Ansvarligt institut | Institut for Human Ernæring | ||||||||||||
English Title | Assessment of Evidence in Science on Clinical Nutrition. | ||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||
Varighed | En halv blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Skriftlig auditorieeksamen på 4 timer omfattende vurdering af videnskabelig artikel, grundlæggende metodologiske og statistiske begreber med hovedvægt på non-parametrisk statistik. 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: B, KURSET ER NEDLAGT FRA INDEVÆRENDE STUDIEÅR OG UDBYDES DERFOR IKKE | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Pointspærring | Kurset kan ikke følges af KE studerende, der skal tage tema kurset 270034 | ||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Som ved optagelse på kandidatstudiet i klinisk ernæring. Udbydes også som efteruddannelseskursus for deltagere med tilsvarende forudsætninger. | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kurset vil indeholde en række forelæsninger og teoretiske øvelser om metaanalyser. Øvelser i kritisk vurdering af videnskabelige artikler om klinisk ernæring. Forelæsninger og øvelser i statistiske tests med hovedvægt på non-parametriske metoder. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser sammenhængende med forelæsningerne, gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser overvejende om videnskabelige artikler. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Viden: - referere principperne bag metaanalyser - referere principperne bag simple statistiske tests Færdigheder: - udføre statistiske analyser til vurdering af videnskabelige artiklers bæredygtighed - udføre/gennemføre måling af livskvalitet - analysere en videnskabelig artikel systematisk - vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund - analysere bæredygtigheden af meta-analyser Kompetencer: - diskutere de metodologiske forhold i videnskabelige artikler - diskutere statistiske metoders anvendelighed i relation til givne problemstillinger - bedømme/afveje fordele og ulemper ved givne valg af metoder - perspektivere valg og vægtning af kvantitative og kvalitative metoders anvendelighed ved undersøgelse af givne problemstillinger | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik. Klaus Johansen: Basal Sundhedsvidenskabelig Statistik. Munksgaard. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimentel ernæring, Tlf: 353-32504 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||