstillinger i dyrkede terrestriske økosystemer. Kompetencer: - Formidle skriftligt, samt gennemføre og fremlægge projekt. - Reflektere og reagere på problemstillinger med ressourceudnyttelses- og miljømæssig relevans. - Samarbejde indenfor en gruppe og sikre en god kommunikation. - Diskutere og overskue problemstillinger indenfor brug af genteknologi på planter | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jan Kofod Schjørring, jks@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Plant and Soil Science, Phone: 353-33495 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||