Ansvarligt institut | Institut for Human Ernæring | ||||||||||||||
English Title | Assessment of Evidence of Nutritional Therapy, Quality-Assurance and Management | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Der holdes 4 timers skriftlig eksamen efter 4 uger med forskningsmetodologisk og statistisk indhold. Der afholdes en mundtlig eksamen efter 9 uger på basis af skriftlig rapport. Vægtning: Skriftlig eksamen tæller 50% og mundtlig eksamen 50%. 7-trinsskala, ekstern censur Eksamensdatoer: 22. juni 2011 | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | I forløbet afleveres 2 rapporter på ialt ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før den mundtlige eksamen. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A Blok 4 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Teoretisk og/eller praktisk kendskab til klinisk ernæring er en fordel. | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Fordelingen af de 9 uger vil være halvdelen med videnskabelige metoder, vurdering af videnskabelige artikler, statistik; ca 3 forelæsningsdage pr. uge, teoretiske øvelser og obligatoriske skriftlig, karaktergivende afprøvning med forskningsmetodologisk indhold. I anden del af kurset: ca ½ uge med 2 forelæsninger, øvelse og rapport om administrative problemstillinger. ca. 1 uge med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 3 uger med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport udarbejdes sideløbende med adgang til vejledning og danner grundlag for individuel mundtlig eksamen, 4 forelæsning pr. uge og øvelser. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser. Rapportudformning i grupper. Relation til andre kurser Kurset er vidtgående uafhængigt af omkringliggende kurser, men er en forudsætning for, alle de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er meget direkte rettet mod de studerendes senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Kurset er rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget Viden: - nævne principper for konfliktløsning - nævne sundhedsvæsenets samarbejdsformer Færdigheder: - udføre statistiske analyser til vurdering af videnskabelige artiklers bæredygtighed - udføre/gennemføre måling af livskvalitet- analysere en videnskabelig artikel systematisk - vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund - analysere bæredygtigheden af meta-analyser - planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring - opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder. - finde og anvende regelsæt for almindelige administrative opgaver - udvise overblik over ledelsesmæssige principper Kompetencer: - diskutere de metodologiske forhold i videnskabelige artikler - diskutere statistiske metoders anvendelighed i relation til givne problemstillinger - bedømme/afveje fordele og ulemper ved givne valg af metoder - perspektivere valg og vægtning af kvantitative og kvalitative metoders anvendelighed ved undersøgelse af givne problemstillinger - samarbejde med andre om at gennemføre et (teoretisk)kvalitetudviklingsprojekt - selvstændigt diskutere fordele og svagheder ved forskellige metoder til kvalitetsmåling og -forbedring - selvstændigt bedømme andres kvalitetsudvilklingsprojekter | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift, Erhvervsskolernes Forlag. Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, Munksgaard. Klaus Johansen: Basal sundhedsvidenskabelig statistik, Munksgaard. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimentel ernæring, Tlf: 353-32504 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||