270010 Public Health and Nutrition

Details
Responsible DepartmentDepartment of Human Nutrition

Earliest Possible YearMSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseMSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


Some Aid allowed

Description of Examination: Mundtlig eksamen. I grupper planlægges en sundhedsintervention, der munder ud i en skriftlig grupperapport. Rapporten fremlægges og diskuteres til individuel mundtlig eksamen. Ved den mundtlige eksamen høres de studerende også i pensum.

Weight: 100 % mundtlig eksamen



7-point scale, internal examiner
 
Requirement for Attending ExamAflevering og mundtlig fremlæggelse af gruppearbejder.
 
Organisation of TeachingForelæsninger, seminarer, gruppearbejder
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: B
 
Language of InstructionDanish
 
RestrictionsMaks. 60
 
Course Content
Der undervises i grundbegreber og teori indenfor folkesundhed, epidemiologi og planlægning af sundhedsinterventioner. Eksempler på sundhedsinterventioner indenfor ernæringsområdet præsenteres og diskuteres. En række danske aktører indenfor sundhedsfremme og forebyggende ernæring fremlægger konkrete erfaringer og cases.
 
Teaching and learning Methods
Kurset er en kombination af forelæsninger, gruppearbejde med case reports, seminarer og projektarbejde. Første halvdel af kursusperioden indeholder forelæsninger om teorien bag ernæringsinterventioner med udgangspunkt i "Logical framework approach". Aktører på ernæringsområdet og aktuelle ernæringspolitikker undersøges af de studerende i gruppearbejder og fremlægges i plenum. En selvstændigt valgt sundhedsintervention planlægges i grupper og fremlægges til eksamen med udgangspunkt i en skriftlig synopsis.
 
Learning Outcome
Viden
Beskrive grundbegreber og strategier indenfor folkesundheds videnskab, med særlig vægt på ernæringsområdet.

Beskrive processerne bag planlægning af sundhedsinterventioner på ernæringsområdet

Identificere centrale offentlige og private aktører indenfor ernæringsområdet, og udvise overblik over deres ansvarsfordeling i Danmark

Færdigheder
Anvende teorier om planlægning af forebyggelsesindsatser og kunne demonstrere evnen til at foretage en behovsanalyse, fastsætte mål, identificere determinanter for målgruppens adfærd, udvælge relevante metoder og evaluere indsatsen.

Sammenligne og vurdere ernærings- og fødevarepolitikker, nationalt og internationalt.

Kompetencer

Diskutere interesser forbundet med fastlægning af politikker af betydning for danskernes ernæringstilstand.

Forholde sig kritisk til centrale begreber og eksisterende interventioner på sundhedsområdet

Selvstændigt kunne planlægge en sundhedsfremmende intervention ved hjælp af en anerkendt teori, som f.eks. "Logical framework approach".


 
Course Literature
- Kursuskompendie
- Andet relevant materiale uddeles løbende på kurset
 
Course Coordinator
Kim F. Michaelsen, kfm@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Paediatric Nutrition and International Nutrition, Phone: 353-32495
 
Study Board
Study Committee LSN
 
Work Load
lectures30
theoretical exercises40
preparation72
examination15
project work50

207