280015 Designmetoder og IT redskaber

Detaljer
Ansvarligt institutSkov & Landskab

English TitleDesign Methods and Digital Tools
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år til Bachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
 
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Evaluering af det endelige grafiske projektmateriale.

Vægtning: Projektresultat 100%



7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenLøbende aflevering af delprojekter
 
Rammer for Undervisningforelæsninger, øvelser, diskussioner, præsentationer, individuelt projektarbejde.
 
BlokplaceringBlok 2
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætninger310039 Plan og design
Minimum et års uddannelse indenfor faget landskabsarkitektur (eller tilsvarende designkompetencer).
 
Begrænset deltagerantal60
 
Kursusindhold
Målet med kurset er, at øve de studerende i forskellige visuelle, metodiske og redskabsmæssige tilgange til arbejdet med landskabsarkitektoniske problemstillinger.
Undervisning i grafiske 2D og 3D redskaber suppleres med indsigt i visuelle repræsentations metoder og designprocesser.

Kurset er bygget op omkring en specifik landskabsarkitektonisk projektopgave der vil være case for udforskning af de forskellige metoder og redskaber der introduceres gennem kurset. Det kan blandt andet være diagrammer, photoshop collager, grafisk opsætning, 3d modellering mm. De enkelte delopgaver udgør en iterativ designproces der tilsammen kulminerer i et afsluttende projektforslag.

Gæsteforelæsere vil eksemplificere hvordan redskaber og metoder til visualisering anvendes som led i designprocessen og til kommunikation af landskabsarkitekturprojekter på tegnestuerne. Teoretiske oplæg vil kredse om det visuelle medie som led i en undersøgelses- og designproces. De studerende vil udvikle forståelse for visuelle mediers designmetodiske aspekter og trænde grafiske kompetencer gennem studier af blandt andet billedkomposition, farvelære, diagram konstruktion mm. Vi vil diskutere forskellige paradigmer indenfor visuel kommunikation i computer visualiseringer fra de fotorealistiske repræsentationer til de mere abstrakte renderinger af landskabsdesignprojekter.
 
Undervisningsform
Kurset er bygget op omkring en landskabsarkitektonisk projektopgave og forskellige grafiske, metodiske, redskabsmæssige tilgange til undersøgelse, udvikling og kommunikation af løsningsforslag. Kurset består af individuelt arbejde med opgaver og af forelæsninger, tutorials, øvelser samt gruppebaserede diskussioner og præsentationer.
 
Målbeskrivelse
At kunne konceptualisere og visualisere ideer igennem designprocessen er en vigtig kompetence for landskabsarkitekten - både som led i den individuelle designproces og som evne til at dele og kommunikere ideer med andre. Kurset vil fokusere på indsigt i klassiske grafiske metoder og i mestring af grundlæggende redskaber til 2D og 3D visualisering samt i udvikling af de kreative og æstetiske kompetencer.

Viden:

Viden om hvordan forskellige metoder og redskaber kan understøtte designudvikling, kommunikation og visuel repræsentation af landskabsarkitekturprojekter.

Færdigheder:

Grafiske, metodiske, kreative og tekniske færdigheder i at anvende metoder og redskaber igennem skitsering, konceptualisering, design og repræsentation i udarbejdelse af et landskabsarkitektonisk projektforslag.

Kompetencer:

Evne til at omsætte teori, metoder, redskaber og færdigheder præsenteret i kurset til arbejdet med et konkret landskabsarkitektonisk problemstilling. Evne til at skabe tydelig og appellerende grafisk kommunikation af visioner, ideer og processer i et konkret projektforslag.
 
Litteraturhenvisninger
www.lynda.com anvendes som understøttelse til mestring af digitale grafiske programmer.
Øvrig litteratur vil blive offentliggjort på campusnet.



 
Kursusansvarlig
Richard Andrew Hare, hare@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 353-31781
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger20
kollokvier0
praktiske øvelser20
projektarbejde90
forberedelse76

206