Responsible Department | Department of Agriculture and Ecology | ||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (2½ time) er uden hjælpemidler i systematisk botanik. Den anden del (1½ time) er plantebestemmelse efter relevant flora Weight: 100% 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 04 November 2010 | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser, havevandringer, ekskursioner og gruppearbejde | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 310041 Natural Resources 2 - Ecology and biodiversity 240011 Diversity of Animals and Plants 250012 Danish Flora and Vegetation 250071 Botany of Cultivated Plants | ||||||||||||||
Restrictions | ingen | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Kurset giver en grundig gennemgang af have og landskabsplanternes morfologi og systematik. Der undervises i de større plantegruppers livscykler med hovedvægt på stængelplanterne. Endelig gives en indføring i nomenklatur (videnskabelige og danske plantenavne) for dyrkede planter. Hovedvægten er på familier og slægter, der anses for væsentlige for landskabsarkitekter. Der lægges vægt på at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Ved forelæsningerne gives en gennemgang af de systematiske karakterer for udvalgte familier og slægter. Der gøres brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og IT præsentationer. I øvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, morfologi, systematik og plantekundskab ved hjælp af danske og fremmedsprogede bestemmelsesværker og gennem udarbejdelse af teoretiske og praktiske øvelser. Der arbejdes med en kombination af intensivt gruppearbejde og selvstudier. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Målgruppen er landskabsarkitektstuderende og andre studerende med interesse for prydplanter. Kursets primære formål er at give disse studerende de nødvendige botaniske forudsætninger for at forstå og udnytte plantematerialet i by, have og kulturlandskabet. Efter gennemførelse af kurset forventes den studerende at kunne: Viden: Redegøre for generelle principper i de vigtigste livscykler i stængelplanterne. Beskrive en given plante med korrekte morfologiske termer. Identificere, klassificere og navngive et antal prydplanter. Færdigheder: Analysere udvalgte stængelplanter ud fra morfologi og habitus, og på baggrund af dette argumentere for en systematisk klassifikation Kompetencer: Anvende dansk og fremmedsproget botanisk. Kende planter der indgår i beplantningsplaner for have og landskab. | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
Asmussen, C. og Jacobsen, N., 2001: Botanisk nomenklatur, KVL Fitschen, J., 2002: Gehölzflora Frederiksen & al. 2006, Dansk flora Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B., 1999: Systematisk botanik. Samfundslitteratur Mikkelsen, V. M., 1981: Morfologisk botanik. Samfundslitteratur | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 353-32816 Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 353-32805 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||