Ansvarligt institut | Institut for Human Ernæring | ||||||||||||||
English Title | Public Health and Nutrition | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 2. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen kun visse hjælpemidler Skriftlig rapport med noter må medbringes til eksamen men ikke pensum. Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen. I grupper planlægges en sundhedsintervention, der munder ud i en skriftlig grupperapport. Rapporten fremlægges og diskuteres til individuel mundtlig eksamen. Ved den mundtlige eksamen høres de studerende også i pensum. Vægtning: 100 % mundtlig eksamen 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering og mundtlig fremlæggelse af gruppearbejder. | ||||||||||||||
Rammer for Undervisning | Forelæsninger, seminarer, gruppearbejder | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Maks. 60 | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Der undervises i grundbegreber og teori indenfor folkesundhed, epidemiologi og planlægning af sundhedsinterventioner. Eksempler på sundhedsinterventioner indenfor ernæringsområdet præsenteres og diskuteres. En række danske aktører indenfor sundhedsfremme og forebyggende ernæring fremlægger konkrete erfaringer og cases. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Kurset er en kombination af forelæsninger, gruppearbejde med case reports, seminarer og projektarbejde. Første halvdel af kursusperioden indeholder forelæsninger om teorien bag ernæringsinterventioner med udgangspunkt i "Logical framework approach". Aktører på ernæringsområdet og aktuelle ernæringspolitikker undersøges af de studerende i gruppearbejder og fremlægges i plenum. En selvstændigt valgt sundhedsintervention planlægges i grupper og fremlægges til eksamen med udgangspunkt i en skriftlig synopsis. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Viden Beskrive grundbegreber og strategier indenfor folkesundheds videnskab, med særlig vægt på ernæringsområdet. Beskrive processerne bag planlægning af sundhedsinterventioner på ernæringsområdet Identificere centrale offentlige og private aktører indenfor ernæringsområdet, og udvise overblik over deres ansvarsfordeling i Danmark Færdigheder Anvende teorier om planlægning af forebyggelsesindsatser og kunne demonstrere evnen til at foretage en behovsanalyse, fastsætte mål, identificere determinanter for målgruppens adfærd, udvælge relevante metoder og evaluere indsatsen. Sammenligne og vurdere ernærings- og fødevarepolitikker, nationalt og internationalt. Kompetencer Diskutere interesser forbundet med fastlægning af politikker af betydning for danskernes ernæringstilstand. Forholde sig kritisk til centrale begreber og eksisterende interventioner på sundhedsområdet Selvstændigt kunne planlægge en sundhedsfremmende intervention ved hjælp af en anerkendt teori, som f.eks. "Logical framework approach". | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
- Kursuskompendie - Andet relevant materiale uddeles løbende på kurset | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Kim F. Michaelsen, kfm@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Børneernæring Og International Ernæring, Tlf: 353-32495 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||