270010 Folkesundhed og Ernæring

Detaljer
Ansvarligt institutInstitut for Human Ernæring

English TitlePublic Health and Nutrition
Tidligst mulig placeringKandidat 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeKandidatkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


kun visse hjælpemidler
Skriftlig rapport med noter må medbringes til eksamen men ikke pensum.


Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen. I grupper planlægges en sundhedsintervention, der munder ud i en skriftlig grupperapport. Rapporten fremlægges og diskuteres til individuel mundtlig eksamen. Ved den mundtlige eksamen høres de studerende også i pensum.

Vægtning: 100 % mundtlig eksamen



7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAflevering og mundtlig fremlæggelse af gruppearbejder.
 
Rammer for UndervisningForelæsninger, seminarer, gruppearbejder
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalMaks. 60
 
Kursusindhold
Der undervises i grundbegreber og teori indenfor folkesundhed, epidemiologi og planlægning af sundhedsinterventioner. Eksempler på sundhedsinterventioner indenfor ernæringsområdet præsenteres og diskuteres. En række danske aktører indenfor sundhedsfremme og forebyggende ernæring fremlægger konkrete erfaringer og cases.
 
Undervisningsform
Kurset er en kombination af forelæsninger, gruppearbejde med case reports, seminarer og projektarbejde. Første halvdel af kursusperioden indeholder forelæsninger om teorien bag ernæringsinterventioner med udgangspunkt i "Logical framework approach". Aktører på ernæringsområdet og aktuelle ernæringspolitikker undersøges af de studerende i gruppearbejder og fremlægges i plenum. En selvstændigt valgt sundhedsintervention planlægges i grupper og fremlægges til eksamen med udgangspunkt i en skriftlig synopsis.
 
Målbeskrivelse
Viden
Beskrive grundbegreber og strategier indenfor folkesundheds videnskab, med særlig vægt på ernæringsområdet.

Beskrive processerne bag planlægning af sundhedsinterventioner på ernæringsområdet

Identificere centrale offentlige og private aktører indenfor ernæringsområdet, og udvise overblik over deres ansvarsfordeling i Danmark

Færdigheder
Anvende teorier om planlægning af forebyggelsesindsatser og kunne demonstrere evnen til at foretage en behovsanalyse, fastsætte mål, identificere determinanter for målgruppens adfærd, udvælge relevante metoder og evaluere indsatsen.

Sammenligne og vurdere ernærings- og fødevarepolitikker, nationalt og internationalt.

Kompetencer

Diskutere interesser forbundet med fastlægning af politikker af betydning for danskernes ernæringstilstand.

Forholde sig kritisk til centrale begreber og eksisterende interventioner på sundhedsområdet

Selvstændigt kunne planlægge en sundhedsfremmende intervention ved hjælp af en anerkendt teori, som f.eks. "Logical framework approach".


 
Litteraturhenvisninger
- Kursuskompendie
- Andet relevant materiale uddeles løbende på kurset
 
Kursusansvarlig
Kim F. Michaelsen, kfm@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Børneernæring Og International Ernæring, Tlf: 353-32495
 
Studienævn
Studienævn LSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger30
teoretiske øvelser40
forberedelse72
eksamen15
projektarbejde50

207