Responsible Department | Institute of Food and Resource Economics | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Level of Course | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4-timers skriftlig eksamen i pensum Weight: 100 pct. 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 08 April 2011 | ||||||||||||||
Requirement for Attending Exam | Aflevering og godkendelse af to opgavesæt | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og gruppearbejde | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||||
Language of Instruction | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||
Kursets målsætning er at give en introduktion til miljø- og ressourceøkonomiens teori og analysemetoder. Kurset er opbygget omkring en række hovedemner, hvor vi starter med at introducere etiske og filosofiske problemstillinger, der er knyttet til økonomi og miljø, herunder bl.a. de etiske aspekter af at knytte økonomiske værdier til miljøgoder samt bæredygtighed og fordelingsretfærdighed mellem generationer. I anden del af kurset behandler vi årsagerne til forurening og overudnyttelse af naturlige ressourcer. Vi viser, at problemerne grundlæggende skyldes manglende markeder for miljøgoder som for eksempel ren luft og naturbevarelse. Fraværet af markeder betyder at der ikke er nogen markedspris på disse goder - og dermed mangler der økonomiske incitamenter til at begrænse udnyttelsen af dem. Derfor er det nødvendigt, at der træffes politiske beslutninger om udnyttelsen af natur- og miljøværdier. Til støtte for den politiske beslutningsproces er der udviklet økonomiske metoder til at beregne værdien af miljøgoder. Dette emne vil blive dækket i den tredje del af kurset, som omhandler økonomisk værdisætning og cost-benefit analyse. Kursets fjerde del diskuterer forskellige reguleringsmetoder med vægt på økonomiske reguleringsmekanismer, der giver et incitament til at reducere forureningen, og metoder til at sikre en mere samfundsmæssig hensigtsmæssig udnyttelse af naturressourcer. Endelig analyseres der i kursets femte del optimal udnyttelse af de af naturens ressourcer samt begrebet ressourceknaphed. | |||||||||||||||
Teaching and learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger, hvor centrale dele af pensum gennemgås, en række praktiske og teoretiske øvelser, hvor de studerende arbejder med udleverede opgavesæt samt af gruppearbejde omkring miljøøkonomiske problemstillinger. I såvel forelæsninger og øvelser benyttes en række cases, der tager udgangspunkt i danske eller internationale miljø- og ressourceproblemer, som for eksempel global opvarmning, nitratudvaskning fra jordbruget, anvendelse af miljøfarlige stoffer, regulering af fiskeri og vurdering af naturgenopretningsprojekter. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Hovedformålet med dette kursus er at give studerende med ingen eller kun lidt økonomisk baggrundsviden en introduktion til miljø- og ressourceøkonomi. Kurset har både et fagligt almendannende og et anvendelsesorienteret sigte. I den samfundsmæssige debat om miljøspørgsmål og bæredygtighed er økonomiske aspekter i dag centrale. Samtidig indgår miljøøkonomiske analyser i stigende grad i beslutningsgrundlaget for udformning af politikker og strategier på miljø- og naturområdet. Uanset faglig baggrund vil akademiske medarbejdere i den offentlige forvaltning, interesseorganisationer og konsulentvirksomheder mv. derfor ofte skulle sætte sig ind i miljøøkonomiske problemstillinger og tage stilling til resultaterne af miljøøkonomiske analyser. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Beskrive årsager til forurening og grundlaget for anvendelse af forskellige typer virkemidler til regulering af miljøproblemer - Beskrive grundlaget for økonomisk værdisætning af miljøgoder og cost-benefit analyse - Definere forskellige principper for bæredygtighed - Definere forskellige indikatorer for naturressourceknaphed - Definere økonomiske kriterier for efficient samfundsmæssig udnyttelse af naturressourcer Færdigheder: - Forklare styrker og svagheder ved forskellige typer af virkemidler til regulering af et givet miljøproblem - Vurdere forskellige økonomiske metoders egnethed til politik- og projektanalyser på miljøområdet - Vurdere resultaterne af miljøøkonomiske analyser på et fagligt grundlag - Identificere kritiske antagelser i en miljøøkonomisk analyse - Reflektere over det etiske grundlag for miljøøkonomiske analyser Kompetencer: - Perspektivere miljøproblemer og ressourceproblemer med udgangspunkt i miljø- og ressourceøkonomisk teori - Gennemføre enkle miljøøkonomiske analyser - Forholde sig til strategier for udnyttelse af naturressourcer i forhold til principper om økonomisk efficiens og bæredygtighed | |||||||||||||||
Course Literature | |||||||||||||||
David A. Anderson, 2010. Environmental Economics and Natural Resource Management. Routledge. Kirsten Halsnæs, Peder Andersen og Anders Larsen (red.), 2007. Miljøvurdering på økonomisk vis. DJØF forlaget. Samt forskellige boguddrag, rapporter og artikler | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Peder Andersen, pean@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/Unit of Environmental and Natural Resource Economi, Phone: 353-32275 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Work Load | |||||||||||||||
| |||||||||||||||