270063 Assessment of Evidence in Science on Clinical Nutrition.

Details
Responsible DepartmentDepartment of Human Nutrition

Earliest Possible YearMSc. 1 year
DurationHalf a block
 
Credits7.5 (ECTS)
 
Level of CourseMSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

All aids allowed

Description of Examination: Skriftlig auditorieeksamen på 4 timer omfattende vurdering af videnskabelig artikel, grundlæggende metodologiske og statistiske begreber med hovedvægt på non-parametrisk statistik.

7-point scale, external examiner
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: B, KURSET ER NEDLAGT FRA INDEVÆRENDE STUDIEÅR OG UDBYDES DERFOR IKKE
 
Language of InstructionDanish
 
No Credit Points WithKurset kan ikke følges af KE studerende, der skal tage tema kurset 270034
 
Mandatory PrerequisitesSom ved optagelse på kandidatstudiet i klinisk ernæring. Udbydes også som efteruddannelseskursus for deltagere med tilsvarende forudsætninger.
 
RestrictionsIngen
 
Course Content
Kurset vil indeholde en række forelæsninger og teoretiske øvelser om metaanalyser. Øvelser i kritisk vurdering af videnskabelige artikler om klinisk ernæring. Forelæsninger og øvelser i statistiske tests med hovedvægt på non-parametriske metoder.
 
Teaching and learning Methods
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser sammenhængende med forelæsningerne, gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser overvejende om videnskabelige artikler.
 
Learning Outcome
Viden:
- referere principperne bag metaanalyser
- referere principperne bag simple statistiske tests

Færdigheder:
- udføre statistiske analyser til vurdering af videnskabelige artiklers bæredygtighed
- udføre/gennemføre måling af livskvalitet
- analysere en videnskabelig artikel systematisk
- vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund
- analysere bæredygtigheden af meta-analyser

Kompetencer:
- diskutere de metodologiske forhold i videnskabelige artikler
- diskutere statistiske metoders anvendelighed i relation til givne problemstillinger
- bedømme/afveje fordele og ulemper ved givne valg af metoder
- perspektivere valg og vægtning af kvantitative og kvalitative metoders anvendelighed ved undersøgelse af givne problemstillinger



 
Course Literature
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik.
Klaus Johansen: Basal Sundhedsvidenskabelig Statistik. Munksgaard.
 
Course Coordinator
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 353-32504
 
Study Board
Study Committee LSN
 
Work Load
lectures28
theoretical exercises74
preparation100
examination4

206