300025 Dif. Farm Animal Health and Production, module 2

Details
Responsible DepartmentDepartment of Large Animal Sciences   75 %
Department of Veterinary Disease Biology   20 %
Department of Basic Animal and Veterinary Sciences   5 %

Earliest Possible YearMSc. 2 year
DurationTwo blocks
 
Credits23 (ECTS)
 
Level of CourseMSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

Some Aid allowed

Description of Examination: 4 timer. Eksaminanden får komponenter af for de studerende ukendte besætningsrapporter fra den relevante dyreart gennemgået i kursus. Disse komponenter skal vurderes under anvendelse af de tilladte hjælpemidler.

7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
10 June 2011
 
Requirement for Attending ExamAflevering af projektrapporter. Godkendelse af rapport fra 'lille projekt'.
 
Organisation of TeachingProjektbaseret undervisning med udgangspunkt i private husdyrbesætninger. Gruppearbejde skal tilstræbes. Heldagsundervisning. Veterinærinstituttet, DTU har 7% af undervisningen.
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Blok 4
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Language of InstructionDanish
 
Optional Prerequisites300024 Dif. Farm Animal Health and Production, module 1
 
Restrictions45. Forbeholdt veterinærstuderende.
 
Course Content
Kurset skal bibringe den studerende kompetence til selvstændigt at rådgive beslutningstagere i produktionsenheder (f.eks. besætninger) om sygdomsbekæmpelse, herunder besætningsdiagnostik, samt fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i husdyrbruget. Det tager udgangspunkt i konkrete produktionsenheder med erhvervsmæssigt hold af fisk, fjerkræ, kvæg, mink eller svin, samt evt. andre husdyrarter der holdes med et erhvervsmæssigt sigte. Den studerende skal blive i stand til at yde en konkret helhedsorienteret rådgivning under skyldig hensyntagen til begrænsninger, givet af lovgivning og etik.

Den studerende får de nødvendige forudsætninger for selvstændigt at kunne planlægge og gennemføre en besætningsanalyse i en konkret produktionsenhed (besætning) og på baggrund heraf anvise relevante interventionsstrategier. De nødvendige færdigheder vil være dynamiske over tid afhængig af udviklingen af værktøjer til anvendelse i rådgivning af beslutningstagere I produktionsenheder. I tilgift til færdighederne angivet under modul I, skal de studerende opnå følgende færdigheder:
· Basal træning i kortlægning af patogeneseaspekter i forbindelse med multifaktorielle infektionsbetingede sygdomme
· Planlægge, gennemføre og tolke studier indenfor besætningen til afdækning af produktions- og sundhedsmæssige sammenhænge
· Indgå i en meningsfuld dialog og samarbejde med andre rådgivere i produktionsenheder.

Den studerende skal gives en sådan forståelse for samfunds- og naturskabte begrænsninger for husdyrproduktion og af den veterinære rådgivers rolle, at de kan indgå i en meningsfuld dialog med konkrete beslutningstagere om disse emner

 
Teaching and learning Methods
Den studerende skal lære dels at anskue produktion og sundhed hos produktionsdyr i et helhedsperspektiv centreret om besætningen, dels at gå i dybden med et eller selvvalgte emner rettet mod hold af produktionsdyr. Der skal gennemføres et stort projekt på 15 ECTS og et lille projekt på 8 ECTS. De studerende opdeles i grupper med 2-6 deltagere i stort projekt. Det store projekt skal omfatte: 1) Analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter af en større besætning med produktionsdyr. Selvstændige statistiske analyser af produktions- og sundhedsdata skal indtage en fremtrædende plads i projektarbejdet. Det er helt centralt, at hele bedriften skal håndteres. 2) Der skal foretages en kritisk vurdering af de aktuelt anvendte (rådgivnings)koncepter til problemløsning og gives forslag til implementering af alternativer. 3) Alle muligheder for at etablere et samspil med lokale dyrlæger og produktionskonsulenter skal udnyttes. Hver gruppe skal have mindst én vejleder med tværfaglige kompetencer indenfor sundhed og produktion Der gennemføres et eller flere besøg i erhvervsmæssigt drevne produktionsenheder med kvæg, små drøvtyggere, svin, fisk, fjerkræ eller pelsdyr. Der skal gennemføres et eller flere studenterorganiserede seminarer til beskrivelse af helheden indenfor hver dyreart. Det lille projekt kan være mere fokuseret på en subdisciplin inden for fagområder vedr. sygdom, sundhed eller produktion. Det lille projekt skal også være helhedsorienteret og bør kunne ses i en besætningskontekst. Udover kvæg og svin kan det behandle fisk, fjerkræ, pelsdyr får og andre små drøvtyggere. Sidst i kursus lægges der vægt på at uddrage principper, der går på tværs af dyrearter. Fordelingen af tid på de klassiske veterinære fag og de produktions-/populationsorienterede fag vil være ca.1:1. Sammenhæng og kvalitet i undervisning indenfor dyreart skal sikres af en dyreartskoordinator med tværfaglige kompetencer indenfor praksisorienteret problemløsning.
 
Learning Outcome
Den studerende bliver i stand til at anvende begreber og metoder til sygdomsdiagnostik samt helhedsorienteret fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i husdyrproduktionsenheder (f.eks. besætninger), der fungerer under almindelige erhvervsmæssige betingelser.

Når kursus er afsluttet kan den studerende følgende:
Viden:
Udvise overblik over baggrunden for samt indholdet i funktionen som besætningsdyrlæge jf. gældende bekendtgørelser om sundhedsrådgivning.

Færdigheder:
Planlægge og gennemføre sygdoms-, sundheds- og produktionsorienteret dataindsamling samt håndtering af disse informationer.
Opsøge og forklare relevant videnskabelig litteratur på området.
Anvende relevante kvantitative analyser af produktionsenheder. Færdighederne skal afspejle de til enhver tid mest avancerede metoder, der anvendes i professionelt arbejdende dyrlægepraksis.
Formidle komplicerede biologiske, praktiske og tekniske emner til fagfæller og besætningsejere samt deres personale

Kompetencer:
Selvstændigt og i samarbejde med andre at udmønte (anvende) kursus' krav til viden og færdigheder som grundlag for en konkret helhedsorienteret rådgivning af beslutningstagere i produktionsenheder. Det skal ske på en måde, der demonstrerer et omfattende kendskab til forholdene for husdyrproduktion i Danmark og betydningen af natur- og samfundsskabte produktionsbegrænsninger, herunder en sikker evne til at bedømme og reflektere over de komplekse samspil mellem produktion, sundhed, rammerne for produktion (herunder økonomi), driftsledelse, rådgivning, lovgivning og etik.
 
Course Literature
Ingen formel litteraturliste. Udvikling af kompetence til selvstændig opsøgning og vurdering af den aktuelle litteratur på området er en del af kursus.
 
Course Coordinator
Carsten Enevoldsen, ce@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Production and Health, Phone: 353-32683
 
Study Board
Study Committee V
 
Work Load
practicals30
preparation0
Colloquia75
Excursions32
project work473
supervision18
examination4

632