Ansvarligt institut | Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab | ||||||||||||||||
English Title | Animal Breeding | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen kun visse hjælpemidler Projekt rapport samt 1 A4 side med egne noter Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig eksamen af 1/2 times varighed. Spørgsmål med udgangspunkt i projekt rapport samt hele kursets pensum. Der er ikke afsat forberedelsestid. Vægtning: Individuel projekt rapport 50% Mundtlig eksamen 50% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og individuel rapportskrivning. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 210005 Statistisk dataanalyse 1 240066 Genetik | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Først præsenteres den grundlæggende teori der ligger til grund for alt avlsarbejde, herunder genetisk slægtskab, heritabilitet, genetisk korrelation, avlsværdi, genetisk fremgang, indavl og heterosis. Dernæst gives generelle eksempler på hvordan den avlsmæssige udvikling for en husdyrpopulation kan påvirkes af forskellige tiltag, herunder anvendelse af moderne reproduktionsteknikker og DNA-teknologi. Praktiske eksempler vedrørende avlsplaner for de vigtigste danske husdyrarter vil løbende blive inddraget. Dette understøttes af en ekskursion hvor vi besøger relevante avlsenheder (kvæg og svin). Sideløbende med undervisningen arbejder de studerende med en valgfri problemstilling indenfor husdyravlen. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Forelæsninger, teoretiske opgaver, ekskursioner og rapportskrivning. I forbindelse med forelæsninger, øvelser og ekskursioner forventes de studerende at deltage i gensidig debat. Hver studerende forventes desuden at udarbejde en individuel rapport på ca. 10 A4 sider over et selvvalgt emne baseret på litteraturstudie, eventuelt suppleret med interview. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Det forventes at den studerende efter kurset kan: Viden: - beskrive de enkelte husdyrracers udbredelse og produktionsniveau - beskrive avlsmål, avlsforanstaltninger, systemer til avlsværdivurdering samt avlsstruktur og avlsplanlægning for de enkelte husdyrarter - beskrive hvilke faktorer der har betydning for avlsmæssig udvikling af en husdyrpopulation - forstå sammenhængen mellem husdyrenes genetik og fænotypiske præstationer Færdigheder: -beregne slægtskab, indavlsgrad, genetiske parametre, avlsværdi og heterosis for simple datasæt - beregne forventet genetisk fremgang for en husdyrpopulation Kompetencer: - opstille en relevant problemformulering i relation til husdyravl - indsamle, analysere og fortolke relevant viden om et specifikt emne i relation til husdyravl - forstå de overordnede teoretiske forudsætninger for husdyravl og den praktiske husdyravls problemstillinger og gennemførelse - diskutere og vurdere effekten af forskellige avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation på baggrund af en evaluering af avlsmålsætning, avlsforanstaltninger, udvælgelsesstrategi og avlsstruktur | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Understanding Animal Breeding, R.M. Bourdon, Prentice Hall, 2nd edition. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Thomas Mark, thm@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Genetik & Bioinformatik, Tlf: 353-32890 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||