Responsible Department | Department of Basic Animal and Veterinary Sciences | ||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Some Aid allowed Description of Examination: Individuel mundtlig eksamen af 1/2 times varighed. Spørgsmål med udgangspunkt i projekt rapport samt hele kursets pensum. Der er ikke afsat forberedelsestid. Weight: Individuel projekt rapport 50% Mundtlig eksamen 50% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og individuel rapportskrivning. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 210005 Statistical Data Analysis 1 240066 Genetics | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Først præsenteres den grundlæggende teori der ligger til grund for alt avlsarbejde, herunder genetisk slægtskab, heritabilitet, genetisk korrelation, avlsværdi, genetisk fremgang, indavl og heterosis. Dernæst gives generelle eksempler på hvordan den avlsmæssige udvikling for en husdyrpopulation kan påvirkes af forskellige tiltag, herunder anvendelse af moderne reproduktionsteknikker og DNA-teknologi. Praktiske eksempler vedrørende avlsplaner for de vigtigste danske husdyrarter vil løbende blive inddraget. Dette understøttes af en ekskursion hvor vi besøger relevante avlsenheder (kvæg og svin). Sideløbende med undervisningen arbejder de studerende med en valgfri problemstilling indenfor husdyravlen. | |||||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||||
Forelæsninger, teoretiske opgaver, ekskursioner og rapportskrivning. I forbindelse med forelæsninger, øvelser og ekskursioner forventes de studerende at deltage i gensidig debat. Hver studerende forventes desuden at udarbejde en individuel rapport på ca. 10 A4 sider over et selvvalgt emne baseret på litteraturstudie, eventuelt suppleret med interview. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Det forventes at den studerende efter kurset kan: Viden: - beskrive de enkelte husdyrracers udbredelse og produktionsniveau - beskrive avlsmål, avlsforanstaltninger, systemer til avlsværdivurdering samt avlsstruktur og avlsplanlægning for de enkelte husdyrarter - beskrive hvilke faktorer der har betydning for avlsmæssig udvikling af en husdyrpopulation - forstå sammenhængen mellem husdyrenes genetik og fænotypiske præstationer Færdigheder: -beregne slægtskab, indavlsgrad, genetiske parametre, avlsværdi og heterosis for simple datasæt - beregne forventet genetisk fremgang for en husdyrpopulation Kompetencer: - opstille en relevant problemformulering i relation til husdyravl - indsamle, analysere og fortolke relevant viden om et specifikt emne i relation til husdyravl - forstå de overordnede teoretiske forudsætninger for husdyravl og den praktiske husdyravls problemstillinger og gennemførelse - diskutere og vurdere effekten af forskellige avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation på baggrund af en evaluering af avlsmålsætning, avlsforanstaltninger, udvælgelsesstrategi og avlsstruktur | |||||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||||
Understanding Animal Breeding, R.M. Bourdon, Prentice Hall, 2nd edition. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Thomas Mark, thm@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veterinary Sciences/Genetics & Bioinformatics, Phone: 353-32890 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||