Responsible Department | Department of Food Science | ||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Level of Course | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen. Denne eksamensform knytter sig til afprøvelse af opnåede teoretiske kompetencer inden for grundlæggende fødevarekemi og fysisk kemi. 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 07 April 2011 | ||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering og godkendelse af øvelsesrapporter | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser. | ||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: B Blok 3 Week Structure: A Øvelse mandag, (tirsdag) og onsdag eftermiddag 13-17 (tirsdag afhængig af kursusdeltagere) | ||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | Fødevaregrundkursus, Kemi, Biokemi og Fysik | ||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||
Course Content | |||||||||||||
Fødevarekemien redegør for den kemiske sammensætning og de fysisk/ kemiske egenskaber af levnedsmidlernes enkeltkomponenter samt for samspillet mellem disse, herunder deres ændring/ omdannelse under varierende ydre forhold. Fødevarer som fysisk kemiske systemer Fysiske størrelser til karakterisering af fødevarer (volumen, masse, kemisk sammensætning etc.). Mekanisk beskrivelse af fødevarer (væske, fast stof, viskoplacitet). Strukturel beskrivelse af levnedsmidler (homogenitet/heterogenitet, mikro- og makrostruktur, krystallinske og amorfe materialer). Termodynamisk beskrivelse af fødevarer og introduktion til termodynamiske funktioner for biologiske systemer (energi, enthalpi, entropi, fri energi, varmekapacitet etc.). Termodynamikkens hovedlove og udvalgte relationer mellem de termodynamiske funktioner med anvendelse af biologiske eksempler. Ligevægtskriterier for systemer underlagt forskellige ydre forhold (konstant volumen, temperatur og tryk), termodynamiske faser, damptryk, opløsninger/blandingers termodynamik, fasediagrammer, fordeling af komponenter mellem faser, gassers opløselighed. Dynamisk beskrivelse af fødevarer (hastighed af kemiske reaktioner, kinetik og reaktionsmekanismer, katalyse, temperatur og reaktionshastigheder). Undervisningen er koordineret med undervisningen i fysisk, herunder den fysiske termodynamik. Fødevarer som kemiske systemer De kemiske fødevarekomponenter (aminosyrer, proteiner, lipider, kulhydrater etc.) beskrevet ud fra specielt den organiske kemi og biokemien. Fødevarekomponenternes vekselvirkninger og reaktioner. Kurset behandler - på basis af de studerendes baggrund i bio- og organisk kemi - såvel lipider, proteiner og kulhydrater som de øvrige levnedsmiddelbestanddele, hvad enten de hidrører fra råmaterialerne eller forekommer som tilsætningsstoffer. | |||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||
De enkelte hovedtyper af indholdsstoffer behandles summarisk i forelæsningsform. I løbet af kursets sidste forelæsninger søges det - med udvalgte levnedsmidler som eksempler - at samle de præsenterede enkeltheder til et hele. De teoretiske øvelser skal uddybe forelæsningsstoffet og giver mulighed for en nærmere diskussion af enkeltproblemer. Ved de praktiske øvelser, der understøtter indlæringen af pensum, og som deltagerne skal aflevere kortfattede rapporter over, behandles enkelte karakteristiske stoftyper og/eller metodikker. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Kursets skal give den studerende de basale, specifikke fysiske og kemiske forudsætninger, der er nødvendige for at beskrive og forstå de molekylære fænomener, der vedrører fødevarers sammensætning, egenskaber, forarbejdningsreaktioner og kvalitetsmål. Kurset integrerer grundlæggende fysisk kemi og traditionel fødevarekemi. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: Reflektere over fødevarers sammensætning og struktur fra molekylært niveau til makroskopisk skala. Udvise overblik over lipider, proteiner og kulhydraters kemiske og fysiske egenskaber i fødevaresystemer. Udtrykke fødevarerelevant fysisk og kemisk viden om stofgrupper, som f.eks. vitaminer, farvestoffer og aromaforbindelser, der er vigtige for fødevarers ernæringsmæssige og funktionelle egenskaber. Beskrive de vigtigste kemiske og fysiske mekanismer, der ligger bag fremstilling, forarbejdning og kvalitetsforringelser i fødevaresystemer. Beskrive fødevaresystemer og deres omgivelser beskrevet ud fra ekstensive og intensive størrelser. Udvise overblik over termodynamikkens hovedlove og basale relationer mellem de termodynamiske funktioner. Færdigheder: Forklare reaktioner og vekselvirkninger og mellem de vigtigste kemiske fødevarekomponenter (aminosyrer, proteiner, lipider, kulhydrater etc.) ved hjælp af kemiske og biokemiske begreber. Anvende termodynamiske begreber, såsom energi, enthalpi, entropi, fri energi, varmekapacitet,o.a. Opstille massevirkningsloven for fødevarerelevante reaktioner med anvendelse af termodynamiske aktiviteter. Udføre beregninger om fødevarerelevante fysisk-kemiske og kemiske parametre, såsom hydrofobicitet og fordelingskoefficienter samt forsæbningstal og iodtal. Arbejde i laboratoriet med udvalgte fysiske og kemiske eksperimentelle teknikker og metoder, der anvendes ved undersøgelse af fødevarers sammensætning og egenskaber. Analysere egne eksperimentelle resultater og formidle viden skriftligt om problemstillinger inden for fødevarekemi. Kompetencer: Anvende teori og metoder på fødevarekomponenters struktur og egenskaber til at beskrive kemien bag de ændringer der sker i forbindelse med forarbejdning, opbevaring og anvendelse. | |||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||
Belitz, Grosch & Schieberle: Food Chemistry. 4rd ed. (2009) Atkins & de Paula: Physical Chemistry for the Life Sciences (2006) Noter til Fødevarekemi og Fysisk Kemi (Absalon) | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Mogens Larsen Andersen, mola@life.ku.dk, Department of Food Science/Food Chemistry, Phone: 353-33262 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||
Work Load | |||||||||||||
| |||||||||||||