Responsible Department | Department of Large Animal Sciences | ||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Level of Course | Joint BSc and MSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Individuel projektrapport og 4 timers skriftlig eksamen Weight: Skriftlig eksamen: 50% Projektrapport: 50% 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 28 January 2011 | ||||||||||||
Organisation of Teaching | I undervisningen indgår forelæsninger og seminarer, der forudsætter aktiv deltagelse fra de studerende. Der er planlagt ekskursioner og øvelser ud af huset. | ||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||
Course Content | |||||||||||||
. Forklaringsniveauer indenfor etologien: ultimative og proksimate forklaringer (Tinbergens 4 spørgsmål) . Motivation: motivationsmodeller, motivationsmåling, praktiske konsekvenser af motivationelle mekanismer . Ontogeni: udvikling af adfærdsmønster, effekt af tidlig erfaring på normal og unormal adfærd . Indlæring: klassisk og operant konditionering, brug af indlæring i produktionen, konsekvenser af konditionering . Centralnervesystemet . Hormoner og adfærd: den fysiologiske baggrunden til motivation . Frygt: modeller for frygt, hvordan man kan måle frygt, velfærds og produktionskonsekvenser af frygtsamhed . Stress: typer af stressorer, kronisk og akut stress, fysiologiske konsekvenser . Kommunikation: funktionelle modeller, former af kommunikation, inom og mellemartskommunikation . Social adfærd: former af sociale grupper, effekt af overdrivne gruppestørrelser . Aggression: Sequential Assessment Game Theory, former af aggression, praktiske konsekvenser af aggression . Reproduktiv adfærd: teorier for partnervalg, adfærd kring fødsel, moder-unge interaktion, moder-unge konflikt . Sygdom og adfærd: klinisk etologi, adfærd som diagnosemetode, | |||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||
Kurset er baseret på forelæsninger over etologiske emner, over de almindelige husdyrarters normaladfærd samt over de hyppigst forekommende adfærdsproblemer. Endvidere skal den studerende ved gruppearbejde løse specielle opgaver, baseret på litteratursøgning, som forestilles og diskutteres i fællesskab. Endelig skal den studerende skrive en projektrapport i form af et manuscript over et selvvalgt etologisk emne. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Kursets hovedmålsætning er at give en teoretisk indføring i etologiens hovedområder, herunder husdyrs evolution og ontogeni, motivation, kommunikation, social organisation og indlæring kendskab til de grundlæggende etologiske teorier, med henblik på at den studerende er i stand til at reflektere over husdyrs adfærd og velfærd i relation til forskellige former for husdyrhold. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: -Beskrive husdyrs normaladfærd, deres basale adfærdsmæssige behov samt angive årsagsforhold til husdyrs udvikling af unormal adfærd. -Referere nøglebegreber inden for etologien, adfærdsbiologien og indlæringspsykologien -Relatere dyrenes basale behov til at kunne bedømme deres velfærdsmæssige status, dels for det enkelte dyr, dels på besætningsniveau. Færdigheder: -Anvende husdyrs adfærd til at bedømme om dyreværnslovens krav opfyldes samt mere generelt kunne vurdere husdyrs velfærd i de forskellige produktionsgrene -Anvende principper om opbygning af en rapport og formelt håndtere den videnskabelige litteratur korrekt Kompetencer: -Arbejde selvstændigt og effektivt sammen i en gruppe om et fælles projekt -Søge videnskabelig litteratur over specifikke adfærdsrelaterede emner. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Björn Forkman, bjf@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 353-33581 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Work Load | |||||||||||||
| |||||||||||||